قطعه‌ای در مدح حضرت رسول (ص) که در خواب الهام شد + فیلم
کد خبر: 4006056
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۹
پیامبر مهر و اخلاق در ادب و هنر ایرانی/ 1

قطعه‌ای در مدح حضرت رسول (ص) که در خواب الهام شد + فیلم

استاد پیشکسوت موسیقی شمال خراسان گفت:‌ حاج قربان به مریضی شدیدی مبتلا شده بود، به حدی که از او قطع امید کرده بودند؛ در شب خوابی می‌بیند و بعد از آن خواب گویی این شعر به او الهام می‌شود و این قطعه را خلق می‌کند.

شرح قطعه «بحر طویل» حاج قربان در مدح حضرت رسول (ص) + فیلمبه گزارش خبرنگار ایکنا، به مناسبت ولادت پیام‌آور مهربانی و اخلاق، حضرت رسول (ص) و هفته وحدت  ایکنا در سلسله گفت‌وگویی با هنرمندان حوزه موسیقی و هنرهای تجسمی به موضوع ظرفیت‌های فرهنگی و هنری موجود در هنرهای ایران برای تقویت اتحاد بین مسلمانان و انسان‌ها پرداخته است.

در این گفت‌وگو به سراغ علیرضا سلیمانی، استاد پیشکسوت موسیقی نواحی شمال خراسان در قوچان رفتیم. علیرضا سلیمانی از نوازندگان برجسته ساز دوتار و فرزند مرحوم استاد حاج‌ قربان سلیمانی از استادان و بخشی‌های سرشناس است. از او آثار برجسته زیادی منتشر شده که می‌توان به آلبوم «شب، سکوت، کویر» و همکاری با استاد شجریان و کیهان کلهر اشاره کرد.

حاج قربان از آخرین نسل‌های بخشی‌های ایران بود که در بهترین سالن‌های جهان دعوت شد و نواخت و پدیده اجراها نام گرفت. از اجراهای وی در آوِینیون فرانسه و دانشگاه سوربن می‌توان نام برد که پس از اجرا به شدت مورد تشویق حاضران قرار گرفت. 

روان‌شاد حاج قربان سلیمانی قطعه‌ای به نام بحر طویل نواخته‌اند که در مدح حضرت رسول (ع) است و بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و از شاهکارهای این استاد موسیقی محسوب می‌شود و هنوز هم بعد از گذشت چندین سال شنیدن آن خالی از لطف نیست. در اجراهای حاج قربان فرزند او علیرضا سلیمانی نیز حضور دارد؛ از همین رو بهانه‌ای شد تا به همین مناسبت به سراغ او رویم و در رابطه با این قطعه به گفت‌وگو بنشینیم.

علیرضا سلیمانی پیرامون قطعه «بحر طویل» بیان کرد: شعر این قطعه را نمی‌دانم شخص خاصی گفته است یا خود حاج قربان گفتند زیرا من تنها از او شنیدم و کس دیگری را هم ندیدم که این شعر را بخواند و این قطعه از ساخته‌های خود حاج قربان است.

وی با اشاره به خاطره‌ای بیان کرد:‌ یک باری به یاد دارم پیرامون این قطعه صحبت شد و حاج قربان بیان می‌کرد که به مریضی شدیدی دچار شده بود به حدی که از او قطع امید کرده بودند؛ در شب خوابی می‌بیند و بعد از آن خواب گویی این شعر به او الهام می‌شود که بعد از بهبودی از مریضی می‌گوید این شعر به نظر من آمد و این قطعه را خلق کردم.

این استاد برجسته موسیقی نواحی در رابطه با اینکه قطعات دیگری نیز پیرامون مدح پیامبر در مقام‌های موسیقی خراسان وجود دارد بیان کرد: در مقام دیگری که خود حاج قربان هم آن را خوانده به نام «شاه‌ختایی» در مدح پیامبر (ص) است و قطعه دیگری نیز در مدح حضرت امیر (ع) وجود دارد.

وی در رابطه با آثار مذهبی در حوزه موسیقی نواحی بیان کرد:‌ انتخاب بخشی‌های قدیم اصلاً موسیقی مذهبی و ائمه اطهار (ع) بود که در کنار آن ترانه‌ها و موسیقی‌های محلی هم اجرا می‌کردند اما در اصل کارشان بیشتر به موضوعات مذهبی می‌پرداختند.

شرح قطعه «بحر طویل» حاج قربان در مدح حضرت رسول (ص) + فیلم

فرزند حاج قربان پیرامون موسیقی شمال خراسان و بخشی‌ها مطرح کرد: این دوتار که ما می‌نوازیم یک موسیقی مذهبی است و ذات آن با مذهب گره خورده است. بخشی اشعاری را از کتاب‌های قدیمی انتخاب می‌کند که در رابطه با موضوعات مذهبی، دینی و عرفانی است؛ مانند معراج حضرت رسول (ص)، یوسف و زلیخا، حضرت علی(ع)، ابراهیم ادهم، بابا روشن و...

انتهای پیام
captcha