پیش‌دبستانی‌ها را به مؤسسات قرآنی بسپاریم/ ایجاد قرارگاه به جای ستاد در کمیسیون‌های شورای توسعه + فیلم
کد خبر: 4019222
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۶
انجم‌شعاع:

پیش‌دبستانی‌ها را به مؤسسات قرآنی بسپاریم/ ایجاد قرارگاه به جای ستاد در کمیسیون‌های شورای توسعه + فیلم

مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با اشاره به توانمندسازی مؤسسات، گفت: به منظور عدم اتکا به اعتبارات نفتی و انسجام فعالیت‌های آنها، پیشنهادم این است که مهد و پیش‌دبستانی‌ها به طور کامل در اختیار مؤسسات قرآنی قرار گیرد تا بتوانند در سنین کودکی، نقش قرآنی را در اذهان خردسالان جا بیندازند و هم در حوزه کار کودک و نوجوان کار ممحض قرآنی و تربیتی انجام گیرد.

محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری به گزارش خبرنگار ایکنا، محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در برنامه زنده مصباح، درباره مطالبه اخیر رهبر معظم انقلاب درباره تحول در ساختار فرهنگی کشور و سوق فعالیت‌های قرآنی به سمت بخش مردمی گفت: شناخت وضع موجود و ظرفیت‌های آن ضروری است.

وی ادامه داد: از نظام پارلمانی تقنینی فعالیت‌های قرآنی یعنی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به عنوان یک ظرفیت و دارایی ارزشمند یاد می‌کنم. این موضوع منهای اشکالاتی است که می‌توان به این شورا وارد کرد. همچنین در مجلس شورای اسلامی فراکسیون قرآن و عترت فعالی است.

انجم‌شعاع گفت: امروز در کشور، مؤسسات قرآنی متکثری فعالند که بسیاری از قرآنیان در این مراکز مردمی تربیت شده‌اند. همچنین ما در حوزه تدوین اسناد، جزو معدود کشورهایی هستیم که بالاترین اسناد قرآنی را در شورای توسعه فرهنگ قرآنی و مجموعه‌های مختلف داراست که به عنوان کار ارزشمند از آن یاد می‌کنم. البته آسیب‌هایی نیز وجود دارد که ممکن است اسنادزده شده باشیم. مهمتر از همه وجود رهبری است که مجوعه‌ای از فرمایش و تدابیر ایشان در حوزه راهبرد قرار دارد که بسیاری از کشورها این دارایی‌ها را ندارند و باید قدر بدانیم. البته اِشکال ساختاری با وجود همه این دارایی‌ها وجود دارد.

وی ادامه داد: یکی از آرزوهایی که در شورای توسعه فرهنگ قرآنی، پرورش داده شد و به آن بالیدیم، بازوانی بود که به عنوان کمیسیون‌های مختلف تعریف شد. مهمترین کمیسیون که برای رسیدن به اهداف منشور توسعه تعریف شد، کمیسیون آموزش بود که 50 درصد سهم اعتبارات به آن اختصاص پیدا می‌کرد و بعد کمیسیون تبلیغ و ترویج، کمیسیون آموزش عالی و ... . واقعیت این است که احساس می‌شود، جایی فرایند این کمیسیون‌ها با مشکل مواجه شده است، چون قرار بود کمیسیون‌ها، قرارگاهی برای موضوع‌های تعریف شده باشد.

انجم‌شعاع اضافه کرد: من به عنوان مجموعه مردمی بر این باورم که کمیسیون آموزش عمومی، نقش خود را ایفا نکرده و اثربخش نبوده است. این را مبتنی بر مشاهدات عینی در جامعه می‌گویم که نتوانسته‌اند سواد عمومی قرآن را در جامعه حل کنند و حتی در بخش دانش‌آموزی شاهد این هستیم که دانش‌آموزان پس از فارغ‌التحصیلی از نظام آموزشی از توانایی لازم برای روخوانی، روانخوانی و تجوید الصلوة بهره‌مند نیستند و این نظام کمیسیون‌ها در شرایط فعلی انتظارات ما را برآورده نکرده است.

مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات گفت: با گذشت یک سال و نیم از ادغام اتحادیه کشوری، بهترین و بیشترین تعامل سازنده با بخش مردمی را از سوی کمیسیون تبلیغ و ترویج شاهد بوده‌ایم. همچنین براساس اسناد شورای توسعه فرهنگ قرآنی، مجموعه اثربخشی کمیسیون‌ها کمتر از 50 درصد بوده است.

وی ادامه داد: هنگامی که به دستگاه‌ها برای گرفتن بخشی از امور اجرایی آنها مراجعه می‌کنیم، دستگاه‌های اصلی قرآنی در حوزه آموزش عمومی نقش‌آفرینی می‌کنند، در حالی که ضرورت انسجام‌بخشی در این کار وجود دارد. همچنین در زمینه صدور پروانه فعالیت برای مؤسسات قرآنی، چرا باید از دو دستگاه این مجوز صادر شود؟ تکثر در اجرای برخی از موارد چه ضرورتی دارد؟ پیشنهادم برای تقویت بخش مردمی این است که حوزه صف را باید تقویت کنیم. حوزه صف، استان‌ها هستند و همانطور که در گذشته نیز پیشنهاد دادیم، اصرار داریم که در استان‌ها «قرارگاه قرآنی با قرارگیری دبیرخانه آن در مجموعه مردمی» شکل گیرد.

برنامه مصباح
انجم شعاع با تعریف قرارگاه به ایجاد یک ساختار موقت برای دستیابی به هدف مشخص در یک دوره مشخص، اضافه کرد: این قرارگاه‌ها با مدیریت و اشرافیت نمایندگان مقام معظم رهبری در استان‌ها تشکیل شود.

وی ادامه داد: همچنین برای توانمندسازی مؤسسات و به منظور عدم اتکا به اعتبارت نفتی و انسجام فعالیت‌های آنها، پیشنهادم این است که مهد و پیش‌دبستانی‌ها به طور کامل در اختیار مؤسسات قرآنی قرار گیرد تا بتوانند در سنین کودکی، آن نقش قرآنی را در اذهان خردسالان جا بیندازند و هم در حوزه کار کودک و نوجوان کار ممحض قرآنی و تربیتی انجام گیرد. این امکان فراهم است و باید این کار انجام شود.

انجم‌شعاع گفت: در مجموعه شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز پیشنهاد جدی این است که با توجه به عملکرد کمیسیون‌ها برای امورات خاص به جای ستادها، قرارگاه‌های خاص ایجاد شود. مثلاً در حوزه تربیت 10 میلیون حافظ قرآن، ستاد تربیتی ایجاد کرده‌ایم. ستاد مقوله خاصی دارد و قرارگاه تعریف خاص دارد. بنابراین بخشی از ستادها حذف شوند و لیست و رصدی از موازی‌کاری‌ها تهیه شود تا متکفل هر کدام از برنامه‌ها به صورت شفاف تبیین شود.

وی در بخش دیگر به بازخورد بررسی دغدغه‌های مؤسسات قرآنی که در برنامه مصباح طی ماه‌ منتشرشد، اشاره کرد و افزود: بیان بخشی از مشکل‌ها و موانع و آسیب‌های پیش روی مؤسسات قرآنی، موجب ایجاد امید و جان تازه‌ در میان مؤسسات قرآنی شد. امیدوارم بتوانیم با کمک شما و مدیران خدوم و دلسوز قرآنی کشور با سرعت بیشتری مشکلات را برطرف کنیم تا مؤسسات نقش اصلی را در نظام فرهنگی ـ قرآنی کشور ایفا کنند.

یادآور می‌شود، این گفت‌وگو در برنامه مصباح شبکه قرآن و معارف سیما، شامگاه گذشته، 15 آذرماه به روی آنتن رفت.

انتهای پیام
captcha