مشق قرآن در سنگر دانشگاه/ صدای دانشجویان به گوش مسئولان نمی‌رسد
کد خبر: 4019026
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۳

مشق قرآن در سنگر دانشگاه/ صدای دانشجویان به گوش مسئولان نمی‌رسد

به‌ مناسبت فرا رسیدن ۱۶ آذر و روز دانشجو، گفت‌وگویی با دانشجویان فعال در حوزه قرآن با هدف بررسی مشکلات و انتظارات از مسئولان ارشد استانی انجام شده است که تقدیم مخاطبان می‌شود.

روز دانشجو

16آذر سال ۱۳۳۲ مصطفی بزرگ‌نیا، احمد قندچی و مهدی شریعت‌رضوی دانشجویان دانشگاه تهران، هنگام اعتراض به سفر ریچارد نیکسون، معاون رئیس‌جمهور وقت آمریکا به ایران و ازسرگیری روابط با بریتانیا در دانشکدە فنی این دانشگاه به شهادت رسیدند. به دنبال حملە رژیم پهلوی به دانشگاه و نقض حریم نهاد علم و دانش، این سه جوان انقلابی همگام با سایر دانشجویان، حق‌طلبی، دفاع از حریم الهی، عزت و استقلال ملی، آزادی‌خواهی و عدالت را برای ملت و کشور فریاد زدند. از این رو این روز به عنوان روز مقاومت و ایستادگی دانشجویان در حافظە تاریخی ملت ایران، ماندگار و جاودانه و در تقویم رسمی کشور به نام روز دانشجو ثبت شد.

دانشجو واژه‌ای نام‌آشنا و قله آرزوی هر دانش‌آموزی است. با گشت‌و‌گذاری بین دانشجویان متوجه جوانانی می‌شویم که علاوه بر تحصیل در حوزه قرآن نیز فعال هستند و تحصیل در دانشگاه و رشته غیرقرآنی را دلیلی برای فاصله گرفتن از مبانی الهی ندانستند.

ایکنا استان مرکزی، به مناسبت فرا رسیدن روز دانشجو گفت‌وگویی با زهرا کریمی، حافظ کل و دانشجوی ترم 5 حقوق؛ محسن یادگاری، قاری و دانشجوی ترم آخر حسابداری؛ نسترن محمودی، قاری و دانشجوی ترم اول ادبیات فارسی؛ شکوفه صباغی، حافظ کل و دانشجوی دکترای فیزیک ماده چگال؛ زینب معصومی‌پویا، حافظ ۱۴ جزء قرآن و دانشجوی پزشکی داشته است که در ادامه می‌خوانید:

محسن یادگاری، قاری و دانشجوی ترم آخر حسابداری دانشگاه آزاد اراک و ساکن خنداب، با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها باید مملو از دانشجوی تراز قرآن باشد، اما متأسفانه کمتر شاهد این مهم در مراکز دانشگاهی هستیم، اظهار کرد: اسلامی بودن دانشگاه‌ها رعایت نمی‌شود، اما با وجود جوانان انقلابی و قرآنی و فعالیت نهاد نمایندگی مقام رهبری در دانشگاه‌ها می‌توان امیدوار بود این مراکز آموزشی به سمت اسلامی شدن حرکت کنند.

وی ضرورت توجه به مبانی فرهنگی، مذهبی و قرآنی در دانشگاه‌ها را مورد تأکید قرار داد و با بیان اینکه در سال‌های اخیر با فعالیت گسترده نهاد رهبری در دانشگاه‌ها، کانون‌های قرآنی و فرهنگی شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه هستیم، ادامه داد: جرقه‌های امید در حوزه اشاعه فرهنگ قرآن نباید خاموش شود، جوانان تشنه مطالب دینی هستند، اما نحوه بازگو کردن آن خیلی مهم است که باید توسط اساتید مبرز صورت گیرد.

محسن یادگاری قاری

یادگاری اضافه کرد: فضای مسموم دشمن در فضای مجازی موج‌هایی ایجاد می‌کند که لازم است از جوانان این مرز و بوم مقابل آنان دفاع کنیم. حرف زبان و دل جوانان یکی نیست، گاه صحبت‌هایی بر زبان جاری می‌کنند که حرف دلشان نیست و این امر باید مورد آسیب‌شناسی قرار گیرد. البته گاه عملکرد نامناسب برخی مسئولان باعث شده است تا نگاه خانواده‌ها تغییر کند و این تغییر نگاه در دانشجویان نیز اثرگذار باشد. با تحقیقات انجام شده روی برخی جوانان و نوجوانان متوجه شدیم که اغلب آنها خط‌مشی خود را از غرب می‌گیرند. درد بزرگی است که با وجود فرهنگ غنی در اختیار برای برنامه زندگی از غرب الگو می‌گیریم.

این دانشجوی حسابداری با تأکید براینکه از دانش‌آموزان مقطع ابتدایی و متوسط نباید غفلت کرد، اظهار کرد: دانش‌آموز امروز دانشجوی فردا و آینده‌ساز کشور است، از افکار مسموم و سم‌پاشی دشمن بر تفکر انقلابی آنان نباید غافل شد. دانشگاه انقلابی با رعایت مبانی اسلامی از دل مدارس شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه حضور دانشجویان قرآنی در قرآنی کردن ظاهر و باطن دانشگاه‌ها نقش بسزایی دارند، افزود: ترویج مبانی الهی با روش‌های زیبا و جذاب حداقل‌ترین کاری است که می‌توان کرد. بهترین قصص در این مصحف شریف است که آموزه‌های الهی آن باید استخراج و در اختیار جوانان قرار گیرد، اما متأسفانه کمتر به آن توجه می‌شود، زیبایی کلام وحی را حساب شده مورد بهره‌برداری قرار داده و در مطالب را در قالب پوستر و ... در بهترین نقاط دانشگاه نصب کنیم.

یادگاری با اشاره به اینکه فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها قوی‌تر از فعالیت‌های قرآنی انجام می‌شود، ادامه داد: فعالیت‌های قرآنی نباید فقط به مسابقات خلاصه شود. چراکه کمترین کاری است که می‌توان انجام داد. هنر مجموعه دانشگاه این است که در سایه برنامه‌ای همچون مسابقات، دیگر دانشجویان را تحت لوای قرآن در قالب نشست‌های جذاب گردهم آورد. برگزاری کلاس‌های آموزشی ویژه قاریان، حفاظ، مؤذنان و ... در دانشگاه‌ها می‌تواند به افزایش ظرفیت‌ها کمک کند.

وی ادامه داد: فعالان قرآنی انتظار خاصی از مسئولان ارشد استان ندارند و اینکه فعالیت‌های قرآنی را مورد حمایت قرار دهند جای بسی خرسندی است  تا نیروهای فعلی تقویت شوند و خود مروج توسعه این فرهنگ در سطح دانشگاه و جامعه باشند. به نظرم در آموزش قرآن در دانشگاه‌ها کوتاهی می‌شود. بهتر است بودجه‌ای برای این فعالیت‌ها در سطح دانشگاه‌ها در نظر گرفته شود تا شاهد رونق هرچه بیشتر طرح‌ها باشیم.

بارقه‌های امید در فضای قرآنی

 زینب معصومی‌پویا، حافظ ۱۴ جزء قرآن و دانشجوی پزشکی، نیز در پاسخ به سؤالات خبرنگار ایکنا دانشجویان را به تعریف انگیزه، هدف و چشم‌انداز در زندگی توصیه کرد و گفت: داشتن برنامه فقط مستلزم دانشجویان نیست، اما برای فردی که در دانشگاه تحصیل می‌کند ضروری است. چراکه سردرگمی فرد را از رسیدن به اهدافش بازمی‌دارد.

زینب معصومی پویا حافظ و پزشک

معصومی‌پویا با اشاره به اینکه دانشجوی موفق باید مسئولیت‌پذیر باشد و ارتقای سطح علمی را سرلوحه قرار دهد، اظهار کرد: مطالعه جانبی و در زمینه‌های مختلف از جمله مواردی است که یک دانشجو باید به آن اهمیت دهد. اجتماعی بودن از دیگر شاخصه‌های دانشجویان است. فردگرا بودن انسان را از تقویت انعطاف درونی بازمی‌دارد و از رشد در بخش‌های مختلف جلوگیری می‌کند. معاشرت با افراد باانگیزه کمک می‌کند تا مسیر برای پیشرفت دانشجویان هموارتر باشد.

وی ادامه داد: انتظار از مسئولان زیاد نیست، امیدوارم با تغییر دولت تغییری در نگاه آنان نسبت به قرآن و حل مشکلات دانشجویان ایجاد شود. برای پیشرفت در حوزه‌های مخالف باید دست از جلسات نمایشی برداشت و در عمل وارد شد. با روی کار آمدن دولت سیزدهم بارقه‌های امید جوانه است امید است روزی شاهد بارور شدن آن در سطح اجتماع در حوزه‌های مختلف به ویژه قرآنی باشیم.

توجه به ارتقای سطح علمی و اخلاقی

شکوفه صباغی، حافظ کل و دانشجوی دکترای فیزیک ماده چگال، نیز به خبرنگار ایکنا این‌گونه پاسخ داد: انسان مسلمان باید دارای ویژگی‌های برتر باشد و این شاخصه‌ها در وجود دانشجوی مسلمان باید بیش از دیگران رعایت شود، چراکه الگوی جامعه است و دیگر جوانان از او الگو می‌گیرند. بی‌تردید پیشرفت علمی در کنار تقویت مبانی اعتقادی راه رسیدن به نقطه ایده‌آل را برای ما فراهم می‌کند.

شکوفه صباغی حافظ کل دانشجوی فیزیک

وی ضرورت توجه به ارتقای سطح علمی ـ اخلاقی را از شاخصه‌های بارز دانشجویان برشمرد و بیان کرد: مطالبه‌گری همراه با عقلانیت و رعایت اخلاق از دیگر نشانه‌های بارز دانشجوی موفق است. جوانان دانشجو با برخورداری از دانش، کسب مهارت و توان باید پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی را همواره برافراشته نگه دارند و اجازه ندهند که دشمن نگاه مغرضانه‌ای داشته باشد. همچنین دانشجویان به‌ویژه دانشجویانی که در حوزه‌های فرهنگی قرآنی فعال هستند وظیفه‌ای سنگین‌تر از سایر دانشجویان دارند، آنان در کنار دروس علمی با رعایت مبانی اخلاقی باید مبلغ دین نیز باشند.

صباغی در خصوص انتظارات دانشجویان فیزیک نیز گفت: داشتن امکانات آزمایشگاهی بهتر از جمله توقعات است. برای انجام تحقیقات علمی باید آزمایشگاه‌ها به امکانات بهتری مجهز باشد. خوشبختانه ایران در زمینه‌های مختلف علمی با پیشرفت‌های قابل توجهی رو به رو بوده است و امید است این پیشرفت‌ها تداوم داشته باشد.

وی مهم‌ترین دستاورد فعالان قرآنی را نظم و آرامش در زندگی دانست و ادامه داد: تحصیل در هر رشته دانشگاهی با فعالیت تخصصی قرآن هیچ منافاتی ندارد، چه‌بسا شاهدیم بسیاری از مهندسان، پزشکان و ... حافظ یا قاری قرآن هستند یا در رشته‌های مفاهیمی فعالیت دارند. مهم این است که از فرصت و عنایت الهی به بهترین شکل ممکن بهره‌مند باشیم. داشتن نقشه راه برای تحقق اهداف بسیار اهمیت دارد و مبانی قرآنی این مسیر را برای ما ترسیم می‌کند فقط کافی است اعتماد کنیم و در این راه قدم برداریم.

مشکلات همچنان وجود دارد

زهرا کریمی، حافظ کل و دانشجوی ترم 5 حقوق، نیز بیان کرد: دانشجویان نسبت به کسب مهارت و ارتقای سواد علمی دغدغه کافی داشته باشند و سعی کنند در زمان تحصیل از تئوری صرف پرهیز کرده و تحقیق و پژوهش را سرلوحه امور قرار دهند.

زهرا کریمی حافظ کل دانشجوی حقوق

وی در خصوص انتظار از مسئولان نیز گفت: انتظار می‌رفت با تغییر دولت و مسئولان ارشد استان شاهد اتفاقات خوب و اثرگذار در عرصه‌های مختلف باشیم، اما متأسفانه مشکلات معیشتی همچنان وجود دارد و در برخی از موارد نیز بدتر شده و این مسائل بر خانواده‌های بی بضاعت و کم درآمد اثر سو دارد. عدم تغییر در معیشت به عدم تغییر در امور فرهنگی و قرآنی نیز منتج خواهد شد. چراکه امور فرهنگی، اقتصادی و قرآنی به هم وابسته هستند.

کریمی ضرورت اهمیت به فعالیت‌های قرآنی در سطح شهر را مورد تأکید قرار داد و افزود: تغییراتی در سطح ادارات قرآنی استان ایجاد شده است، اما تغییراتی در حوزه برگزاری کلاس‌های آموزشی، رویدادهای قرآنی، جوایز مسابقات و... شاهد نیستیم. برای فعالان قرآنی باید احترام ویژه قائل شد، اما متأسفانه حتی در سطح خود دستگاه‌های متولی قرآن شاهد این امر نیستیم یا کمتر مورد توجه است.

وی ادامه داد: مسئولان نسبت به فعالیت‌های قرآنی شهر باید دلسوزی لازم را داشته باشند، اما متأسفانه این دغدغه ناچیز است و فقط مجمع قرآنیان اراک و اعضای فعال در این مجموعه نسبت به مباحث قرآنی شهر دغدغه دارند، آنان هم با دست خالی کار زیادی از پیش نخواهند برد.

کریمی با بیان این مطلب که زمینه حضور تمامی دانش‌آموزان و دانشجویان در فعالیت‌های قرآنی باید فراهم شود، اظهار کرد: در برنامه قرآنی مدارس و دانشگاه فقط تعدادی مشخص شرکت دارند و این امر از لذت و هیجان کار می‌کاهد. قبل از کرونا فعالیت‌های فرهنگی - قرآنی جهت ورود تمامی دانشجویان در دانشگاه انجام می‌شد، اما پس از شیوع بیماری و تعطیلی دانشگاه عملاً برگزاری برنامه‌ها و نشست‌ها نیز به تعویق افتاد.

این حافظ کل خواستار پیگیری مسئولان جهت بیمه فعالان قرآنی شد و افزود: بانوان اگر بیمه باشند بسیار عالی است، اما متأسفانه این امر دچار مشکل شده است و مسئولان نیز پاسخ درستی نمی‌دهند. همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی به ویژه برای نوجوانانی که هزینه پرداخت کلاس‌های خصوصی را ندارند ضروری به نظر می‌رسد.

ضرورت توجه دانشجویان به حقیقت‌طلبی

نسترن محمودی، قاری و دانشجوی ترم اول ادبیات فارسی، نیز به خبرنگار ایکنا گفت: با توجه به اینکه من تازه وارد دانشگاه شده‌ام، اما تقریبا شاهد حضور دانشجویان اسلامی نیستیم و این تعداد فقط به افرادی که مبانی اعتقادی را رعایت می‌کنند محدود می‌شود.

نسترن محمودی قاری و دانشجو

وی ادامه داد: برای ترغیب دانشجویان به مباحث قرآنی باید از ابراز تعصب در این زمینه پرهیز کرد. چراکه هریک از دانشجویان دیدگاه‌های مخصوص به خود دارند و برای متقاعد کردن آنان باید راه اصولی و درست را با کمک اساتید مبرز در پیش گرفت. مبانی اعتقادی باید علمی برای دانشجویان ثابت شود تا خروجی مطلوب را داشته باشد.

محمودی ضرورت پرداختن به خانواده‌ها در ابعاد مختلف را مورد تأکید قرار داد و افزود: متأسفانه دین‌زدگی را بین برخی خانواده‌ها شاهدیم که باید برای آنان فکر اساسی کرد. البته که خانواده‌ها اصل دین را فطرتاً منکر نیستند و هنوز هم در ایام سوگواری ائمه اطهار(ع) منقلب می‌شوند، اما در ظاهر توجهی ندارند و این بی‌توجهی به فرزندان منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه دانشجویان را به حقیقت‌طلبی توصیه کرد و افزود: امروز دشمن به واسطه پمپاژ افکار مسموم بصیرت جوانان را هدف کرده است و شایسته است دانشجویان بدون تحقیق فریب آنان را نخورند. این کشور و نظام برای ما است و همه در مقابل آن مسئولیم و برای شکوفایی آن در عرصه‌های مختلف باید آماده به خدمت و فداکاری باشیم.

محمودی از بی‌توجهی مسئولان به مبانی قرآن در جامعه گلایه کرد و افزود: صدای ما به گوش مسئولان نمی‌رسد، برسد هم توجهی نمی‌کنند. انتظار ما این است که جامعه قرآنی بیشتر در جامعه معرفی شده و دیده شوند. جامعه قرآنی در حوزه تخصصی خود تلاش بسیار می‌کنند، اما به اندازه دیگر اقشار دیده نمی‌شوند. معرفی دانشجویان قرآنی در دستور کار دانشگاه‌ها باشد و افراد مستعد شناسایی شوند. چراکه عده‌ای از آنان به دلیل فضای خانواده یا نداشتن هزینه رها هستند که باید مورد حمایت قرار گیرند.

روزها یکی پس از دیگری می‌آیند و می‌روند و روز دانشجو نیز هر سال از پس سال دیگر سپری می‌شود، در این روز و روزهای منتهی به آن به دغدغه و مشکلات این قشر پرداخته می‌شود، اما همه ظاهری است و پس از مدت زمان کوتاهی همه در قاب فراموشی گوشه ذهن‌ها باقی می‌ماند تا سالی دیگر و روز دانشجویی دیگر. مطالباتی که اگر مورد توجه قرار گیرد می‌تواند برای استان و حتی کشور تحول آفرین باشد، اما حیف. 

انتهای پیام
captcha