تحقق ۱۰ میلیون حافظ قرآن در گروی ارائه راهکار
کد خبر: 4003214
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۳

تحقق ۱۰ میلیون حافظ قرآن در گروی ارائه راهکار

قاری و پیشکسوت قرآنی با اشاره به مطالبه رهبری در خصوص تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن گفت: متأسفانه اقدام جدی در این راستا صورت نگرفته است. برای تحقق این مهم باید برنامه‌نویسان و طراحان زبده قرآنی وارد عمل شوند و اهداف تعریف‌شده گام‌به‌گام پیش رفته و نقاط ضعف و قوت مورد ارزیابی قرار گیرد.

حمیدرضا معصومی‌پویا، قاری و پیشکسوت قرآنی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با اشاره به اینکه تلاوت حافظان و قاریان نشان از تمرین آنان در یک سال گذشته دارد، ضرورت توجه به حضور بیشتر آنان در جلسات و دوره‌های تخصصی‌تر را متذکر شد و افزود: در حوزه قرآن باید همیشه چشم‌اندازهای بلندتری را تعریف و برای رسیدن به آن به هدف‌گذاری کرده و برای بهتر بودن تلاش کرد.

وی تصریح کرد: جوانان استان مرکزی دارای ظرفیت و استعداد قابل قبولی هستند که اگر پرورش پیدا کند قطعاً درخشش خوبی در کشور و حتی در عرصه بین‌الملل خواهند داشت. کمااینکه قاریان و حافظان بین‌المللی در استان تربیت شدند که هرکدام می‌توانند شاگردانی همچون خود تربیت کنند، بنابراین این افراد نباید به حال خود رها شوند و باید از تجربیات آنان برای تربیت نیروهای جوان‌تر استفاده کرد.

معصومی‌پویا با بیان اینکه امسال نسبت به سال‌های قبل شاهد رویش چهره‌های قرآنی به‌ویژه در رشته اذان بودیم، ادامه داد: برای ایجاد موج قرآنی و رونق مسابقات قرآن باید در روش‌های برگزاری و ارتقای سطح شرکت‌کنندگان تجدیدنظرهایی صورت گیرد. همچنین تغییر در نحوه تشویق‌ها نیز در جذب شرکت‌کنندگان بسیار حائز اهمیت است.


بیشتر بخوانید:


وی خروج بخش شکوفه‌ها از مسابقات قرآن اوقاف را عاملی برای کاهش رونق و نشاط دانست و به وجه تمایز مسابقات قرآن آموزش و پرورش با اوقاف از نظر نحوه برگزاری و رشته‌ها اشاره کرد و گفت: واگذاری این بخش به آموزش و پرورش خلأهایی را ایجاد کرد. بهتر است مسابقات دانش‌آموزی به قوت خود باقی باشد و بخش شکوفه‌ها یا حداقل تعدادی از رشته‌ها بار دیگر به اوقاف بازگردد یا اینکه مسابقات دانش‌آموزی در سطح اوقاف و با حمایت این مجموعه برگزار شود.

معصومی‌پویا در ادامه به گسترش وقف‌های قرآنی اشاره و با بیان اینکه برای توسعه این وقف باید جامعه قرآنی در گام اول بسیج شوند و در حد توان مبلغی را در قالب وقف مشارکتی داشته باشند، اضافه کرد: تمام اقشار جامعه در مقابل قرآن و آموزش عمومی آن مسئول هستند و نمی‌توانند بگویند ما چون قرآنی نیستیم وظیفه‌ای نداریم. ازاین‌رو اگر همه مردم حتی مبلغ ناچیزی کمک کنند می‌توان خدمات ارزنده‌ای صورت داد.

این پیشکسوت قرآن تربیت 10 میلیون حافظ قرآن را از مطالبات به‌حق مقام معظم رهبری دانست و اظهار کرد: متأسفانه اقدام جدی در این راستا صورت نگرفته است. برای تحقق این مهم باید برنامه‌نویسان و طراحان زبده قرآنی وارد عمل می‌شدند و اهداف تعریف‌شده گام‌به‌گام پیش رفته و نقاط ضعف و قوت مورد ارزیابی قرار می‌گرفت. برای اجرای این مطالبه باید در حوزه کودکان سرمایه‌گذاری کرد و علاوه بر تشویق باید مربیانی دلسوز و حافظ قرآن وارد آموزش و پرورش شده و تربیت دانش‌آموزان را مستقیم بر عهده بگیرند، نه اینکه از مربیان قرآن در بخش پرورشی استفاده شود.

انتهای پیام
captcha