اجرای طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن محدود نشود
کد خبر: 4018143
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۳
نگاهی به طرح ساماندهی داوران قرآن / ۲

اجرای طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن محدود نشود

حافظ کل و منتخب طرح ساماندهی داوران قرآن با بیان اینکه طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن به ۲ دوره برگزاری محدود نشود گفت: پیشنهادم به مجریان طرح این است که اجازه ثبت‌نام در دور سوم حتی به پذیرفته‌شدگان دوره‌های قبلی داده شود تا اگر فردی قصد تغییر رشته دارد نسبت به آن اقدام کند.

فهیمه جفرسته

فهیمه جفرسته، حافظ کل و منتخب طرح ساماندهی داوران قرآن، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، اظهار کرد: وضعیت داوری استان مطلوب است، اما جا دارد بهتر از شرایط فعلی باشد، استان مرکزی در حوزه قرآنی دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی است که اگر مورد حمایت مسئولان قرار گیرد، قطعاً شاهد گستردگی این فعالیت‌ها در سطح شهرستان‌ها خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه بین تعداد شرکت‌کنندگان در دور اول طرح ساماندهی داوران به ویژه در بخش بانوان نسبت به تعداد فعالان قرآنی استان تناسبی وجود نداشت، تصریح کرد: انتظار بر این بود تا نفرات بیشتری در طرح ثبت‌نام کنند و عدم استقبال از این طرح در استان دور از تصور بود. گستردگی فعالیت‌های قرآنی در شهرها مستلزم پا به کار بودن همه است و نباید کار را بر دوش دیگری گذارد، هریک از ما دارای شرح وظایفی هستیم که اگر به نحو احسن اجرایی شود نتایج مثبتی به دنبال خواهد داشت.

جفرسته با بیان اینکه استقبال از رشته حسن حفظ در طرح ساماندهی داوران قرآن بهتر از دیگر رشته‌ها بود، ادامه داد: در دور دوم طرح تعداد بیشتری ثبت‌نام کرده‌اند، اما بازهم در برخی رشته‌ها با کمبود مواجه هستیم. به طور مثال تعداد شرکت‌کنندگان در رشته‌های تجوید، صوت، لحن کم است و فقط تعداد محدودی از افراد با وجود قابلیت‌های موجود در طرح ثبت‌نام کرده‌اند و در رشته وقف و ابتدا نیز داوطلبی نداریم.

این حافظ کل با اشاره به محدود بودن اجرای طرح ساماندهی داوران، اضافه کرد: به نظر می‌رسد این طرح نباید فقط به دو دوره برگزاری محدود شود، به‌طور مثال استان مرکزی در رشته وقف و ابتدا بانوان با کمبود مواجه است و اگر این اجازه جهت ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان دور قبل داده می‌شد بنده در این رشته بار دیگر ثبت‌نام می‌کردم تا این کمبود رفع شود، پیشنهاد من به مجریان طرح این است که اجازه ثبت‌نام در دور سوم حتی به پذیرفته‌شدگان دوره‌های قبلی داده شود تا اگر فردی قصد تغییر رشته دارد نسبت به آن اقدام کند. حتی می‌توان دور سوم را به جهت تکمیل ظرفیت کمبود رشته‌های داوری برگزار کرد تا نیاز استان‌ها به داوران غیربومی از بین برود، مگر اینکه داوران نتوانند در آن رشته موفقیت لازم را کسب کنند.

جفرسته ارتقای سطح داوران پذیرفته شده را از امتیازات طرح برشمرد و اظهار کرد: پذیرفته‌شدگان در هر سطح با شرکت در دوره‌های آموزشی و داوری مسابقات مختلف می‌توانند ارتقای سطح داشته باشند و این امر به به‌روز شدن آنان کمک می‌کند.

وی ضرورت به کارگیری از داوران پذیرفته شده در مسابقات مختلف را مورد تأکید قرار داد و افزود: شرکت‌کنندگان آزمون‌های فشرده و طاقت‌فرسایی را پشت‌سر گذارده‌اند و شایسته نیست در مسابقات دستگاه‌های مختلف کنار باشند و فقط به داوری مسابقات قرآن اوقاف محدود شوند. برخی نسبت به داوری جوانان در مسابقات مهمی همچون اوقاف اعتراض دارند در صورتی که پشت‌ سر گذاردن فیلترهای سخت نشان از مهارت افراد دارد و می‌توان در داوری به توان و دانش آنان اعتماد کرد.

جفرسته حضور شرکت‌کنندگان در طرح و قبول نتیجه نهایی حتی در صورت عدم پذیرش را نشان از جسارت داوطلبان دانست و تصریح کرد: به نظر می‌رسد با برگزاری دور دوم طرح ساماندهی نیاز استان به داوران رشته‌های مختلف از بین خواهد رفت، اما بهتر است تعادل در استفاده از داوران رعایت شود.

وی در پایان بانوان استان را به شرکت در فعالیت‌های قرآنی تشویق و توصیه کرد و افزود: برای توسعه فرهنگ قرآنی باید من‌ها را کنار بگذاریم و یکپارچه ما شویم و مطالبه‌گرانه در حوزه قرآن وارد شویم. فعالیت‌های قرآنی فقط به داوری خلاصه نمی‌شود در گام اول مربی هستیم و آموزش کاربردی رسالت خطیر و اولویت اصلی ما است.   

انتهای پیام
captcha