شکایت مسلمانان روهینگیا از فیس‌بوک به اتهام نفرت‌پراکنی
کد خبر: 4019056
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶

شکایت مسلمانان روهینگیا از فیس‌بوک به اتهام نفرت‌پراکنی

مسلمانان روهینگیا از فیس‌بوک به خاطر نفرت‌پراکنی و دامن زدن به اختلافات قومی به دادگاهی در آمریکا شکایت کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از فرانس 24، فیس‌بوک بارها از سوی گروه‌های حقوق بشری به عدم تلاش کافی برای جلوگیری از نفرت‌پراکنی بوداییان علیه مسلمانان میانمار متهم شده است. این گروه‌ها معتقدند فیس‌بوک برخلاف ادعاهای خود مبنی بر حمایت از گروه‌های اقلیت قومی و مذهبی، هیچ تلاش مؤثری برای حذف صفحات نفرت‌پراکن و خشونت‌طلب در میانمار انجام نداد که مجموعه این رخدادها باعث بروز نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا و اخراج نزدیک به یک میلیون نفر از آنان به بنگلادش شد.

حالا تشکل‌های روهینگیا در دادگاهی در کالیفرنیا از فیس‌بوک به خاطر ارائه اطلاعات غلط و ترویج تفکرات نژادپرستانه و خشونت‌بار شکایت کرده‌اند. مسلمانان روهینگیا در این شکایت تقاضای غرامت ۱۵۰ میلیارد دلاری کرده‌اند.

این شکایت حقوقی استدلال می‌کند که الگوریتم‌های فیس‌بوک، کاربران مستعد خشونت را به پیوستن به گروه‌های افراطی‌تر سوق می‌دهد، وضعیتی که دلخواه سیاستمداران استثمارگر و رژیم‌های مستبد است.

 فرانسیس هاوگن یک محقق افشاگر در ماه اکتبر به کنگره ایالات متحده گفت که فیس‌بوک در برخی کشورها به خشونت قومیتی دامن می‌زند.

در سند دادگاه آمده است: فیس‌بوک مانند یک ربات است که با یک مأموریت منحصر به فرد برنامه‌ریزی شده است یعنی رشد. واقعیت غیر قابل انکار این است که رشد فیس‌بوک که با نفرت، تفرقه و اطلاعات نادرست تغذیه می‌شود، باعث ویران شدن زندگی صدها هزار  روهینگیایی‌ شده است.

این قوم عمدتاً مسلمان با تبعیض گسترده در میانمار روبه‌رو هستند، جایی که علی‌رغم اینکه نسل‌ها در این کشور زندگی کرده‌اند، به عنوان مداخله‌گران مورد تحقیر قرار می‌گیرند.

به دنبال حمله تحت حمایت ارتش میانمار که به گفته سازمان ملل متحد دست به نسل‌کشی گسترده زده است، صدها هزار روهینگیا در سال 2017 از مرز به بنگلادش رانده شدند و از آن زمان در کمپ‌های آوارگان در شرایط نامناسب زندگی می‌کنند.

بسیاری دیگر که در میانمار باقی ‌مانده‌اند، اجازه شهروندی ندارند و در معرض خشونت جمعی و همچنین تبعیض رسمی از سوی حکومت نظامی حاکم هستند.

انتهای پیام
captcha