نگاه به مسابقات قرآن باید معناگرایانه باشد / از انتخاب تیم داوری تا کمیته انضباطی
کد خبر: 4000568
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۴
در نشست «بررسی وضعیت مرحله استانی مسابقات قرآن اوقاف» مطرح شد؛

نگاه به مسابقات قرآن باید معناگرایانه باشد / از انتخاب تیم داوری تا کمیته انضباطی

نشست تخصصی «بررسی مرحله استانی مسابقات قرآن اوقاف مرکزی» به همت خبرگزاری ایکنا برگزار و در آن بر ضرورت نگاه معناگرایانه به این رقابت‌ها تاکید شد.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، نشست تخصصی «بررسی مرحله استانی مسابقات قرآن اوقاف مرکزی» در چهل و چهارمین دوره به همت این خبرگزاری و با حضور حجت‌الاسلام حسن دهقانی، رئیس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف استان، مرتضی مختاری، مسعود اکبری از داوران بخش آقایان، اعظم تشیعی‌فرد، فاطمه کرمی و محدثه مؤمنی داوران بخش بانوان، ابوذر کرمی، هادی حفظ آقایان و طیبه کاظمی ناظر سازمان اوقاف در سالن جلسات جهاددانشگاهی این استان برگزار شد. همچنین احمد صابرنژاد، داور بخش آقایان، فهیمه جفرسته، هادی حفظ بانوان و شکوفه صباغی شرکت‌کننده رشته حفظ کل به صورت تلفنی نکاتی را در اختیار این رسانه قرار دادند.

حجت‌الاسلام حسن دهقانی، رئیس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف استان در ابتدای جلسه ضمن تقدیر از خبرگزاری ایکنا به منظور برگزاری نشست، ضرورت سخنان بدون تعارف را متذکر شد و افزود: هدف داشتن مسابقاتی قوی و باشکوه است و برگزاری جلساتی بدین شکل به رفع نقاط ضعف کمک می‌کند. قصد داریم مسابقات از فرایند ثبت‌نام تا برگزاری مرحله استانی را مورد نقد و ارزیابی قرار دهیم تا برای سال آینده با مشکلات امسال مواجه نباشیم.

وی ادامه داد: تمام تلاش خود را کردیم تا ثبت‌نامی با حداکثر نفرات داشته باشیم و 2.5 برابر شدن آمار متسابقان نسبت به سال قبل گواه براین ادعاست. تقسیم استان به 5 منطقه کار را برای داوران که به صورت واحد مسابقات را داوری کردند سهل‌تر کرد. حال باید دید داوری واحد مرحله شهرستانی دارای چه معایب و مزایایی است و آیا شهرستان‌ها با ادامه این طرح موافق هستند یا خیر؟ نگاه به مسابقات باید در ابعاد درون‌سازمانی و برون‌سازمانی تحلیل شود.

معدل مرحله استانی مسابقات قرآن اوقاف قابل قبول است

مرتضی مختاری، داور وقف و ابتدای مسابقات قرآن اوقاف استان و رئیس هیئت داوران آقایان، گرامیداشت ایام دفاع مقدس را مورد تأکید قرار داد و افزود: خط‌مشی کلی که اخلاص در حرکت برای توسعه فعالیت‌های قرآنی است را فراموش نکنیم. امسال در چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف نقاط قوت بسیاری را شاهد بودیم که این نقاط قوت در اطلاع‌رسانی و نحوه ثبت‌نام، منطقه‌بندی استان در شرایط کرونایی، اجرای طرح روزشمار جهت اعلام زمان مرحله استانی و پیش‌بینی مسابقاتی منظم مشهود بود. علاوه بر انتخاب خوب تیم اجرایی و خدماتی حضور محمدحسین رضایی، حافظ 9 جزء سندروم داون در مراسم اختتامیه از جمله طرح‌های اثرگذار بود. چراکه خانواده‌ای در تهران با مشاهده کلیپ تلاوت این حافظ نوجوان فرزند سندروم داون خود را به کلاس‌های آموزش قرآن سپرده و حفظ جزء سی کلام وحی را آغاز کردند.

نگاه به مسابقات قرآن باید معناگرایانه باشد / از انتخاب تیم داوری تا کمیته انضباطی

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای برگزاری مسابقات در شرایط کرونایی و پساکرونا باید متفاوت باشد، به انتخاب هیئات داوران بومی جهت داوری مسابقات اشاره کرد و افزود: برخی از دوستان در گروه‌های قرآنی به داوری تیم بومی اعتراض داشتند، در صورتیکه اجرای طرح ساماندهی داوران که از سوی اوقاف برگزار شد حجت را برهمه تمام کرد. چراکه قرآنیان استان در کمال تواضع در این طرح شرکت و آزمون‌هایی که توسط سازمان اوقاف برگزار می‌شد را یکی پس از دیگری پشت سرگذاردند. افراد معترض نباید کنار بنشینند، بلکه باید قدم در میدان گذارده و در این طرح شرکت کنند و یا به تصمیم‌های اخذ شده احترام بگذارند. معدل مرحله استانی مسابقات قرآن اوقاف استان در چهل و چهارمین دوره قابل قبول است. انتخاب مکان برگزاری، اطلاع‌رسانی و پیش‌بینی امکانات رفاهی در توان از سال گذشته مناسب‌تر بود.

مختاری به نقاط ضعف مسابقات نیز اشاره و ادامه داد: انتخاب مجری از صدا‌و‌سیما به جای مجری از جامعه قرآنی یکی از گلایه‌های دوستان است که مرا مکلف به مطرح کردن کردند و از اوقاف می‌خواهم به این نکته پاسخ دهد. پیشنهادم این است که کمیته اخلاق - انضباط در مسابقات وجود داشته باشد تا اگر موردی پیشامد کرد جنبه قانونی و حقوقی آن لحاظ شود.

تیم داوری با دقت بیشتری انتخاب شود

اعظم تشیعی‌فرد، داور تجوید مرحله استانی مسابقات قرآن اوقاف و رئیس هیئت داوران بانوان، نیز در این نشست بیان کرد: به نظر می‌رسد اعتراض برخی از افراد برای استفاده از داوران بومی برای این است که در بین داوران، افرادی حضور داشتند که در طرح ساماندهی شرکت نکرده بودند. وجود تیم داوری واحد ایده مناسبی است، اما سطح مسابقات برخی شهرستان‌ها بسیار پایین بود که نیازی به اعزام تیم داوری از استان نبود و می‌شد همان مسابقات را مجازی برگزار کرد.

نگاه به مسابقات قرآن باید معناگرایانه باشد / از انتخاب تیم داوری تا کمیته انضباطی

وی با بیان اینکه مسابقات بهتر است به جای یک روز در دو روز برگزار شود تا داوران دچار خستگی نشوند، اظهار کرد: به نظر می‌رسد تهران باید تیم داوری را با دقت بیشتری انتخاب می‌کرد، داوری مرحله استانی علاوه بر تخصص نیاز به تجربه نیز دارد و برخی از داوران با وجود تخصص نیاز به کسب تجربه برای داوری مرحله استانی دارند.

تشیعی‌فرد اضافه کرد: قریب به 2 هفته از مرحله استانی مسابقات قرآن اوقاف می‌گذرد و هنوز برای ارتقای سطح کیفی شرکت‌کنندگان اتفاقی نیفتاده است. استان نمایندگانی برای مرحله مقدماتی کشوری دارد که باید با استفاده از اساتید غیربومی و بومی مورد آموزش قرار گیرند. کیفیت همیشه فدای کمیت شده و برای جلوگیری از ادامه مسیر باید فکری کرد.

جام حافظان؛ عاملی برای ارتقای سطح حفاظ   

ابوذر کرمی، حافظ کل و هادی حفظ مرحله استانی چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف استان، گفت: به نظر می‌رسد داورانی باید این مرحله از مسابقات را داوری می‌کردند که در طرح ارزیابی و ساماندهی داوران شرکت کرده‌اند، اما در بین هیئت داوران شاهد بودیم برخی داوران در این طرح شرکت نکرده بودند و جزو این تیم بودند و همین عامل باعث اعتراض برخی شد. چراکه شرایط باید همه یکسان باشد.

نگاه به مسابقات قرآن باید معناگرایانه باشد / از انتخاب تیم داوری تا کمیته انضباطی

کرمی از اجرای طرح هادی حفظ در مسابقات ابراز خرسندی کرد و افزود: اجرای این طرح به ارتقای سطح حافظان کمک می‌کند. چراکه متسابقان این رشته پس از ارائه محفوظات با نقاط قوت و ضعف خود آشنا شده و راهنمایی لازم را دریافت کردند. این طرح مثمرثمر است به شرط آنکه حافظان حاضر درمسابقات مورد آموزش تخصصی مستمر در طول سال قرار گرفته و برای سال آینده آماده‌تر از امسال شرکت کنند. حافظان باید به قدری آماده باشند که برای شرکت در مسابقات استرس نداشته باشند.

وی طرح جام حافظان را مشوق و عاملی برای ارتقای سطح حفاظ دانست و با اشاره به اینکه تقویت این طرح به نتایج خوبی منتج خواهد شد، بیان کرد: اگر شبیه این طرح برای دیگر رشته‌ها در طول سال پیش‌بینی شود، قطعاً سال آینده مسابقاتی باشکوه‌تر از امسال از لحاظ تعداد شرکت‌کننده و سطح کیفی خواهیم داشت. چراکه افراد حافظ در طرح همیشه آمادگی خود را حفظ کرده و سعی می‌کند برای داشتن رقابتی بهتر حتی سطح خود را بالا می‌برند.

این حافظ کل سطح شرکت‌کنندگان امسال با وجود شرایط کرونایی و دوری از فضای حضوری جلسات را مطلوب توصیف کرد و گفت: برخی از افراد به نبود شرکت‌کننده در رشته حفظ 5 جزء و تعداد کم حفاظ در دیگر رشته‌ها اعتراض داشتند، البته باید شرایط بیماری را لحاظ کرد، اما برای حضور حداکثری باید ایجاد انگیزه کرد. متأسفانه مسابقات مقطع شکوفه‌ها را به آموزش و پرورش سپرده‌اند که این امر از رونق مسابقات کاسته است. سطح مسابقات قرآن اوقاف با آموزش و پرورش قابل قیاس نیست. چراکه مقاطع مختلف با خودشان سنجیده می‌شود و این رقابت‌ها گسترده نیست.

اعظم تشیعی‌فرد، داور تجوید بخش بانوان، دراین بخش از نشست، اظهار کرد: آموزش و پرورش امسال هیچ برنامه آموزشی برای برگزیدگان نداشت و منتخبان مرحله استانی با شرکت در دوره‌های خصوصی و ارتقای سطح خود در مسابقات کشوری شرکت و حائز رتبه‌های برتر شدند.

مرتضی مختاری، داور وقف و ابتدا بخش آقایان، بیان کرد: رقابت دانش‌آموزان با هم‌پایه خود باعث کاهش استرس و مباحث روحی و روانی می‌شود، امسال بنده 64 تلاوت مرحله کشوری دانش‌آموزی را داوری کردم که بهترین تلاوت‌ها را شاهد بودیم، اما نقاط ضعف همچون عدم برگزاری دوره آموزشی باید برطرف شود.

مطالعه آیین‌نامه مسابقات جدی گرفته شود

طیبه کاظمی، ناظر سازمان اوقاف درمرحله استانی چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف استان، اظهار کرد: در 2 سال اخیر مسابقات از لحاظ کیفی در سطح قابل قبول قرار دارد. برخی شرکت‌کنندگان اطلاع‌رسانی پیامکی را ضعیف و ارسال پیام در گروه‌های قرآنی را مطلوب توصیف کردند. هزینه‌کردها برای فعالیت‌های غیرقرآنی سرسام‌آور است، اما وقتی به قرآن می‌رسد باید هزینه‌کردها را با روش‌های مختلف پایین آورد، ما فعالان این حوزه باید به این امر بها دهیم.

نگاه به مسابقات قرآن باید معناگرایانه باشد / از انتخاب تیم داوری تا کمیته انضباطی

وی به اجرای طرح ساماندهی داوران از سوی اوقاف نیز اشاره کرد و افزود: در استان اساتیدی هستند که سالیان قبل در دوره‌های اوقاف شرکت و مدرک داوری را کسب کردند، آیا این افراد را باید کنار گذاشت؟ چراکه از این افراد با وجود داشتن تجربه استفاده نمی‌شود. اینکه داورانی به جز داوران شرکت‌کننده در طرح ساماندهی به کار گرفته شوند اشکالی در اصل موضوع ایجاد نمی‌کند.

کاظمی ادامه داد: بهتر است همان‌گونه که ترجمه آیات برای شرکت‌کنندگان الزامی است، مطالعه آیین‌نامه جدید مسابقات نیز برای متسابقان اجباری شود و برای آن ضمانت اجرایی در نظر گرفت تا اعتراض‌ها به حداقل‌ترین موارد کاهش یابد. همچنین برای ضبط صوت بانوان از نیروهای خانم استفاده شود. چراکه برخی از شرکت‌کنندگان به این امر اعتراض داشتند. بُعد مسافت از دیگر اشکالاتی بود که می‌توان به مکان برگزاری مسابقات وارد دانست و بهتر بود وسیله نقلیه در نظر گرفته شود. همچنین داوران از لحاظ اسکان جهت استراحت کوتاه با مشکل مواجه بودند.

وی به تعداد غائبان رشته دعاخوانی اشاره و با بیان اینکه در این رشته فقط 9 نفر از 32 نفر شرکت داشتند، ادامه داد: این رشته نیاز به برگزاری حضور نداشت و می‌شد به صورت مجازی برگزار کرد تا تعداد نفرات بیشتری شرکت داشته باشند.

از دعوت قاریان و حافظان در جلسات قرآنی غفلت نشود

مسعود اکبری، داور حسن حفظ آقایان، از نظم حاکم در مسابقات و فرایند آن ابراز رضایت کرد و افزود: امسال از نحوه اطلاع‌رسانی و ثبت‌نام تا تقسیم استان به 5 منطقه و برگزاری مرحله استانی همه چیز عالی بود. امسال همه مراحل در کمال هماهنگی و تواضع انجام شد و جای تقدیر دارد.

نگاه به مسابقات قرآن باید معناگرایانه باشد / از انتخاب تیم داوری تا کمیته انضباطی

وی ادامه داد: نگاه به مسابقات قرآن باید معناگرایانه باشد. مسابقات اوقاف در سطح کیفی خوب و در سطح کمی ضعیف در حال برگزاری است و در مقابل اوقاف، مسابقات امام علی(ع) با کمیت بسیار زیاد و با کیفیت خوب نیز در حال انجام است، تعمیق فرهنگ و گسترش فرهنگ قرآنی، هدف برگزاری مسابقات است و باید قبول کنیم این روش برگزاری با این هدف هم‌خوان نیست، باید بپذیریم نحوه برگزاری مسابقات نسبت به سال‌های قبل تفاوت‌هایی دارد. به نظر من نوع برگزاری مسابقات قابل قبول است، اگر قرار است شکوه را به مسابقات بازگردانیم باید امتیازدهی حدنصابی باشد و یا رتبه‌های ممتاز، عالی و شایسته‌تقدیر پیش‌بینی شود.

اکبری با انتقاد از زمان برگزاری مراسم اختتامیه، افزود: مسابقات در ساعات پایانی با فشردگی برگزار شد و این امر بار روانی زیادی را بر داوران و متسابق تحمیل می‌کند، اگر اختتامیه پس از نماز مغرب و عشاء بود شاید داوران زمانی برای استراحت کوتاه پیدا می‌کردند و با فشردگی به اتمام نمی‌رسید.

اکبری ادامه داد: ترس از ارائه محفوظات با برگزاری جلسات حضوری و طرح‌های قرآنی همچون جام حافظان برطرف می‌شود. از محافل قرآنی و دعوت از قاریان وحافظان نوجوان و جوان نباید غفلت کرد.

مسابقات قرآن در 2 روز برگزار شود

محدثه مؤمنی، داور صوت مرحله استانی مسابقات قرآن اوقاف، از مدیریت خوب اداره امور قرآنی اوقاف جهت برگزاری مسابقه‌ای منظم تقدیر کرد و گفت: متسابقان دعاخوانی ازعدم حضور داور در این رشته گلایه داشته و اذعان داشتند که از این جهت به آنان بی‌احترامی شده است. حاضران در این بخش علاقه‌مند بودند مانند دیگر رشته‌ها نفرات برتر داشته باشند و از آنان تجلیل به عمل آید.

نگاه به مسابقات قرآن باید معناگرایانه باشد / از انتخاب تیم داوری تا کمیته انضباطی

وی بیان کرد: به منظور رعایت حال داوران و متسابقان مسابقات در دو روز برگزار شود تا فشار روانی هم از شرکت‌کنندگان و هم از داوران کاسته شود. نباید اصراری بر برگزاری یک روزه داشته باشیم. چراکه هم حافظان می‌توانند تلاوت دوستان قاری را مستمع باشند و هم بالعکس. پیشنهاد من این است که مسابقاتی همچون دعاخوانی قبل از مرحله استانی برگزار شود تا زودتر اعلام نتیجه شده و از نفرات برتر این رشته نیز در اختتامیه تجلیل شود.

 مسابقات باید با اقبال عمومی همراه باشد

فاطمه کرمی، حافظ کل و داور حسن حفظ مرحله استانی چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف، از عدم آشنایی متسابقان به آیین‌نامه داوری گلایه کرد و افزود: برخی از اعتراضات برای بی‌اطلاعی از آیین‌نامه داوری است و بهتر است شرکت‌کنندگان قبل از حضور این مفاد را کامل مطالعه کنند تا دچار اشکال نشوند.

نگاه به مسابقات قرآن باید معناگرایانه باشد / از انتخاب تیم داوری تا کمیته انضباطی

وی ادامه داد: امسال شاهد مسابقاتی به مراتب بهتر و منظم‌تر نسبت به سال‌های قبل را شاهد بودیم و برای رسیدن به نقطه ایده‌آل جای پیشرفت دارد. هدف از برگزاری مسابقات قرآن با مسابقات ورزشی و ... متفاوت است. قرار است مسابقات قرآن با اقبال عمومی همراه باشد ومشوقی برای حضور نوجوانان و جوانان بیشتر در این حوزه باشد.

کرمی ضرورت پرداختن به مسابقات در دو بعد شکوه کمی وکیفیت را مورد تأکید قرار داد و افزود: حدود 10 یا 20 سال قبل به بچه‌ها جوایزعمومی اهدا می‌شد و این امر حال حاضر به فراموشی سپرده شده است. مسابقات باید با ابتکار همراه باشد و به طور مثال از قاریان و حافظان افتخاری بخش شکوفه‌ها استفاده کرد.

وی به ساماندهی داوران نیز اشاره و تصریح کرد: برگزاری آزمون از داوران جلوی هرگونه اعمال سلیقه را خواهد گرفت و داوری‌ها را به عدالت نزدیک‌تر می‌کند. افراد متقاضی داوری ثبت‌نام کردند و از مراحل مختلف که از سوی تهران سازماندهی شد بدون هیچ اعمال سلیقه‌ای عبور کردند. اگر در جاهای دیگر قانونمند عمل کنیم می‌توان شاهد اتفاقات خوب بود.

ایجاد کمیته انضباط و اخلاق ویژه مسابقات

حجت‌الاسلام حسن دهقانی، رئیس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف استان، از حسن نظر داوران به جهت نحوه برگزاری مسابقات قرآن تشکر کرد و گفت: بنده به تنهایی کاری نکردم و تمام خدمات در قالب ستاد صورت گرفت و نظم حاکم بر این فضا را مدیون این مجموعه هستیم.

نگاه به مسابقات قرآن باید معناگرایانه باشد / از انتخاب تیم داوری تا کمیته انضباطی

وی در پاسخ به نکات مطروحه از سوی شرکت‌کنندگان در نشست، اظهار کرد: بنده نیزبا نظر برخی دوستان موافقم و نباید اصرار به برگزاری یک روزه مسابقات داشته باشیم. چراکه اعتقادم بر این است که برگزاری در 2 روز حتی به کاهش هزینه‌ها نیز منتج می‌شود. همچنین ضبط برنامه از سوی صدا‌و‌سیما انجام نمی‌شد، بلکه اکیپی مجهز به تجهیزات لازم در مسابقات شرکت داشت و فارغ از ارتباطشان با صدا‌و‌سیما با اوقاف قرارداد بست تا تلاوت‌ها را برای ویدئوچک در مواقع ضروری ضبط کند. حتی بنده تذکر دادم که بانوان به ضبط صدا اعتراض دارند که مأمور ضبط صدا گفت: صدای داخل کانکس بسته‌است و ما چیزی نمی‌شنویم و فقط مراقبیم تصویر قطع نشود.

دهقانی در مورد ضبط رشته دعاخوانی و ارسال به تهران، اظهار کرد: شرکت‌کنندگان این رشته مراتب گلایه خود را بیان کردند، به نظرم رشته دعاخوانی به داوری تخصصی‌تری نسبت به قرائت و حفظ نیاز دارد و سازمان بهترین اقدام را برای ضبط و ارسال انجام داده است. پیشنهاد من به سازمان این است که اذان را نیز همچون دعاخوانی متمرکز در تهران داوری کنند. چراکه داوری این رشته با توجه به ظرایف با سایر رشته‌ها متفاوت است. ضبط این رشته مهارت نیاز داشت و شهرستان‌ها قادر به انجام نبودند

این مقام مسئول با اشاره به اینکه حتی اختتامیه مسابقات را می‌شود در زمان دیگری برگزار کرد، اظهار کرد: اگر اختتامیه به زمان دیگری موکول شود خلأ مسئولین در این مراسم محسوس نخواهد بود و مجریان برگزاری، داوران، متسابقان و اصحاب رسانه از جای خالی مسئولان سرخورده و دلگیر نمی‌شوند.

وی در پاسخ به اعتراض تعدادی از افراد به جهت انتخاب مجری از صدا‌و‌سیما و کمیته انضباط و اخلاق  بیان کرد: این انتخاب دلیلی نداشت و فقط به منظور ایجاد تنوع صورت گرفت. کمیته اخلاق را نیز در دستور کار برای مطرح شدن قرار می‌دهیم. همچنین اطلاع‌رسانی زمان ثبت‌نام و دیگر مراحل از طریق پیامک نیز برای جامعه قرآنی ارسال شد.

دهقانی ادامه داد: اینکه تعدادی از داوران خارج از طرح ساماندهی داوری می‌کنند، اشکالی است که به سازمان وارد است. سازمان تابع سیاست‌های کلی هستند و استان نمی‌تواند در حوزه آنان وارد شود، اما باید قبول کرد این امر به ارتقای ظرفیت بومی ما کمک کرد.

ضرورت برگزاری کارگاه‌های آموزشی پیوسته

فهیمه جفرسته، حافظ کل و هادی حفظ بخش بانوان، در گفت‌و‌گویی تلفنی به خبرنگار ایکنا گفت: مسابقات همواره با نقاط ضعف و قوت همراه است و انتخاب استاد راهنما در دو بخش آقایان و بانوان، برگزاری منظم، هماهنگ بودن اعضای ستاد از نقاط قوت است.

نگاه به مسابقات قرآن باید معناگرایانه باشد / از انتخاب تیم داوری تا کمیته انضباطی

جفرسته ادامه داد: در برخی شهرستان‌ها تعداد شرکت‌کنندگان کم بود یا ثبت‌نام شدگان بسیار ضعیف بودند و لازم نبود تیم داوری از مرکز استان اعزام شود و می‌شد مسابقات را مجازی برگزار کرد یا اینکه استان برای مرحله شهرستانی به دو منطقه و حتی یک منطقه تقسیم می‌شد. بهتر است برای داوری فقط به تعدادی داور محدود در مراحل شهرستانی  و استانی بسنده نشود. البته کمبود داوران در استان را نمی‌توان نادیده گرفت و امید است با اجرای طرح ساماندهی داوران، تعداد بیشتری از جوانان به جمع ما اضافه شوند.

وی ضرورت برگزاری کارگاه‌های آموزشی پیوسته را مورد تأکید قرار داد و افزود: برای ارتقای سطح مرحله استانی باید برای راه‌یافتگان دوره‌های تخصصی تجوید، صوت و لحن، وقف و ابتدا، حفظ و ... برگزار کرد. دستگاه‌های متولی قرآن به جای موازی‌کاری و ارائه گزارش بودجه‌هایی را برای ارتقای حفاظ و قاریان اختصاص دهند. همچنین آشنایی متسابقان با آیین‌نامه لازم است که باید در دستور کار برای سال آینده قرار گیرد. 

جفرسته اضافه کرد: برپایی محافل قرآن ویژه بانوان با در نظر گرفتن دکور، سیستم صوت و ... به رونق مسابقات کمک می‌کند. برای این محافل نیز می‌توان تیم داوری جهت ارزیابی لحاظ کرد تا قاریان و حفاظ بتوانند با نقاط ضعف و قوت خود آشنا شوند.

استعداد متسابقان شهرستانی دیده شود

احمد صابرنژاد، داور لحن مرحله استانی مسابقات قرآن اوقاف، نیز سطح کیفی تلاوت‌ها را ضعیف توصیف کرد و گفت: برای رفع این مشکل می‌طلبد اداره اوقاف رسالت خود را فقط به برگزاری مسابقات محدود نکرده و با بهره‌گیری از اساتید بومی و غیربومی اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی مداوم در تمام شهرستان‌های استان کند.

نگاه به مسابقات قرآن باید معناگرایانه باشد / از انتخاب تیم داوری تا کمیته انضباطی

وی اظهار کرد: استعدادهای بالقوه خوبی در شهرستان‌ها وجود دارد که با برگزاری دوره‌های آموزشی پیوسته به بالفعل تبدیل می‌شوند، اما چون این استعدادها از نعمت مربی محروم هستند شاهد تلاوت‌های خوبی در برخی شهرستان‌ها نبودیم. همچنین در رشته اذان نیز استعدادهایی بود، اما چون تجوید نمی‌دانستند ضعیف عمل کردند. عدم آشنایی متسابقان با آیین‌نامه از دیگر اشکالات وارده است که اگر این موارد برطرف شود می‌توان شاهد تلاوت‌های خوب مسابقه‌ای و مجلسی باشیم.

صابرنژاد با اشاره به اینکه سطح برگزاری مسابقات امسال بهتر از سال‌های قبل بود، ادامه داد: افزایش مباحث انگیزشی از دیگر نکات مود توجه است. به نفرات برتر جوایزی اهدا می‌شود، اما بهتر است برای همه شرکت‌کنندگان جوایز ارزشمند عمومی در نظر گرفت. همچنین فاصله محل برگزاری مسابقات مرحله استانی نسبت شهر از دیگر نکاتی است که برای سال‌های آینده بهتر است لحاظ شود.

وی بیان کرد: داوری واحد امسال توسط تیمی مشخص اتفاق مبارکی بود. از سال گذشته داوطلبان برای شرکت در طرح ساماندهی داوران ثبت‌نام کردند که در نهایت تعدادی از آنان پس از پشت سر گذاردن آزمون‌های سخت موفق به کسب امتیاز لازم شدند. بی‌شک ساماندهی علاوه بر نظام بخشی به داوری، از سلیقه‌ای عمل کردن جلوگیری کرده و مسابقات را به عدالت نزدیک‌تر کرد. فراخوان عمومی داوری باعث شد تا ظرفیت‌های استان بیش از پیش شناخته شوند. کاربرگ‌های داوری استان از سوی داوران مرکز ارزیابی شد و رضایت مرکز را دریافت کرد.

صابرنژاد از اداره امور قرآنی اوقاف جهت برگزاری مسابقاتی منظم و با برنامه تقدیر کرد و افزود: رئیس این مجموعه از زمان ثبت‌نام با قدرت و جدیت پیش آمده و همین عامل باعث شد تا رشد 2.5 برابری را شاهد باشیم. تمام مراحل برگزاری مسابقات با نظم و دقت خاص برگزار شد و آقای دهقان در تمام شهرستان‌ها جهت رشد مسابقات حضور داشت. برای مسابقات قرآن باید هزینه کرد و در این مسیر می‌توان از ظرفیت صنایع بهره گرفت.

حافظان در کنار حسن حفظ، تجوید و صوت و لحن را اولویت بدانند

شکوفه صباغی، حافظ کل قرآن و شرکت‌کننده این رشته در مرحله استانی چهل و دومین دوره مسابقات قرآن اوقاف، اظهار کرد: افراد با انگیزه‌های متفاوت در فعالیت‌های قرآنی مشارکت دارند و برای تعدادی از فعالان مسابقات موضوعیت ندارد و معنویت و حالت روحانی برایشان اهمیت بیشتری دارد.

نگاه به مسابقات قرآن باید معناگرایانه باشد / از انتخاب تیم داوری تا کمیته انضباطی

وی ایجاد انگیزه بین نوجوانان و جوانان جهت شرکت در محافل و جلسات را متذکر شد و افزود: نوجوانان برای ادامه مسیر به الگوهای خود توجه دارند و وقتی الگوهای خود را می‌بینند که از فعالیت قرآنی به جایی نرسیده‌اند انگیزه آنان برای ادامه مسیر از بین خواهد رفت.

صباغی به اجرای طرح استخدام فعالان قرآنی در آموزش و پرورش اشاره و تصریح کرد: اجرای این طرح خوب بود، اما فقط در مقطعی از زمان انجام و رها شد، بهتر است از مربیان و معلمان قرآن جوان در این مجموعه آموزشی استفاده شود تا کودکان از پایه اصولی و تخصصی آموزش ببینند.

این حافظ کل پیشنهاد داد: حافظان برای تقویت سطح خود و موفقیت در مسابقات در گام اول  صوت و لحن و تجوید خود را قوی کنند، اما متأسفانه حافظان به حسن حفظ توجه ویژه دارند و از تجوید غفلت دارند یا این بخش را اولویت اول نمی‌دانند، حافظان در کنار حفظ به بخش‌های دیگر نیز توجه کنند تا در پایان راه حسن حفظی کامل داشته باشند و مؤسسات قرآن موظف هستند این نکات را یادآوری کنند.

انتهای پیام
captcha