راه‌اندازی شورای امر به معروف و نهی از منکر در مساجد استان مرکزی
کد خبر: 4015469
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۸

راه‌اندازی شورای امر به معروف و نهی از منکر در مساجد استان مرکزی

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان مرکزی از راه‌اندازی شورای امر به معروف مساجد در 10 مسجد استان مرکزی با مشارکت 3 نفر از آقایان و سه نفر از بانوان خبر داد.

حجت الاسلام فرخی ستاد امر به معروف

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام مصطفی فرخی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان مرکزی، شامگاه دوشنبه، اول آذر، در دومین نشست مطالبه‌گری اجتماع مردمی تحت عنوان «مدافعان ارزش‌ها» که در مسجد الزهرا(س) اراک برگزار شد، ضمن تبریک هفته بسیج، هدف از برگزاری نشست‌های ماهیانه جهت مطالبه‌گری شهروندان را کم کردن فاصله بین مسئولان و مردم بیان کرد و افزود: ارتقای ارتباط بین مردم و مسئولان منشأ برکات بسیاری است که اقشار مختلف می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

وی ضرورت برگزاری مستمر نشست با محوریت مردم و مسئولان در موضوعات مختلف از سوی دستگاه های مختلف را متذکر و تصریح کرد: برگزاری این نشست‌ها باید در قالب و چارچوب درست اخلاقی باشد تا خروجی مناسب داشته باشد. همه ما در هر جایگاه و مقامی که هستیم باید خود را در مقابل یکدیگر مسئول دانسته و نسبت به رفتارمان متعهد باشیم.

فرخی امر به معروف و نهی از منکر را زمینه‌ساز شکوفایی تمام ملل در جهان دانست و ادامه داد: هیچ راهی برای پیشگیری، بهتر از نظارت و کنترل اجتماعی نیست و یکی از راهکارها استفاده از سمن‌ها (سازمان‌های مردم نهاد) یا NGOها است، این سازمان‌ها در حوزه‌های مختلف وارد شده و اثرات قابل قبولی از خود برجای می‌گذارند، هرچه این مجموعه‌ها انجام می‌دهند ما مسلمانان بیشتر از آن را برای امر به معروف قائل هستیم.

وی سازمان‌های مردم نهاد را سازمان‌هایی مردمی و مطالبه‌گر از مسئولان معرفی کرد و افزود: خداوند با واجب کردن امر به معروف و نهی از منکر مردم را از بی‌تفاوتی نسبت به یکدیگر و امور مختلف اجتماعی برحذر داشته است، اما برای اشاعه این فریضه الهی باید راهکارها را آموخت و پس از آن اقدام به اجرا کرد. نهادینه شدن امر به معروف در جامعه پیشگیری است و در انتها حجم کار دستگاه قضایی و دادگستری که درمان‌گر هستند را کم می‌کند.

فرخی با تأکید براینکه مشارکت مردم در نهادینه شدن هرچه بیشتر و بهتر امر به معروف و نهی از منکر بسیار اثرگذار است، تصریح کرد: مردم برای احیای امر به معروف پیشقدم شده و پلیس و دادگستری در قامت حمایت برآیند. امروز چه میزان از شهروندان امر به معروف و نهی از منکر در جامعه را جدی می‌گیرند؟ برای نهادینه کردن این فریضه الهی باید از خانواده‌ها آغاز کرد، والدین نسبت به رفتار فرزندان خود حساس باشند و اگر انحرافی هرچند کوچک در رفتار و اعمال آنان مشاهده کردند تذکر دهند.

وی با اشاره به اینکه برای پیشگیری از مشکلات و آسیب‌ها در جامعه و بیمه کردن جوانان و نوجوانان چاره‌ای جز تقویت امر به معروف و نهی از منکر نداریم، به آیه 110 سوره مبارکه «آل عمران»: «كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ ۗ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتَابِ لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ ۚ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَكْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ» استناد کرد و افزود: اگر این فریضه الهی به درستی در جامعه تبیین شود، فضای مجازی مسموم در جوانان اثر نمی‌کند. برای نهادینه شدن این امر الهی نیاز است همه در صحنه باشند. چراکه تذکر یک نفر اثرگذار نیست یا اثر کمتری دارد.

فرخی به فرازی از خطبه فدکیه استناد کرد و افزود: حضرت زهرا(س) در این خطبه فرمودند: «خدا امر به معروف و نهی از منکر را واجب کرد. چراکه مصلحت مردم در آن است». اگر منکرات و ناهنجاری‌های اجتماعی مورد برخورد قاطع همه مردم قرار نگیرند به مرور زمان عادی‌انگاری شده و همه با چشم‌وهم‌چشمی مروج همان منکر خواهند شد.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات جامعه ما آمار بالای پرونده‌های دادگستری است و هرسال نیز متأسفانه بر این تعداد افزوده می‌شود و بهترین راه برای کاهش آمار احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است. همچنین شورای امر به معروف مساجد در 10 مسجد استان مرکزی با مشارکت 3 نفر از آقایان و سه نفر از بانوان راه‌اندازی شده است و قرار است این طرح در تمامی مساجد اجرا شود تا این اماکن مذهبی ارتباط بیشتری با یکدیگر داشته باشند.

انتهای پیام
captcha