افتتاح کتابخانه مرکزی به تبدیل شدن اراک به قطب علم و فناوری کمک می‌کند
کد خبر: 4018631
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۶

افتتاح کتابخانه مرکزی به تبدیل شدن اراک به قطب علم و فناوری کمک می‌کند

استاندار مرکزی اظهار کرد: برنامه کلی در حوزه کتابخانه‌ها به ویژه کتابخانه مرکزی این است که شهر اراک به قطب علم و فناوری تبدیل شود و علاقه‌مندان به مطالعه با اشتراک گنجینه کتاب‌هایشان به چشم‌اندازهای تعریف شده کمک کنند.

مخلص الائمه استاندار مرکزی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، فرزاد مخلص‌الائمه، استاندار مرکزی، امروز، 14 آذر در جریان بازدید از پروژه درحال ساخت کتابخانه مرکزی اراک، با بیان این مطلب که در سفر استانی رئیس جمهور تکمیل این پروژه در قالب مطالبه به حق مردم مطرح می‌شود، اظهار کرد: امید است با تدابیر اتخاذ شده سال آینده شاهد افتتاح و بهره‌برداری از این کتابخانه باشیم.

وی تصریح کرد: شهرداری اراک و شورای اسلامی شهر با تسویه فوری یا پرداخت علی‌الحساب سهم نیم درصد به کتابخانه مرکزی اراک در روند تکمیل این طرح همکاری لازم را داشته باشند. متأسفانه طرح‌های عقب افتاده، قصه پُرغصه کشور است و طرح کتابخانه مرکزی استان در اراک به کانون طرح‌های عقب افتاده شهری تبدیل و موجب نارضایتی و دل نگرانی مردم و مخاطبان شده است.

مخلص‌الائمه راه‌اندازی کتابخانه مرکزی را بستری امن برای اهدای کتابخانه‌های شخصی افراد دانست و با اشاره به اینکه وجود این مرکز فرهنگی در تحقق اهداف مورد نظر مؤثر است، افزود: برنامه کلی در حوزه کتابخانه‌ها این است که شهر اراک به قطب علم و فناوری تبدیل شود و علاقه‌مندان به مطالعه با اشتراک گنجینه کتابشان به چشم‌اندازهای تعریف شده کمک کنند.

وی با دعوت از خیران جهت تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی، اضافه کرد: پیمانکار این طرح فرهنگی با وجود محدودیت‌ها و تنگناهای اقتصادی که کارفرما با آن مواجه بوده است توانسته از تعطیلی روند عملیات اجرایی آن جلوگیری کند که این مسئله ارزشمند است.

کتابخانه مرکزی اراک نماد هنر و معماری است

مهدی زندیه‌وکیلی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی، نیز در جریان این بازدید اظهار کرد: احداث و راه‌اندازی ساختمان‌های فرهنگی - هنری فرصتی برای طراح‌های معماری ایجاد می کند و کتابخانه مرکزی اراک نماد هنری و معماری اصیل در این شهرستان است.

وی گفت: اراک شهری تک هسته‌ای در مرکز استان است و ساخت کتابخانه مجهز موجب می‌شود تا شرایط فعلی با تحول قابل توجهی رو به رو شده و به شهری چند هسته‌ای تبدیل شود. قرائت‌خانه‌های خصوصی به دلیل نبود مکان مناسب برای مطالعه در اراک احداث شده است و با تکمیل این پروژه بخش زیادی از نیاز مردم شهر برای مطالعه برطرف می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای در سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اراک به ارزش ۱۰۰ میلیارد ریال جهت کمک به تکمیل طرح کتابخانه مرکزی اراک منعقد شد، اما مفاد این تفاهم‌نامه اجرایی نشده است.

پیشرفت 63درصدی کتابخانه مرکزی اراک

سکینه‌خاتون مهدیان‌پور، سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی، با اشاره به اینکه عملیات اجرایی این کتابخانه از سال 87 آغاز شده و از سال 93 به طور جدی وارد مرحله ساخت و ساز شد، ادامه داد: این پروژه طی سال‌های 95 تا 97 متوقف شده بود که از سال 97 تاکنون با پیگیری مسئولان استان شتاب بیشتری به خود گرفته است. این طرح فرهنگی 63 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مهدیان‌پور بیان کرد: مساحت این بنا 18هزار و 500 متر مربع با ۵ طبقه مثبت و ۲ طبقه منفی و مجهز به پارکینگ، رستوران، کافی‌شاپ، سالن کنفرانس، سالن مخصوص ناشنوایان، سالن تحقیق، سالن مطالعه فردی و جمعی و امکانات دیگر است. برای تجهیزات این فضا مبلغ ۳۰ میلیارد اعتبار برآورد شده است.

ضرورت ایجاد فضای مناسب برای مطالعه

حجت‌الاسلام عباس دانشی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، غفلت از کتابخانه‌ها را عامل بروز آسیب در جامعه دانست و افزود: شهر اراک از نظر کتاب و کتابخانه فقیر است که باید این نقیصه با تکمیل کتابخانه مرکزی برطرف شود. هیچ چیزی نمی‌تواند جای مطالعه کتاب را بگیرد و با توسعه فضای‌های کتابخوانی مناسب می‌بایست این فرصت را در اختیار کتاب دوستان گذارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اظهار کرد: برخی براین باورند که با توسعه فضای مجازی میزان علاقه مردم به مطالعه کم شده است، اما در واقع اینگونه نیست هنوز تعداد بسیاری از مردم تورق کتاب را ترجیح داده و از این کار لذت می‌برند. ازاین رو لازم است تا این فضا برای عموم شهروندان به ویژه جوانان مهیا شود.

کتابخانه مرکزی اراک سال 1402 به بهره‌برداری می‌رسد

رقیه یادگاری، رئیس سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی، نیز در جریان بازدید از کتابخانه مرکزی با اشاره به اینکه چندین طرح در استان به مطالبه مردمی تبدیل شده است، بیان کرد:عملیات اجرایی کتابخانه مرکزی اراک با دست خالی آغاز شد درحالی که کتابخانه مرکزی مشهد با اعتبارات ملی تکمیل شد، اما استان مرکزی نتوانست از اعتبارات ملی برای کمک به تکمیل این طرح استفاده کند.

وی ادامه داد: تاکنون ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت کتابخانه مرکزی اراک تخصیص داده شده است و امسال نیز ۱۴۰ میلیارد ریال پیش‌بینی شده که ۱۰۰ میلیارد ریال با وجود کمبود اعتبارات استان برای این طرح تخصیص داده شده است. با کمک و پرداخت بدهی نهاد کتابخانه‌ها به استان و کمک خیرین این پروژه  در سال 1402 مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام
captcha