رویکرد آموزش و پرورش به حفظ قرآن در سال تحصیلی جدید + صوت
کد خبر: 3998220
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۳
مسیب‌زاده تشریح کرد:

رویکرد آموزش و پرورش به حفظ قرآن در سال تحصیلی جدید + صوت

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به همراهی با ستاد طرح ملی حفظ قرآن گفت: فارغ از بحث مسابقات دانش‌آموزی، حفظ جزء سی را همانند سنوات قبل خواهیم داشت، طرح نور را نیز ارائه خواهیم داد و در کنار آن به منظور جذب دانش‌آموزان به مقوله حفظ، بسته‌های متنوع دیگری نیز در نظر گرفته شده است.

محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایکنا با بیان این مطلب گفت: در راستای منویات مقام معظم رهبری و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و رویکرد تربیت تمام‌ساعتی به منظور ارتقای کیفیت در برگزاری شکوهمند آغاز سال تحصیلی، در کنار سایر فعالیت‌های جاری در قالب بخشنامه‌‌های ماندگار و فعالیت‌هایی که در مدارس در قالب برنامه‌های 1400-1401 انجام خواهد شد، سیاست‌های پرورشی و فرهنگی ویژه آغاز سال تحصیلی، به استان‌ها ابلاغ شده است.
 
وی با اشاره به اینکه از نکات مهم، توجه به بحث «زنگ نماز» و درج ساعت نماز در برنامه رسمی مدارس (اعم از حضوری و غیر حضوری) است، افزود: لازم است فرهنگ نماز و در کنار آن به پخش دعای فرج و سلامتی امام زمان(عج)، دعای هفتم صحیفه سجادیه در برنامه رسمی مدارس توجه شود. همچنین همزمان با آن  اعلام عمومی نهضت حفظ جزء سی‌ام قرآن کریم در مدارس کشور، آغاز می‌شود.
 
مسیب‌زاده با اشاره به اینکه امسال سومین سالی است که آموزش و پرورش با جدیت این طرح را دنبال می‌کند، ادامه داد: یکی از برنامه‌های ستاد راهبری حفظ قرآن کریم (آموزش و پرورش نیز در آن عضویت دارد) که با جدیت آن را دنبال می‌کند، تهیه بسته ویژه حفظ سه‌ساله است که محفوظات عزیزان را به پنج جزء برساند موضوعی که در جلسه اخیر این ستاد نیز به آن تأکید شد.
 
کد
 
وی ادامه داد: حفظ جزء سی‌‌ام به عنوان بهترین جزء، مدخل ورود به حفظ قرآن کریم بین قریب به اتفاق اساتید مطرح است و حفظ جزء سی همواره در بحث ستاد راهبری حفظ، مفروض است، اما در عین حال براساس حفظ ترتیبی حفظ 3، 5، 7 ، 10 و 15 جزء را در طرحی با عنوان «نور» در دستور کار داریم.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش به حفظ ترتیبی و هم حفظ موضوعی و حفظ جزء سی‌ در قالب یک بسته توجه شده است، افزود:  اینها فارغ از مسابقات حفظ قرآن است که در اجزاء مختلف(از حفظ عمومی، 5، 10 و 15 جزء) برگزار می‌شود و تمام آنها به این دلیل است که دانش‌آموزان را به حفظ قرآن علاقه‌مند کنیم تا گامی را در ادای سهم خود در زمینه پرورش 10 میلیون حافظ قرآن برداشته باشیم. از اینجاست که آموزش و پرورش اعتقاد دارد که باید فرهنگ حفظ را جاری و ساری کنیم و هر دانش‌آموز را با توجه به شرایط و استعدادی که دارد به عرصه حفظ قرآن علاقه‌مند کنیم.

وی با تأکید بر اینکه تمام این موارد به صورت داوطلبانه و با رویکرد فرهنگسازی انجام می‌شود، تصریح کرد: فعالیت دانش‌آموزان در این زمینه‌ها اختیاری است و بسته‌های مختلف برای دانش‌آموزان پیش‌بینی شده است تا هرکدام بنابر ظرفیت و توان خود در این عرصه گام بردارد.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش درباره نوآوری در برنامه‌های فوق‌العاده قرآنی دانش‌آموزان، اظهار کرد: دو رویکرد حضوری و نیمه حضوری برای سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان مد نظر است و در تابستان نیز برنامه‌ریزی کامل انجام شده است و طی آن نشستی نیز با یک سوم رؤسای ادارات سراسر کشور برگزار شد، چرا که راه‌اندازی مدارس به صورت حضوری براساس شیوه‌نامه‌های بهداشتی خواهد بود و شرایطی ایجاد شده که خانواده‌ها و دانش‌آموزان و فرهنگیان باخیالی آسوده در مدارس حضور پیدا کنند و ما هم بر همین اساس برنامه‌های خود را به صورت حضوری و غیر حضوری پیش‌بینی کردیم.

وی ادامه داد: قرارگاه مجازی قرآن، عترت و نماز با تغییراتی که در شیوه اجرای آن دادیم و دستورالعمل‌های اصلاحی که داشتیم، همچنان در قسمت غیر حضوری با جدیت فعال‌هایش را دنبال خواهد کرد و تولید برنامه خواهد داشت. فرهنگیان نیز به عنوان اصلی‌ترین اداره‌کننده این قرارگاه انتخاب شدند و تولیدات خود را هم از سطح استان دریافت می‌کنند یا خود دست به تولید محتوا می‌زنند.

مسیب‌زاده با اشاره به اینکه قرارگاه مجازی دارای 17 کانال است، بیان کرد: این کانال‌ها شامل حفظ قرآن، فعالیت دارالقرآن‌ها، بحث آموزش عملی نماز با محوریت «پیوند مسجد، مدرسه و منزل»، احلی من العسل و هیئت‌های مذهبی دانش‌آموزان و ... با جدیت کار را دنبال می‌کنند و امیدواریم شرایطی پیش بیاید که دانش‌آموزان در شرایط سالم در مدارس حضور داشته باشند.
انتهای پیام
captcha