تفاوت مسلمانان تنها در میزان تقوای آن‌ها است
کد خبر: 4006833
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۹
استاد تمدن اسلامی تونس:

تفاوت مسلمانان تنها در میزان تقوای آن‌ها است

استاد فقه در مؤسسه عالی تمدن اسلامی در تونس اظهار کرد: دین اسلام هرگونه فرقه‌گرایی، جنگ و منازعات اسلامی را مردود شمرده و از امت اسلامی واحد سخن گفته است؛ همه ما می‌دانیم که در اسلام میان عرب و عجم هیچ تفاوتی وجود ندارد و تفاوت مسلمانان تنها در میزان تقوای آن‌ها است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، ابراهیم الشائبی، استاد فقه در مؤسسه عالی تمدن اسلامی تونس در ششمین وبینار از سی‌وپنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، اظهار کرد: امروز ما شاهد آن هستیم که قدرت‌های استکباری، امت اسلامی و کشورهای جهان اسلام را تهدید می‌کنند و صهیونیسم جهانی نیز فلسطین را به اشغال خود درآورده و به یهودی‌سازی قدس اشغالی می‌پردازد.

وی افزود: رسول خدا(ص) ما را از سکوت در برابر تهدیدهای دشمنان اسلام برحذر داشته و فرموده است: «نزدیک است امت‌ها بر شما چیره شوند، همانگونه كه صاحب غذا بر ظرف غذا چیره می‌شود». فردی پرسید: «آیا این بخاطر كم تعداد بودن ما در آن زمان است»؟ پیامبر(ص) نیز در پاسخ فرمودند: «بلكه شما در آن روز زیاد هستید اما مانند خاشاكی كه سیل با خود می‌آورد»؛ مقصود پیامبر این بود که تعداد شما زیاد است، اما ضعیف هستید.

الشائبی اضافه کرد: همین زیاد و ضعیف بودن مسلمانان است که باعث می‌شود تا طغیان‌گران و ستمگران در سرزمین‌های ما پیروز شوند و قدرت‌های امپریالی به سرزمین‌های ما و به خاک‌های ما چشم طمع داشته باشند که همه اینها نشان از ضعف و وهن است.

استاد فقه در مؤسسه عالی تمدن اسلامی تونس در همین خصوص ادامه داد: برخی از رسول خدا(ص) پرسیدند که ای پیامبر خدا، وهن به چه معنا است؟ ایشان در پاسخ گفتند: «وهن به معنای حب دنیا و ناخوشایندی مرگ است»، از همین روی، این مسأله بسیار مهم است که ما بر دنیا چیره باشیم و دنیا در قلب ما جایگاهی نداشته باشد، در این شرایط، ما حتی از یک وجب از خاک سرزمین‌های اسلامی خود در برابر بیگانگان نیز نخواهیم گذشت.

وی با اشاره به کتاب خود تحت عنوان «قدس در وجدان تونسی‌ها و در قلب مسلمانان» پرداخت و گفت: این کتاب، جایگاه و منزلت قدس را در درون مسلمانان در سراسر جهان و به ویژه در درون و وجدان تونسی‌ها احیاء می‌کند؛ واقعیت این است که ما در تونس شهدای زیادی را در مسیر دفاع از اراضی مقدس و در دفاع از بیت المقدس، تقدیم کرده‌ایم، سرزمین ما از جمله کشورهایی است که همواره هدف اقدامات متجاوزانه صهیونیست‌ها قرار داشته است باید گفت تونسی‌ها فداکاری‌های زیادی را در دفاع از اراضی مقدس از خود به نمایش گذاشته‌اند.

الشائبی اظهار کرد: مسأله «تروریسم» موضوع بسیار مهمی است چراکه قدرت‌های استکباری در سراسر جهان این پدیده شوم را در پوششِ اسلامی وارد سرزمین‌های ما کرده‌اند، اما با تمامی این جنایت ها به لطف خداوند حیله‌ها و حربه‌های دشمنان برای همگان فاش شده است و همه می‌دانند که اسلام هیچ ارتباطی به مسأله تروریسم ندارد.

استاد فقه در مؤسسه عالی تمدن اسلامی تونس تصریح کرد: امروز«وحدت اسلامی» هدف همه مسلمانان است، اگر به جوامع در دوران جاهلی نگاهی بیاندازید، متوجه خواهید شد که ما با یک جامعه پراکنده که قبایل در آن یکدیگر را به قتل می‌رساندند، مواجه بودیم، مردم در دوران جاهلیت یا ظالم بودند و یا مظلوم. با این حال، زمانی که رسول الله(ص) آمدند فرمودند که: «مسلمان، برادر مسلمان است نه به او ظلم می‌کند و نه او را به حال خود رها می‌کند»؛ اینکه مسلمان برادرش را به حال خود رها نمی‌کند به این معناست که نسبت به مشکلات او بی‌تفاوت نیست و تنها نقش نظاره‌گر را بازی نمی‌کند، باید گفت که ما یک امت واحد هستیم که پیامبر اکرم(ص) همه ما را با فرهنگ برادری آشنا ساخته‌اند، ایشان پس از آنکه جنگ‌های فرقه‌ای همه جا را فرا گرفته بود، فضای برادری را در جوامع اسلامی حاکم ساختند.

الشائبی اذعان داشت: رسول الله(ص) همواره تاکید میکردند که: «کسی که به دنبال فرقه‌گرایی باشد از ما نیست و اگر در این حالت بمیرد، به مرگ جاهلیت مُرده است» بنابراین پیامبر خدا(ص) از فرقه‌گرایی به عنوان یک صفت پلید یاد می‌کنند، چراکه موجب ایجاد تفرقه در میان مسلمانان می‌‌شود.

وی با بیان اینکه رسول الله(ص) اسلام را با «بلال حبشی»، «ابوبکر قرشی»، «سلمان فارسی» و «صهیب رومی» تحت یک پرچم واحد قرار دادند، گفت: این پرچم واحد همان پرچم «لا اله الا الله محمد رسول الله» است، این همان پرچمی است که همه ما اکنون زیر آن قرار گرفته‌ایم، کما اینکه خداوند متعال نیز در کتاب خود می‌فرماید: «و همگی به ریسمان خدا چنگ زنید، و پراکنده نشوید».

استاد فقه در مؤسسه عالی تمدن اسلامی در تونس ابراز کرد: دین اسلام هرگونه فرقه‌گرایی، جنگ و منازعات اسلامی را مردود شمارده و از امت اسلامی واحد سخن گفته است همه ما میدانیم که در اسلام میان عرب و عجم هیچ تفاوتی وجود ندارد و تفاوت مسلمانان تنها در میزان تقوای آن‌ها است؛ کما اینکه حضرت علی(ع) در کتاب نهج البلاغه می‌فرمایند: «مردم دو دسته هستند؛ یا برادر تو در دین هستند یا مشابه تو در خلقت».

الشائبی ادامه داد: مسلمانان باید در جوامع اسلامی برای کاهش درد و رنج یکدیگر تلاش کنند چراکه با یکدیگر برادر هستند و این همان چیزی است که پیامبر اکرم(ص) از ما خواسته‌اند.

وی اظهار کرد: در شرایطی که امروز جهان اسلام با آن مواجه است، همه ما به شدت به وحدت کلمه نیاز داریم ما به برگزاری کنفرانس‌هایی از این دست نیاز داریم تا بتوانیم در میدان عمل و نه در عرصه تئوری به وحدت کلمه دست یابیم؛ باید بدانیم که همه ما یک پروردگار ، یک قبله و یک پیامبر(ص) داریم و از یک کتاب پیروی می‌کنیم؛ بنابراین، در اصول هیچ اختلافی با یکدیگر نداریم و آنچه که ما مسلمانان را در سراسر جهان به یکدیگر پیوند می‌دهد بسیار فراتر از آنچیزی است که ما را از یکدیگر جدا می‌سازد.

انتهای پیام
captcha