مؤسسات قرآنی؛ قربانی پرداخت اجاره‌بهای بالا/ ۸۰ درصد مؤسسات اراک تعطیل شدند
کد خبر: 4011167
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸

مؤسسات قرآنی؛ قربانی پرداخت اجاره‌بهای بالا/ ۸۰ درصد مؤسسات اراک تعطیل شدند

مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت «شمیم قرآنی» اراک با اشاره به شیوع کرونا و تعطیلی مؤسسات قرآن، اظهار کرد: بسیاری از مؤسسات به دلیل ناتوانی در پرداخت اجاره‌بها تعطیل شدند و برخی دیگر به مکانی کوچک‌تر منتقل شدند.

اجاره‌ بها بالا موسسات قرآنیصغری تورانی، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت «شمیم قرآنی» اراک، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، از افتتاح این مرکز قرآنی در سال 96 در گروه سنی 4 تا 70 سال خبر داد و افزود: با ثبت‌نام خردسالان در کنار آموزش در مهد قرآن مجوز پیش‌دبستانی قرآنی نیز از آموزش و پرورش دریافت شد. در این مقطع علاوه بر سرفصل‌های آموزش و پرورش سرفصل‌های مهد قرآن نیز آموزش داده می‌شد و این امر به ارتقای سطح دانش‌آموزان بسیار کمک می‌کرد.

وی با بیان اینکه سرفصل دروس مهد قرآن حفظ سوره‌های کوتاه، پیام‌های قرآنی شامل حدیث و قرآن با مفهوم کودکانه، شعرهای قرآنی و ملی، روخوانی و روان‌خوانی است، اظهار کرد: روخوانی فقط در مهد قرآن و حفظ به پیش‌دبستانی اختصاص دارد، چراکه دانش‌آموزان با حفظ سوره‌ها و مطابق با آیین‌نامه موجود می‌توانند از امکانات و امتیاز مدارس قرآنی، فرهنگیان و شاهد استفاده کنند.

تورانی ادامه داد: با توجه به اینکه فعالیت قرآنی را از دهه 80 با تدریس آغاز کردم از این رو مدیر پشت میز بشین نیستم و تدریس را در کنار مدیریت مجموعه رها نکردم. اولین سال تأسیس را با حداقل 100 قرآن‌آموز آغاز کردم که این تعداد در تابستان به دلیل تعطیلی مدارس بیشتر بود.

مدیر مؤسسه «شمیم قرآنی» اراک به شیوع کرونا در اواخر سال 98 اشاره و با ابراز تأسف از تعطیلی مؤسسات قرآنی، اظهار کرد: امروز یکی از مهم‌ترین مشکلات مؤسسات قرآنی حمایت مالی و مکان است. تعدادی از همکاران به دلیل داشتن مکان در این شرایط سخت دوام آورده و به کار خود ادامه دادند، عده‌ای نیز تعطیل کردند و عده‌ای نیز همچون بنده به دلیل افزایش اجاره‌بها مجبور شدم مکان قبلی را تخلیه و به مکانی کوچک‌تر نقل مکان کنم.

وی ادامه داد: با شیوع کرونا و سخت‌گیری بهداشت که البته به حق هم بود، یک روز در هفته کلاس 15 نفره را از ساعت 14 ظهر تا 20 شب در قالب کلاس‌های سه نفره برگزار می‌کردم تا هم آموزش انجام شود و هم قرآن‌آموزان از نظر جسمی و بیماری آسیب نبیند. پس از گذشت مدتی تصمیم بر برگزاری کلاس‌های مجازی گرفتیم و تهدید کرونا را به فرصتی برای ارتقای سطح قرآن‌آموزان تبدیل کردم. در این مقطع تمام تجربیات 15 ساله خود را کنار گذاشته و با تفکر اینکه سال اول تدریس هستم برنامه‌ریزی کرده و پیش رفتم. در این برهه از زمان پیش‌دبستان قرآنی آنلاین را راه‌اندازی کردم، با وجود اینکه پیدا کردن فیلم آموزشی مناسب و جذاب بسیار سخت و وقت‌گیر بود، اما این کار را انجام می‌دادم و با استفاده از همان فیلم و خلاقیت خودم کلاس‌ها را برای دانش‌آموزان برگزار می‌کردم.

تورانی اضافه کرد: با وجود سختی‌های مسیر، انجام این طرح باعث شد خودم به روز شوم و بتوانم ارتباط بهتری با آنان برقرار کنم. برنامه بر این است که در مدارس پیش‌دبستانی دانش‌آموزان 15 سوره را با مفهوم کودکانه حفظ می‌کنند، اما از سال گذشته که این طرح اجرا شد به گواه خانواده‌ها حفظ این سوره‌ها بسیار بهتر و جذاب‌تر از سال قبل انجام شد. در حال حاضر 30 دانش‌آموز و قرآن‌آموز از کلاس‌های آنلاین و 10 قرآن‌آموز حضوری از کلاس‌ها استفاده می‌کنند.

مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت «شمیم قرآنی» اراک با اشاره به برگزاری دوره «تربیت معلم حفظ» در شهریور ماه امسال، گفت: این دوره مجازی برگزار شد و با توجه به غیرحضوری بودن شرکت‌کنندگان در این دوره رضایت کافی نداشتند و به گفته خودشان آزمون خیلی سخت بود. برگزاری دوره‌های تربیت معلم و مربی به صورت حضوری بازخورد و خروجی بهتری دارد و برای ارتقای سطح مربیان یا برگزاری دوره های جدید باید فکرهای بهتر شود.

وی در پایان خواستار حمایت از مراکز قرآنی شد و افزود: در ایام کرونا و گران شدن اجاره مکان‌ها از 50 مؤسسه بیش از 40 مؤسسه مجبور به تعطیلی شدند و فقط افرادی باقی ماندند که در حسینیه‌ها و مساجد اسکان دارند. مؤسسات انتظار زیادی ندارند، فقط اگر مساجد و حسینیه‌ها در اختیار آنان قرار گیرد قطعاً در آینده اتفاقات بهتری را شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام
captcha