امروز جهان اسلام مبتلا به افراط و تفریط است
کد خبر: 4006603
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
گزارش سومین نشست سی‌وپنجمین کنفرانس وحدت اسلامی /

امروز جهان اسلام مبتلا به افراط و تفریط است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه امروز جهان اسلام مبتلا به افراط و تفریط است، گفت: این آفتی است که دشمنان اسلام به دنبال آن هستند؛ با اینکه همه مدعی هستند که ما از دین اسلام تبعیت می‌کنیم و محور حرکت ما قرآن و سنّت نبوی است، اما براساس بدفهمی‌ها و کج فهمی‌هایی که در مقطعی از تاریخ وجود آمده، حرکت در مسیر اشتباه را دنبال می‌کنند.

آیت‌الله سید محمد غروی

به گزارش ایکنا، سومین نشست از سلسه نشست‌های سی‌و‌پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، صبح امروز، چهارشنبه 28 مهر، در محل هتل پارسیان آزادی برگزار شد.

آیت‌الله سیدمحمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در سخنانی در این نشست، با اشاره به ضرورت وحدت بین مسلمانان اظهار کرد: امروز مسلمانان جمعیتی حدود دو میلیارد نفری را دارند و بیشترین منابع و مخازن مادی دنیا در دست آنهاست. از طرف دیگر آینده این جهان هم باید توسط مسلمانان رقم بخورد اما منافع مادی دشمنان اسلام ایجاب می‌کند که این امت واحده را متفرق کند.

وی با بیان اینکه دشمن با تفرقه دنبال استضعاف امت اسلام است، اضافه کرد: دشمن می‌خواهد از منابع و مخازن مادی مسلمانان استفاده کند و نگذارد که حقیقت آنچنان که وجود دارد به مردم جهان برسد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اشتراک میان مذاهب اسلامی گفت: خدای واحد، اعتقاد به رسولان الهی و اعتقاد به آخرین رسول الهی و تبعیت از سنت پیامبر و اهل‌بیت(ع) موجب وحدت امت اسلام است.

وی با بیان اینکه امروز جهان اسلام مبتلا به افراط و تفریط است، گفت: این یک آفتی است که دشمنان اسلام به دنبال آن هستند؛ با اینکه همه مدعی هستند که ما از دین اسلام تبعیت می‌کنیم و محور حرکت ما قرآن و سنّت نبوی است، اما بر اساس بدفهمی‌ها و کج فهمی‌هایی که در مقطعی از تاریخ وجود آمده، حرکت در مسیر اشتباه را دنبال می‌کنند.

غروی با بیان اینکه دشمنان هم به حرکت‌های افراطی دامن زده‌اند، عنوان کرد: علمای اسلام و مسلمان‌ها باید هوشیار باشند و در این رابطه بتوانند مسائل را تبیین کنند و اگر فایده نداشت باید کاری کرد که افراطی‌ها در جای خودشان بنشینند تا زمینه اختلاف ایجاد نشود.

وی ادامه داد: اگر ما امروز بر اساس محورهای وحدت حرکت بکنیم و بتوانیم گفت‌وگو را شعائر و شعار خودمان قرار دهیم، راحت‌تر می‌توانیم به حقایق اسلام راه پیدا کرده و نقاط قوت خود را مطرح کنیم.

این استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه مسلمانان باید به دنبال استفاده از منابع یکدیگر و کمک‌رسانی به یکدیگر باشند، گفت: ما باید بتوانیم واقعا یک امت واحده و یک تمدن واحده باشیم که خود این هم می‌تواند زمینه خوبی برای دعوت دیگران به اسلام باشد.

وی با بیان اینکه مسلمان با سبک زندگی خود می‌تواند دیگران را به اسلام دعوت کند، اظهار کرد: اگر با هم، هم‌افزایی داشته باشیم تا زمینه ارائه اسلام به دنیا فراهم می‌شود و دنیا مورد تاثیر قرار می‌گیرد.

غروی با تأکید بر اینکه همه باید زمینه‌ساز امت واحد اسلامی باشیم، گفت: در نهایت امام زمان(عج) ظهور کرده و یک جامع یکدست را رقم می‌زنند اما مهم این است که ما با تلاش و تکاپو بتوانیم زمینه‌ساز این جامعه یکدست باشیم و همچنین به مقام سربازی امام برسیم.

آیت‌الله حسینی خراسانی: فلسفه بزرگ جهاد در اسلام

بنابر این گزارش، آیت‌الله سید احمد حسینی خراسانی عضو شورای نگهبان، در سومین وبینار از سلسله وبینارهای سی‌وپنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، اظهار کرد: یکی از موضوعات بسیار مهم در عصر جدید مسئله تجارب بین‌المللی در ارتباط با تهیه ساز و کارهای صلح پایدار و جهان عاری از جنگ است. با دقت در آیات، روایات، سیره رسول خدا (ص) و اهل بیت (ع) می‌بینیم که این ساز و کارها به روشنی استفاده می‌شود و قانون مترقی و خیرخواهانه جهاد در اسلام برای فتوحات، کشورگشایی، تحمیل عقیده و قتل و غارت دیگر ملت‌ها وجود ندارد. در واقع فلسفه مهم جهاد در اسلام به معنی پیشگیری از وقوع جنگ و یا ادامه آن است.

وی ادامه داد: اسلام چنانکه از نامش پیداست، آیین سلم، صلح، ایمان و امنیت است باید گفت از نظر اسلام، تأمین و تضمین صلح پایدار و همه جانبه و فراهم نمودن زمینه تحقق جهانی عاری از جنگ در گرو عملیاتی شدن دو دستور مهم خدای بزرگ در قرآن عزیز است که یکی تحصیل قوت و ارتقاء سطح اقتدار نظامی و دیگری نمایش توان نظامی به دشمن است.

آیت‌الله حسینی خراسانی اضافه کرد: آیه مبارکه «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ» دستور به تحصیل اسباب اقتدار و کسب توان بالای نظامی می دهد، یعنی اقتدار نظامی یک حکومت تحت مدیریت رهبری عادل که به نفع همه جهان کار می‌کند است و این از بزرگ‌ترین سازوکارهای صلح همه‌جانبه و پایدار و از بزرگ‌ترین عناصر پیشگیری از وقوع جنگ است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در همین خصوص ادامه داد: البته در این مورد صرف اقتدار کفایت نمی‌کند در واقع باید این اقتدار به نمایش گذاشته شود به نحوی که دولت‌ها و قدرت‌های زیاده‌خواه، زورگو و چپاول‌گر آن را ببینند و لمس کنند.

آیت‌الله حسینی خراسانی تصریح کرد: در سوره توبه آیه 123 آمده است که «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا قاتِلُوا الَّذينَ يَلونَكُم مِنَ الكُفّارِ وَليَجِدوا فيكُم غِلظَةً ۚ وَاعلَموا أَنَّ اللَّهَ مَعَ المُتَّقينَ» به این معنی است که با رزمایش و مانورهای نظامی این اقتدار و توان بالای نظامی باید به دشمن نشان داده شود.

عضو شورای نگهبان اضافه کرد: اگر دولتی تحت زعامت انسانی عادل و حکیم و صاحب اقتدار باشد و شمشیر که نماد اقتدار، آهن که نماد صلابت، استواری و مقاومت و ذلت‌ناپذیری است، به کار بگیرد در چنین شرایطی، طبعا دین و دنیای بشر اصلاح خواهد شد. امیر مؤمنان می‌فرمایند: «وَاللّه‏ِ ما صَلُحَت دُنيا و َلا دينٌ إِلاّ بِهِ» یعنی صلاح، ساماندهی، صلح و آرامش دینی و دنیوی بشریت جز در سایه جهاد مقدس که جهاد قرآنی و انسانی است، امکان‌پذیر نیست.

آیت‌الله حسینی خراسانی با بیان این مطلب افزود: اگر در اسلام با صراحت تمام و فریاد رسا اعلام شده است «اَلْخَیْرُ کُلُّهُ فِی اَلسَّیْفِ وَ تَحْتَ ظِلِّ اَلسَّیْفِ» که تمام خیر و خوبی‌ها در سایه شمشیر است، به این معنا نیست که اسلام دین جنگ، دین خشونت و کشورگشایی و... است بلکه به این معناست که اگر امت اسلامی دارای اقتدار باشند، دشمن هیچ‌وقت طمع جنگ و آتش‌افروزی در ذهنش خطور نمی‌کند. باید گفت عامل مهم بازدارندگی متجاوزان از جنگ و آتش‌افروزی این است که احساس کنند که امت اسلامی صاحب اقتدار است و اجازه تجاوز به حوزه دینی را نخواهد داد.

عضو شورای نگهبان تصریح کرد: در زمان جنگ ایران و عراق، آمریکایی‌ها به دلیل اینکه ما در قسمت نظامی و دفاعی دچار ضعف‌هایی بودیم به خودشان اجازه دادند و دسیسه‌هایی را علیه نظام جمهوری اسلامی ما چیدند اما امروز به این نتیجه رسیده‌اند که اگر احیانا فکر جنگ در مغزشان شکل بگیرد و در محاسباتشان دچار خطا شوند، پاسخی کوبنده و شکننده از سوی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دریافت خواهند کرد؛ اگر آنها امروز دست از پا خطا نمی‌کنند، صرفا به لطف و برکت اقتدار بالای نظامی جمهوری اسلامی ایران است.

آیت‌الله حسینی خراسانی در پایان گفت: اگر سخن از سازوکارهای ایجاد صلح همه‌جانبه و پایدار جهانی و دستیابی جهانی عاری از جنگ به میان می‌آید به این دلیل است که این مسئله یک دغدغه جدی برای دلسوزان بشر و یک مطالبه به حق برای همه انسان‌های صلح‌طلب و آشتی‌جو است، بنابراین براساس فرمایشات قرآن کریم باید در همه زمینه‌ها قوی شد و کسب اقتدار کرد تا جنگی رخ ندهد، فلسفه بزرگ جهاد در اسلام پیشگیری از جنگ و ادامه جنگ است.

مریم عبدالباقی: هوشیاری مسلمانان در برابر سناریوسازی دشمنان

بنابراین گزارش مریم عبدالباقی، استاد دانشگاه تهران، نیز  در سخنانی در وبینار روز دوم کنفرانس وحدت، به موضوع عادی‌سازی روابط کشورها با رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: الان مدتهاست که زمزمه‌ عادی‌سازی روابط کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی به مرحله‌ فریاد و عمل درآمده و متأسفانه بسیاری از سران کشورهای اسلامی هم به این امر تن دادند. در حالی که قرآن کریم سرشار از آیاتی است که سازشکاری با دشمن را نفی می‌کند. رژیم صهیونیستی رژیمی نیست که صرفا با آن مشکلات عادی داشته باشیم و بخواهیم این مشکلات و عداوت را برطرف نماییم. مسئله این است که مکتب و نگاه رژیم صهیونیستی نژادی است و با همه کشورها برپایه این نگاه دشمنی دارد و این پایه‌های عقیدتی را در تاریخچه خود از ترور و عهدشکنی و دشمنی و جنگ نشان داده است. قرآن می‌فرماید:« فلا تهنوا و تدعوا الى السلم و انتم الاعلون و الله معکم». مبادا که سستی کنید و دعوت به سازشکاری و مداهنه کنید در حالی که اگر مومن باشید، شما اعلون هستید.

وی در ادامه افزود: قرآن همه را به ایمان و باور به مقاومت در برابر دشمنان دعوت می‌کند و به آنها وعده الهی می‌دهد. خداوند بارها در قرآن مسلمانان را به پرهیز از شک و تردید به وعده‌های الهی فرا می‌خواند و تأکید می‌کند کسانی که به خداوند تکیه می‌کنند در مواجهه با بلایا و مصیبت‌ها ترسی ندارند. زیرا برای مؤمن متوکل اساسا ترسی وجود ندارد. نکته‌ای که مسلمانان نباید هرگز فراموش کنند این است که خداوند از رازهای درونی و اسرار همه بندگان آگاه است و هیچ کاری از دید پروردگار عالم پنهان نمی‌ماند. خداوند همچنین توصیه می‌کند انسان‌ها از وابستگی به مادیات و زندگی دنیوی بپرهیزند زیرا این وابستگی مردم را از دین و اعتقادات معنوی دور نگه می‌دارد.

این استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: خداوند به مجاهدین و کسانی که در راه او جهاد می‌کنند، درجات بسیار بالایی داده این در حالی است که در دنیای امروزی که میان جوامع اسلامی اختلافات زیادی شکل گرفته است، بعضی از سران کشورهای اسلامی به قدرت های بزرگ غیر اسلامی تکیه کرده و تلاش می‌کنند با کمک آنها بر سر قدرت باقی بمانند. اگر آمریکا از این سران حمایت نکند، این افراد ممکن است خیلی زود با نارضایتی‌های مردمی و با مراجعه به آرای حقیقی مردم سقوط کنند. از این رو چون وجود و پایه‌های قدرت خود را وابسته به یک قدرت دنیوی می‌بینند، مجبور هستند از مطامع آنها تبعیت کنند.

عبدالباقی به تصمیماتی که گاهی دشمنان برای مسلمانان می‌گیرند، اشاره کرد و گفت: بسیاری اوقات دشمن برای مسلمانان نقشه می‌کشد و تصمیم‌سازی می کند و آنها را در یک عمل انجام‌شده قرار می‌دهد. حال آنکه مسلمانان باید هوشیار باشند و اسیر خواسته‌ها و نقشه‌های دشمنان نگردند. قرآن در آیاتی از سوره‌ نسا می‌فرماید که اهل کتاب می‌گویند که «یقولون للذین کفروا هؤلاء اهدی من الذین امنوا سبیلا». این‌ها حاضرند با بت‌پرستان و مشرکان برای مقابله با موحدان مسلمان هم‌داستان و همدست شوند و قرآن همچنین می‌فرماید: «نیومن أم لهم نصيب من الملك فإذا لا يؤتون الناس نقيرا» اگر این‌ها به ملک و قدرت برسند به دیگران حقی به اندازه‌ یک نقیر قایل نمی شوند. اینها همان کسانی هستند که نسبت به مسلمانان نیات منفی دارند و در هر عهد و پیمانی که ببندند، خیانت می کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: با درنظر گرفتن این هشدارها کشورهای اسلامی باید نسبت به نقشه دشمنان هوشیار باشند و اجازه ندهند که این دشمنان افکار عمومی جهان را نسبت به مسلمانان تخریب کنند و از طریق امپراتوری‌های خبری و حیله‌گری‌های رسانه‌ای به نحوی برنامه را بچینند که مردم دنیا و افکار عمومی تصور کنند که مسلمانان عهدشکن و اهل خشونت هستند.

این استاد دانشگاه تهران در نهایت تصریح کرد: تنها گروه‌ها و کشورها و دولت‌هایی با رژیم صهیونیستی حرف از عادی‌سازی روابط می‌زنند و به آن سمت قدم برمی‌دارند که دست در دست استکبار جهانی و آمریکای جهان‌خوار دارند و این با آیات قرآن که سرشار از دعوت به استقلال اسلامی و مقابله با توطئه‌گری‌های توطئه‌گران کافر و دشمن اسلام از یهود، نصارا و غیر مسلمان است، در تضاد است.

انتهای پیام
captcha