دلایل حضور کم‌رنگ چهره‌ها در مسابقات قرآن استان تهران
کد خبر: 3997111
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵
کریم دولتی بیان کرد:

دلایل حضور کم‌رنگ چهره‌ها در مسابقات قرآن استان تهران

رئیس هیئت داوران چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن استان تهران با اشاره به اینکه شرکت‌کنندگان در مسابقات نباید تمام افق فکری خود را در مسابقات خلاصه کنند، گفت: مطمئناً زمینه‌های دیگری غیر از مسابقات برای قاریان و حافظان وجود دارد که می‌توانند در آن عرصه‌ها به بروز استعدادهای قرآنی خود بپردازند.

کریم دولتی، رئیس هیئت داوران چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره این مسابقات و سطح کیفی آن گفت:‌ این مسابقات از جهت کیفیت اجرای شرکت‌کنندگان از سطح خوبی برخوردار بود و این سطح کیفی بالا به خصوص در دو رشته قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن قابل مشاهده بود.

این حافظ کل قرآن کریم در پاسخ به این سوال که آیا سطح کیفی مسابقات و متسابقان توانست انتظارات داوران را برآورده کند، گفت: هیچ موقع همه انتظارات از یک رویداد برآورده نمی‌شود، ‌اما در شرایط فعلی و با توجه به مشکلاتی که کرونا به وجود آورده است، می‌توان گفت نوع شرکت‌کنندگان و آمادگی آنها قابل قبول بود و شرکت‌کنندگان با آمادگی به مسابقات پا گذاشته‌اند.

رئیس هیئت داوران چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن استان تهران در پاسخ به سوالی درباره حضور کم‌رنگ چهره‌های شناخته شده‌تر در مسابقات این دوره، گفت: بخشی از حضور کم‌رنگ شرکت‌کننده‌های شناخته شده به خاطر معافیت‌هایی است که در هر دوره به برخی افراد تعلق می‌گیرد به عنوان مثال برخی شرکت‌کنندگان در مرحله کشوری یا در مسابقات بین‌المللی تا مراحل بالا پیش می‌روند و حتی رتبه کسب می‌کنند، این قبیل افراد از حضور در مرحله استانی معاف شده و مستقیم به مرحله کشوری می‌رسند، لذا نمی‌توانیم بگوییم مسابقات از حضور چهره‌ها خالی شده است.

شناسایی چندین استعداد برتر در دوره چهل و چهارم

دولتی بیان کرد: ضمن اینکه همیشه اینگونه نیست که مسابقات لزوماً با حضور چهره‌های تکراری برگزار شود. در مسابقات امسال چند چهره جدید که شاید در آینده، بیشتر از آنها بشنویم، شناسایی شدند، اتفاقاً یکی از کارکردهای اصلی مسابقات، همین است که در هر دوره چهره‌های جدید شناسایی شوند و در ادامه مراحل ارتقای این چهره‌ها فراهم شود تا سایر فرایندهای مربوط به این موضوع ادامه پیدا کند.

این داور مسابقات بین‌المللی قرآن درباره رشته ترتیل و آینده‌ای که می‌توان برای آن در مسابقات متصور بود، تصریح کرد: قطعاً رشته ترتیل به سمتی می‌رود که در زمره رشته‌های پر مخاطب مسابقات قرآن قرار گیرد، اینجا یک سوال وجود دارد که چرا رشته ترتیل اینگونه شد؟ عاملی که باعث شد رشته ترتیل در چند سال اخیر رشد جدی داشته باشد، این است پرداختن به موضوع ترتیل در ماه مبارک رمضان و برگزاری مراسم جزءخوانی است.

نتایج رشد رشته ترتیل 

وی با تأکید بر اینکه رشد رشته ترتیل دو حُسن خواهد داشت، گفت: یکی از محسنات این کار این است که اتفاق جدیدی در عرصه مسابقات رقم می‌خورد و پویایی مسابقات را تداعی می‌کند. حُسن دیگر هم این است که اگر از فرهنگ عمومی قرائت قرآن یاد کنیم، فرهنگ ترتیل‌خوانی تداعی می‌شود. با اتفاقی که برای ترتیل در مسابقات و ترتیل‌خوانی ماه مبارک رمضان افتاده است، به نوعی فرهنگ عمومی قرآن‌خوانی بیش از پیش ترویج شده است. شاید نتیجه و ثمره این اتفاق در چند سال آینده به خوبی نمایان شود.

رئیس هیئت داوران چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن استان تهران در مورد اعتراضاتی که در این دوره صورت گرفته بود، بیان کرد: در بین تمامی رشته‌ها و شرکت‌کنندگان، کل اعتراضات به حدود شش مورد رسید. این موارد عموماً بیشتر به کم بودن نمرات بود، معمولاً هم استدلالی برای اینکه ثابت کنند، نباید نمره پایین باشد،‌ نداشتند و همین نشان می‌دهد بیشتر اعتراضات حسی بوده است. با این وجود تمامی اعتراضات مورد بررسی قرار گرفت و داوران در هر کدام از این موارد به بررسی مجدد اجراها پرداختند.

علت اعتراضات در بخش ترجمه 

وی به ثبت برخی اعتراضات در بخش مفاهیم و ترجمه قرآن افزود: نکته‌ای که برای من جالب بود بحث مفاهیم بود، با توجه به اینکه مفاهیم حدود دو سال است که به صورت جدی مطرح شده است،‌ برخی از اعتراضات در این بخش بود. تلقی درست و کاملی از این بخش وجود ندارد. پیش‌بینی می‌کنم با گذشت زمان و تثبیت این بخش دیگر شاهد اعتراضاتی از سر کم‌اطلاعی نباشیم. به عنوان مثال شرکت‌کننده‌ای بسیار خوب اجرا کرده است، اما در مفاهیم نمره پایینی گرفته است، تصور این شرکت‌کننده آن است که اگر اجرای تلاوت یا حفظ خوبی داشته باشد، نمره مفاهیم او هم بالا خواهد بود در صورتی که این دو موضوع جداگانه است. بخش مفاهیم به تنهایی نیاز به یک آمادگی جدی و خواندن دقیق ترجمه و مفاهیم آیات دارد.

دولتی در بخش پایانی این گفت‌وگو توصیه‌ای به حافظان و قاریان قرآن کرد و گفت: تنها توصیه‌ای که می‌توانم به شرکت‌کنندگان در مسابقات داشته باشم، این است که نباید همه افق فکری خودشان را در مسابقات خلاصه کنند. عرصه‌های دیگری هم وجود دارد و نباید فکر کنیم، اگر کسی در مسابقات رتبه نیاورد، یعنی فرد موفقی نبوده است یا ظرفیت کمی در این موضوع داشته است. خوشبختانه در سال‌های اخیر شرکت‌کنندگان به این نکته توجه داشته‌اند. این توجه مستمر باشد و متوجه شوند که همه نقشه بروز استعدادهای قرآنی صرفاً در مسابقه خلاصه نمی‌شود. خیلی از زمینه‌های دیگر هم هست که این عزیزان بتوانند خدمات لازم را به عرصه قرآن داشته باشند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha