ذکر صلوات بر پیامبر(ص) و خاندانش یک مجموعه کامل معرفتی است
کد خبر: 4002890
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۴

ذکر صلوات بر پیامبر(ص) و خاندانش یک مجموعه کامل معرفتی است

کارشناس مذهبی ذکر صلوات بر محمد و آل محمد(ص) را یک مجموعه کامل معرفتی دانست و گفت: مداومت بر صلوات مایه روشنایی قلب و زدودن تاریکی و پاک شدن گناهان می‌شود.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین امیر نصرتی، رئیس عقیدتی – سیاسی پایگاه نهم شکاری شهید عبدالکریمی بندرعباس و کارشناس مذهبی، امروز، 14 مهرماه، در مراسم دهه آخر صفر در مسجد جامع بندرعباس، اظهار کرد: آیت‌الله بهجت می‌فرمایند: «ما گشتیم و در بین اذکار از ذکر صلوات بر محمد و آل محمد بالاتر نیافتم» و این حرف را کسی بیان می‌کند که عمرش را در مسیر معارف الهی هزینه کرده است. در روایات نیز آمده آن زمانی که هیچ دعایی از بنده‌ای به خاطر گناهکاری او پذیرفته نشود، ذکر صلوات بر محمد و آل محمد پذیرفته و مستجاب می‌شود.

وی افزود: در ذکر لااله‌الاالله صحبت از توحید اعتقادی در مقام عبادت است اما صلوات غیر از آنکه به شکلی دلالت بر توحید می‌کند، دلالت بر نبوت و امامت و اگر به همراه وعجل فرجهم باشد، دلالت بر مهدویت می‌کند. در میان گناهان، بزرگ‌ترین گناه پس از شرک، کبر است. زمانی که صلوات می‌فرستیم به عبارتی محوریت مسئله و دعا را از خود به‌جای دیگر منتقل می‌کنیم. سخن از خاندان رسول گرامی اسلام(ص) به میان آوردن تواضع و دوری از تکبر است.

این کارشناس مذهبی ذکر صلوات بر محمد و آل محمد(ص) را یک مجموعه کامل معرفتی دانست و تصریح کرد: مداومت بر صلوات مایه روشنایی قلب و زدودن تاریکی و پاک شدن گناهان می‌شود.

نصرتی در ادامه عنوان کرد: در روایات آمده که افراد در طول زندگی تلاش نکنند عقل را کسب کنند، چراکه عقل نعمتی است که از جانب خداوند به افراد داده شده و اکتسابی نیست و افراد باید تلاش کنند مؤدب باشند. البته علم و اطلاعات اکتسابی است. تنها راه افزایش عقل این است که بندگی افزایش یابد.

وی بیان کرد: امام رضا(ع) فرمودند: «عقل شخص مسلمان تمام نيست، مگر اینکه 10 خصلت را دارا باشد:  از او اميد خير باشد، مردم از بدى او در امان باشند، خير اندك ديگرى را بسيار شمارد، خير بسيار خود را اندك شمارد، هر چه حاجت از او خواهند دل‌تنگ نشود، در عمر خود از دانش‌طلبی خسته نشود، فقر در راه خدايش از توانگرى محبوب‌تر باشد، خوارى در راه خدايش از عزت با دشمنش محبوب‌تر باشد، گمنامى را از پرنامى خواهان‌تر باشد. سپس فرمودند: دهمین و چيست دهمین؟ به او گفته شد: چيست؟  فرمودند: احدى را ننگرد جز اینکه بگويد او از من بهتر و پرهيزكارتر است».

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: اینکه فردی در زندگی خود به‌جایی برسد که مردم به خیرش امیدوار باشند، مرتبه بسیار بالایی است. یکی از مسائلی که در بحث‌های روانشناسی بسیار مطرح می‌شود این است که هنر نه گفتن را بیاموزید.

نصرتی افزود: گروهی از ثروتمندان مسلمان، زیاد نزد پیغمبر(ص) می‌آمدند و با او نجوا می‌کردند و نوبت فقیران را می‌گرفتند که این کار باعث ناراحتی فقرا می‌شد. پیامبر اکرم(ص) هم در عین اینکه ناراحت بود از آنان ممانعت نمی‌کرد تا اینکه قرآن آنان را از این کار نهی کرد: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نَاجَيْتُمُ الرَّسُولَ فَقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيْ نَجْوَاكُمْ صَدَقَةً ۚ ذَٰلِكَ خَيْرٌ لَكُمْ وَأَطْهَرُ ۚ فَإِنْ لَمْ تَجِدُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ؛ ای اهل ایمان، هرگاه بخواهید که با رسول سخن سر‌ی گویید (یا سؤالی کنید) پیش از این کار باید مبلغی صدقه دهید که این صدقه برای شما بهتر و پاکیزه‌تر است (که شما را از سؤالات بی‌جا بر کنار و از بخل و لئامت پاک می‌گرداند) و اگر (از فقر) چیزی (برای صدقه) نیابید در این صورت خدا بسیار آمرزنده و مهربان است(آیه 12 سوره مجادله)». اگر چیزی از فرد خواسته شود که شرعی یا عاقلانه نیست که نه گفتن توجیه دارد اما در خیلی از موارد این‌گونه نیست.

وی تصریح کرد: طبق فرمایش امام رضا(ع) اینکه مردم احساس کنند می‌توانند به خیر فردی امید داشته باشند و از شر او در امان باشند، نشان‌دهنده کامل شدن عقل است. اگر فردی خیر کمی که از دیگران به او می‌رسد را زیاد بشمارد و خیر زیادی که به دیگران می‌رساند را کم ببیند نیز در مسیر تکامل عقل قرار گرفته است.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهدوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۷/۱۴ - ۲۲:۵۷
0
0
بسیار عالی بود
captcha