حضور چشمگیر دانشجویان علمی ـ کاربردی در جشنواره قرآن و عترت
کد خبر: 4008891
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۵

حضور چشمگیر دانشجویان علمی ـ کاربردی در جشنواره قرآن و عترت

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی استقبال دانشجویان از جشنواره قرآن و عترت را قابل قبول توصیف کرد و گفت: درصد شرکت دانشجویان در جشنواره‌های مهارتی به یک درصد هم نمی‌رسد، اما آمار ثبت‌نامی در جشنواره قرآن و عترت نشان از حضور ۱۰ درصدی جامعه هدف دارد.

سلیمان عباسی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردیسلیمان عباسی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی کشور، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، اظهار کرد: فعالیت‌های مربوط به امور دانشجویان، تربیت‌ بدنی و مشاوره به بخش دانشجویی این معاونت و فعالیت‌های قرآن و عترت، دفتر امور فرهنگی  اجتماعی و اداره کل دانشجویان شاهد و ایثارگر در بخش فرهنگی مجموعه تعریف شده است.

وی از فعالیت مستقل مرکز قرآن و عترت این دانشگاه از سال 95 خبر داد و با بیان اینکه تا قبل از این سال این مجموعه ذیل معاونت فرهنگی مشغول به‌کار بود، تصریح کرد: برگزاری جشنواره قرآنی با بیش از 36 رشته محوری‌ترین فعالیت این مرکز است که ‌خوشبختانه مورد استقبال دانشجویان، مدرسان و کارکنان قرار گرفته است.

عباسی با اشاره اضافه شدن دو رشته نهج‌البلاغه و صحیفه‌ سجادیه به جشنواره یاد شده، ادامه داد: خوشبختانه در 16 دوره قبل دانشجویان قرآنی در رشته‌های کتبی، شفاهی، ادبی، فناوری، هنری حضور خوبی داشتند، اما جای رشته‌هایی نظیر نهج‌البلاغه خالی بود و تنوع رشته‌ها به جذب حداکثری منتج می‌شود. دانشجویان و مدرسان علاقه‌مند به این رشته در دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که از مشارکت در جشنواره محروم بودند و بی‌شک امسال مسابقاتی باشکوه‌تر از سال‌های قبل خواهیم داشت.

این مقام مسئول برگزاری دوره آموزشی «واژه‌های آسمانی» را از دیگر فعالیت‌های مرکز قرآن و عترت دانشگاه دانست و افزود: جای مفاهیم و نهادینه کردن این مهم در زندگی دانشجویان خالی بود، افراد با گذراندن این دوره با بیش از 80 درصد مفاهیم آیات آشنا خواهند شد. تاکنون یک دوره برگزار شده و دور دوم نیز در حال ثبت‌نام است.

وی با بیان اینکه با عقد تفاهم‌نامه و قرارداد با حرم حضرت معصومه(س) حفظ مجازی ویژه دانشجویان با قوت دنبال می‌شود، اضافه کرد: تربیت 10 میلیون حافظ قرآن یکی از مطالبات به حق مقام معظم رهبری است و تمام دستگاه‌ها، ادارات، ارگان‌ها و دانشگاه‌ها مکلف به انجام هستند. از این رو دانشگاه علمی کاربردی با تعریف حفظ مجازی موفق شد گامی هرچند کوچک در این بخش بردارد و دوره‌ها در حال برگزاری است.

عباسی در ادامه به برگزاری دومین «المپیاد علمی و مهارتی» به میزبانی استان مرکزی اشاره و اظهار کرد:  سال گذشته نیز این المپیاد علمی به میزبانی همین استان و در سه رشته برگزار شد و امسال تعداد رشته‌ها به 12 رشته عکاسی، پویانمایی، حسابداری، تربیت‌بدنی، ارتباطات، حقوق، گیاهان دارویی، پرورش آبزیان، برق و الکترونیک، گرافیک، ماشین‌افزار و فناوری اطلاعات در 4 بخش رسید.

وی استقبال دانشجویان از فعالیت‌های قرآنی و جشنواره‌ها به ویژه جشنواره قرآن و عترت را قابل قبول توصیف کرد و افزود: در این جشنواره 10 درصد دانشجویان شرکت دارند اما این کافی نیست و هدف ما این است 100 درصد دانشجویان جذب فعالیت قرآنی در هر رشته‌ای که علاقه‌مند هستند بشوند و تا رسیدن به این هدف از حرکت باز نخواهیم ایستاد. شرکت جامعه هدف در این جشنواره قرآنی نسبت به سایر جشنواره‌ها رشد خوبی را نشان می‌دهد، چراکه مشارکت دانشجویان در دیگر جشنواره‌ها گاه به یک درصد هم نمی‌رسد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه ـ علمی کاربردی کشور در پایان ضرورت توجه به فعالیت‌های ترویجی، تخصصی و عمومی در حوزه قرآن را مورد تأکید قرار داد و افزود: فعالیت‌های ترویجی همچون برگزاری جشنواره در حال انجام است، اما هدف ما به این امر محدود نشده و قصد داریم دانشجویان هر رشته متناسب با رشته خود در حوزه قرآن وارد شوند و این امر مستلزم استفاده از اساتید و مشاوران متخصص آشنا به مبانی قرآنی است که در دستور کار قرار دارد. در بخش عمومی نیز به اشاعه سبک زندگی قرآنی توجه شده است که مورد استقبال جامعه هدف قرار گرفت. کسب مهارت علمی توأم با مهارت قرآنی مغایرت ندارد و وظیفه ما این است که افراد را در هر دو بخش متخصص تربیت کنیم.

انتهای پیام
captcha