نیازی به اجرای دوره سوم طرح ساماندهی داوران قرآن احساس نمی‌شود
کد خبر: 4017302
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۶
نگاهی به طرح ساماندهی داوران قرآن / ۱

نیازی به اجرای دوره سوم طرح ساماندهی داوران قرآن احساس نمی‌شود

مسعود اکبری، دارنده مدرک سطح یک داوری اوقاف در خصوص اجرای دوره سوم ساماندهی داوران گفت: به نظر می‌رسد الزامی به برگزاری دور سوم در برخی از استان‌ها وجود ندارد و دور سوم باید با حساسیت بیشتری اجرایی شود.

مسعود اکبری، دارنده مدرک سطح یک داوری قرآنمسعود اکبری، دارنده مدرک سطح یک داوری قرآن، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با اشاره به اقدامات قابل قبول سازمان اوقاف در حوزه قرآن در سال‌های اخیر، اظهار کرد: با ورود آقای قره‌شیخ‌لو به اداره قرآنی، این مجموعه متحول شد و خوشبختانه این دگرگونی متوجه استان‌ها نیز بود که از جمله می‌توان به طرح ارزیابی و ساماندهی داوران اشاره کرد.

وی با بیان اینکه اولین دوره اجرای طرح ساماندهی داوران مطلوب برگزار شد، تصریح کرد: اجرای این طرح به هم‌تراز شدن داوری‌ها کمک کرده و باعث می‌شود تا مسابقات به عدالت نزدیک‌تر شود. برای انجام هر کار و اقدامی باید پروژه‌ها و دستورالعمل‌هایی مطرح شود تا بتوان از آن به عنوان طرحی جامع یاد کرد. روند اجرای این برنامه قابل قبول است و انصافاً بهتر از این نمی‌توان انجام داد.

اکبری تنوع رشته‌های داوری را یکی از نقاط قوت بیان و اضافه کرد: آیین‌نامه مسابقات و داوری به روز شده و برای همه شرکت‌کنندگان در مسابقات قابل دسترسی است. از نظر فنی، محتوا و فلسفه ضرورت این طرح را بدون اشکال دیدم، دوره دوم این طرح با تغییرات بسیار جزیی در حال اجرا است. سال‌های قبل داوری مسابقات در سطح استان و ملی با تعداد مشخصی از داوران داوری می‌شد، اما با اجرای این طرح زمینه برای حضور همگان فراهم و افراد جدید و بااستعداد شناسایی شدند.

دارنده مدرک درجه یک حفظ کل قرآن با اشاره به اینکه سطح‌بندی داوری‌ها از دیگر مزیت‌های طرح یاد شده است، ادامه داد: طرح باید با ضمانت اجرایی همراه باشد و عدالت داوری حتی بین افرادی که پذیرفته می‌شوند رعایت شود و داوری فقط به افراد مشخص سپرده نشود تا سند مسابقات تنها به نام عده‌ای خاص نخورد.

وی وضعیت داوری در استان را رضایت‌بخش توصیف کرد و افزود: خوشبختانه استان مرکزی در بخش‌های مختلف قرآنی غنی است، اما مورد بی‌مهری مسئولان ارشد قرار گرفته است. در حال حاضر 10 نفر از شرکت‌کنندگان مرحله اول داوری در بخش بانوان و آقایان موفق به اخذ مدرک در رشته‌ها و سطوح مختلف شدند. در حال حاضر در رشته‌های وقف و ابتدا و لحن بانوان، تجوید و صوت آقایان داور دارای مدرک اوقاف نداریم که امید است با اجرای طرح مرحله دوم این طرح به این مهم نیز دست یابیم.

اکبری در پاسخ به این سؤال که آیا ضرورت برگزاری طرح در دور سوم احساس می‌شود یا خیر؟ گفت: به نظر می‌رسد الزامی به برگزاری دور سوم در برخی از استان‌ها وجود ندارد و دور سوم باید با حساسیت بیشتری اجرایی شود. بهتر است داوری‌ها تا زمان نیاز تدارک دیده شود. حتی می‌توان در صورت لزوم از داوران استان‌های هم‌جوار نیز استفاده کرد.

وی نداشتن روحیه داوری را یکی از دلایل عدم شرکت رتبه‌آوران اوقاف در طرح ساماندهی داوران دانست و ادامه داد: اگر این افراد در طرح داوری شرکت داشته باشند قطعاً می‌توانند منشأ اثر باشند، اما برخی از دوستان دلیل شرکت نکردن خود در این طرح را نداشتن روحیه اینکار بیان می‌کنند یا اینکه به داوری علاقه ندارند. درگیر بودن برای امرار معاش از دیگر دلایلی است که فعالان قرآنی کمتر به داوری علاقه نشان می‌دهند. باید قبول کرد افراد برای انجام همه کارها ساخته نشده‌اند و بهتر است هر انسانی در هر مسیری که گام برمی‌دارد آن گام وجه احسن باشد.

اکبری ضرورت استفاده از دارندگان مدرک سطوح مختلف طرح ارزیابی داوران در مسابقات قرآن را مورد تأکید قرار داد و افزود: طرح یاد شده دارای مراحل سخت و نفس‌گیری است که تمام شرکت‌کنندگان با نحوه برگزاری آن آشنا هستند و سزاوار نیست از افرادی که در طرح شرکت نکردند در مسابقات استفاده شود. البته با توجه به اینکه فقط یک دور ساماندهی داوری برگزار شد قطعاً در تمام بخش‌ها داور نداشتیم و انتظار بر این بود از داوران حرفه‌ای و متخصص جهت داوری استفاده شود که این کمبود با برگزاری دور دوم طرح برطرف می‌شود. به نظر می‌رسد استفاده از افراد بدون مدرک اجحاف در حق دیگران است و به عدالت نزدیک نیست.

دارنده مدرک سطح یک داوری اوقاف در پایان ضرورت تربیت داور در شهرستان‌ها را نیز متذکر شد و با اشاره به اینکه تربیت داوران در سطح شهرستان‌ها به انگیزه و همت آنان بستگی دارد، ادامه داد: با توسعه فضای مجازی مرز بین شهرستان‌ها با مرکز استان و حتی استان‌های دیگر برداشته شده است و تمامی علاقه‌مندان به داوری با در اختیار داشتن منابع و مطالعه دقیق به خواسته‌های خود دست یابند.

انتهای پیام
captcha