مربیان قرآن در مقابل استعداد کودکان روستایی مسئولند
کد خبر: 4016121
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۹

مربیان قرآن در مقابل استعداد کودکان روستایی مسئولند

حافظ کل قرآن و سرپرست تیم شهید مجیدی «جام حافظان» اظهار کرد: همه ما چه مسئول و چه فعال قرآنی در قبال اقشار مختلف تکالیفی داریم. بهانه روستایی دورافتاده و مسافت زیادی از شهر و مرکز استان دارد پذیرفته نیست، چه بسا استعداد کودک قرآنی به دلیل عدم وجود مربی هرز می‌رود و ما در مقابل او مسئولیم.

مرتضی سعیدی حافظ کل

مرتضی سعیدی، حافظ‌ کل قرآن و سرپرست تیم شهید مجیدی «جام حافظان»، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با اشاره به اینکه برای نگه داشتن سطح آمادگی و تقویت حفاظ باید برنامه‌های منظم و مستمر در طول سال در نظر گرفته شود، ضرورت فراهم کردن زمینه تمرین و ارائه محفوظات در جلسات رسمی و غیررسمی را برای کاهش استرس آنان مورد تأکید قرار داد.

وی افزود: «جام حافظان» از 11 شهریور ماه امسال با مشارکت 35 تیم 6 نفره در دو بخش بانوان و آقایان آغاز شد. مرحله مقدماتی آن در سه دوره برگزار شد و خوشبختانه با تمرین و برنامه‌ریزی مرحله تدارکاتی برای آمادگی بیشتر حفاظ شاهد رشد و ارتقای سطح آنان بودیم و استرس مرحله اول نیز کاملاً از بین رفته است.

سعیدی با اشاره به اینکه افق و چشم‌انداز تعریف شده برای «جام حافظان» استانی، منطقه‌ای و حتی ملی است، اظهار کرد: گروهی بودن مسابقات باعث می‌شود تا اعضا در کنار ارتقای سطح خود به صعود تیم نیز بیندیشد و از طرفی حس دگردوستی در درونش قوت گیرد. سرپرست تیم اغلب استاد حفظ زیرمجموعه خودش است و با شرکت در این طرح بیشتر با نقاط ضعف و قوت قرآن‌آموزانش آشنا شده و درصدد رفع آن برمی‌آید.

این حافظ کل ادامه داد: حافظان در مرحله اول از کیفیت حفظ خوبی برخوردار نبودند و حتی ارائه محفوظات با اشکالاتی همراه بود، البته بخشی از آن به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی محافل و جلسات طبیعی بود، اما برگزاری جام حافظان می‌توانند جبران‌کننده بخشی از خسارت‌های وارده باشد و به ارتقای سطح بچه‌های حافظ کمک کند. انتظار ما این است که حفاظ در مرحله حذفی، نیمه‌نهایی و فینال از رشد قابل توجهی برخوردار باشد.

سعیدی از خبرگزاری ایکنا برای همراهی و انعکاس اخبار «جام حافظان» تقدیر کرد و گفت: پیشنهاد تهیه گزارش و برگزاری نشست در پایان این مسابقات از سوی این خبرگزاری مطرح است و می‌تواند به بررسی نقاط ضعف و قوت این مسابقات بهتر بپردازد. بررسی نتایج امتیازها در پایان هر مرحله کمک‌کننده است تا سیر صعودی یا حتی نزولی تیم‌ها بهتر ارزیابی شود.

وی بیان کرد: شرایط تیم‌ها از نظر سطح کیفی تقریباً به هم نزدیک هستند و افراد قوی در یک تیم قرار نگرفتند، طبق آیین‌نامه قرار بر این شد تا افراد قوی که تجربه حضور در مسابقات کشوری دارند هریک در یک تیم قرار گیرند تا بتوانند گروه را سرپرستی و مدیریت کنند.

سعیدی شناسایی استعدادهای قرآنی را یکی دیگر از مزیت‌های این طرح قرآنی بیان کرد و گفت: متأسفانه از علم نخبگان قرآنی در بخش‌های مختلف استفاده نمی‌شود و گمان همه بر این است که حافظان و قاریان فقط باید قرآن آموزش بدهند، البته که تبادل تجربیات لازم است، اما فعالان قرآنی در حوزه‌های مختلف علمی نیز تبحر لازم دارند که اگر تعهد و تخصص در کنار هم قرار گیرد، قطعاً شاهد رونق کشور در بخش‌های مختلف از جمله عمرانی، صنعتی، فرهنگی و قرآنی خواهیم بود.

این حافظ کل در پایان ضرورت توجه به فعالیت‌های قرآنی در روستاها را یادآور شد و با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی منسجمی برای این فعالیت‌ها در این مناطق وجود ندارد، اضافه کرد: همه ما چه مسئول و چه فعال قرآنی در قبال اقشار مختلف تکالیفی داریم. بهانه روستایی دورافتاده و مسافت زیادی از شهر و مرکز استان دارد پذیرفته نیست، چه بسا در دل همان روستاهای دورافتاده استعداد کودکی قرآنی به دلیل عدم وجود مربی هرز می‌رود و ما در مقابل او مسئولیم.

انتهای پیام
captcha