نگاه سنگین انحصار بر سر جشنواره‌های قرآنی/ مسئولان پاسخگوی علت حذف نام برخی از شرکت‌کنندگان باشند
کد خبر: 4021861
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۷
گزارش ایکنا از جشنواره قرآن خانواده طلاب

نگاه سنگین انحصار بر سر جشنواره‌های قرآنی/ مسئولان پاسخگوی علت حذف نام برخی از شرکت‌کنندگان باشند

پرونده مرحله استانی چهارمین جشنواره بین‌المللی قرآن و عترت ویژه همسران طلاب و فرزندان پنجشنبه، ۲۵ آذر بسته شد، اما با توجه به نظرات داوران باید پرونده‌ای جدید برای ارتقای سطح این افراد باز شود. ایکنا از برگزاری این جشنواره گزارشی تهیه کرده است که تقدیم مخاطبان می‌شود.

مرحله استانی جشنواره قرآن و عترت همسران طلاب آقا

مرحله استانی چهارمین جشنواره بین‌المللی قرآن و عترت ویژه همسران طلاب آقا و فرزندان آنان با حضور بیش از یکصد داوطلب پنجشنبه، 25 آذر برگزار شد. حوزه علمیه حضرت زهرا(س) اراک میزبان شرکت‌کنندگان حضوری بود و سایر متسابقان شهرستانی آنلاین و به صورت مجازی در مسابقه شرکت کردند. این مسابقات در رشته‌های قرائت تحقیق، ترتیل، حفظ، اذان، تفسیر، حفظ دعای هفتم صحیفه‌ سجادیه، نهج‌البلاغه، کتابخوانی و نقاشی برگزار شد که بخش آوایی توسط طیبه کاظمی، اعظم تشیعی‌فرد و فهیمه جفرسته داوری شد.

برگزاری جشنواره قرآن و عترت ویژه طلاب خانم و همسران طلاب آقا ایده‌ای نو برای ترویج هرچه بیشتر فعالیت‌های قرآنی است که برای هرچه بهتر برگزار شدن باید نقاط ضعف و قوت آن مورد ارزیابی کارشناسان به ویژه بانوان کارشناس قرار گیرد. تعریف برنامه برای طلاب جوان و فرزندان طلاب و روحانیون می‌تواند به توسعه هرچه بیشتر مبانی قرآنی بین خانواده روحانیون و در نهایت مردم کمک کند.

همه جوانب برای برگزاری یک مسابقه باید رعایت شود، اما در کنار برگزاری شاهد بی‌نظمی در روند ثبت‌نام هستیم که با وجود ارسال پیامک جهت شرکت در مسابقات نام فرد دعوت شده در لیست حاضران نیست و این افراد میدان مسابقات را به سمت منزل ترک کردند. ثبت‌نام صورت گرفته است و گاهی افراد در مسابقات کتابخوانی نیز شرکت کردند، اما نام آنان با وجود دریافت پیامک زمان و مکان در لیست نیست. این بی‌نظمی‌ها باید پاسخ داده شود. ایکنا استان مرکزی علاوه بر ارائه گزارش از این جشنواره آماده دریافت نظرات مسئولان ذی‌ربط در خصوص علت حذف نام برخی از متسابقان است.

حدیثه پیربداغی، طلبه سطح 2 حوزه علمیه الزهرا(س) اراک، از جمله داوطلبانی بود که با وجود فرزند کوچک برای شرکت در مسابقات حضور داشت، اما به دلیل عدم ثبت‌نام در سیستم از شرکت در مسابقات بازمانده بود که در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا به این امر اشاره داشت و گفت: فقط من نبودم که نامش در لیست نبود، گویا تعدادی از دوستان قبل از من مراجعه کرده‌اند که با مشکل مواجه شدند.

وی ضرورت برگزاری دوره‌های آموزش قرآن در حوزه علمیه را زمینه‌ساز توسعه فعالیت‌ها در حوزه علمیه دانست و بیان کرد: بهتر است طرحی مصوب شود تا طلاب جدیدالورود ترم اول را فقط به آموزش قرآن بپردازند و از ترم دوم به بعد وارد دروس شوند. طلاب سطح 2 فقط روخوانی و روان‌خوانی را آموزش می‌بینند و اگر خود به دنبال آموزش تخصصی نباشد ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند.

از دوره‌های آموزشی غفلت نشود

طیبه کاظمی، داور مرحله استانی جشنواره قرآن و عترت همسران طلاب، در خصوص برگزاری جشنواره اظهار کرد: برگزاری مسابقات از سوی مسئولان قابل تقدیر است، اما سطح متسابقان پایین است و این امر نیاز به آسیب‌شناسی دارد تا نقاط ضعف شرکت‌کنندگان برطرف شود. چراکه با وجود هزینه‌های صورت گرفته اگر سطح کیفی مسابقات نیز بالا باشد بسیار مفید است.

طیبه کاظمی، داور مسابقات قرآن

کاظمی با بیان اینکه اکثر شرکت‌کنندگان در همه بخش‌ها ضعیف بودند، اضافه کرد: حافظان بدون مرور و تسلط بر حسن حفظ در مسابقات شرکت کردند و متسابقان قرائت و ترتیل نیز بسیار ضعیف هستند. بهتر است متولیان امر قبل از برگزاری جشنواره به فکر ارتقای سطح شرکت‌کنندگان باشند تا اگر فردی به مرحله کشوری راه یافت نماینده قابل قبولی برای استان باشد. در حوزه آن‌گونه که اهمیت به مفردات داده می‌شود بهایی به تلاوت صحیح داده نمی‌شود.

سطح کیفی آموزش قرآن در فضای مجازی

گیتی فیروزی، معاون فرهنگی مدرسه علمیه الزهرا(س) اراک، نیز در خصوص جشنواره قرآن و عترت اظهار کرد: مجری این جشنواره قبل از شیوع کرونا مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران قم بود، اما پس از شیوع کرونا به صورت مجازی برگزار می‌شد. این جشنواره در سطوح مدرسه‌ای، استانی، کشوری و بین‌المللی برگزار و مورد استقبال قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه جشنواره قرآن و عترت همسران طلاب امسال با همکاری حوزه علمیه خواهران، اداره کل تبلیغات اسلامی، اداره قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی و مرکز خدمات حوزه علمیه برگزار می‌شود، بیان کرد: مسابقات امسال شامل طلاب خواهر، همسران طلاب آقا و فرزندان طلاب در رشته‌های مختلف آوایی، صحیفه‌سجادیه، کتابخوانی با محوریت قرآن، نهج‌البلاغه و نقاشی است.

فیروزی در ارزیابی فعالیت‌های قرآنی حوزه‌های علمیه خواهران گفت: فعالیت‌های قرآنی در حوزه‌های علمیه در حال برگزاری بوده و هر مدرسه به واسطه داشتن کانون قرآن و عترت یا نورالثقلین فعلی اجرای طرح‌هایی را در دستور کار دارد، با شیوع بیماری کرونا و انجام فعالیت قرآنی در فضای مجازی اجرای برنامه‌ها مطلوب نبوده و از کیفیت لازم برخوردار نیست. امید است با حضوری شدن کلاس‌ها بار دیگر کانون قرآن به اجرای برنامه‌های کیفی بپردازد.

وی ضرورت پرداختن به فعالیت‌های قرآنی در حوزه‌های علمیه را مورد تأکید قرار داد و افزود: کم فروغ بودن فعالیت‌های حوزه قرآن به عواملی همچون تأهل طلاب مربوط است، چراکه آنان باوجود داشتن همسر و فرزند نمی‌توانند وقتی مجزا علاوه بر حضور در کلاس درس به کلاس قرآن اختصاص دهند. 

ضرورت تغییر افکار قدیمی حوزه

اعظم تشیعی‌فرد، داور جشنواره استانی قرآن و عترت همسران طلاب، با اشاره به سطح متوسط رو به ضعیف اکثر شرکت‌کنندگان، اظهار کرد: تا چه زمان قرار است حوزه علمیه با افکار قدیمی فعالیت قرآنی خود را پیش برده و تغییری در روند اجرا در پیش نگیرد؟ تا چه زمان باید حتما مدرس حوزه ارشد حوزه داشته باشد؟ آیا دکترای دانشگاه دولتی ارزشش بالاتر یا هم‌تراز ارشد حوزه نیست؟ چرا افراد دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکترای دانشگاه نمی‌توانند در حوزه آموزش تدریس کنند؟

اعظم تشیعی فرد، داور مسابقات قرآن

وی ادامه داد: آیا مسئولان حوزه راضی هستند طلاب و خانواده آنان در رشته‌های مختلف قرآنی ضعیف باشند، اما متخصصان قرآنی خارج از حوزه به این مجموعه ورود نداشته باشد؟ این افکار و تغییر ساختار باید شکل گیرد. چراکه برای داشتن جامعه‌ای منور به نور قرآن باید از آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه آغاز کرد. در بین دوستان دکترای علوم قرآن و حدیث دانشگاه هستند که به واسطه نداشتن ارشد حوزه نمی‌توانند در این مرکز آموزشی تدریس داشته باشند و نکات قرآنی را کلیدی آموزش دهند. چراکه ممکن است افرادی که در حوزه سطح سه یا چهار تحصیل می‌کنند تخصص و مهارت کافی را نداشته باشند. اساتید قرآنی می‌توانند مکمل اساتید حوزه باشند. تا چه زمان قرار است برای آموزش از افراد غیرتوانمند و با تخصص کم استفاده شود؟

تشیعی‌فرد ادامه داد: دوره تربیت معلم ویژه طلاب سال‌های قبل برگزار شده بود و با توجه به اینکه بنده مدرس این دوره بودم متوجه شده بودم که سطح تلاوت طلاب به سمت ضعیف است. از این رو در دوره‌ای که بنده رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی استان بودم قرار بر این شد که دوره‌های مجازی قرآن با تدریس کاملاً رایگان بنده در حوزه برگزار شود، اما متأسفانه هیچ‌گونه همکاری از سمت حوزه صورت نگرفت.

انتقاد مدرس حوزه علمیه از حذف درس چهار واحدی قرآن

فهیمه جفرسته، حافظ کل و داور مرحله استانی مسابقات قرآن و عترت همسران طلاب، اظهار کرد: این جشنواره فرصتی برای قاریان و حافظان است، اما باید ارتقای سطح آنان فکری شود. برای حضور گسترده بانوان در این جشنواره از لحاظ ثبت‌نامی و اطلاع‌رسانی باید اقدامات مؤثرتری در نظر گرفته شود. چراکه خیلی از افراد ثبت‌نام کردند، اما اسم آنان در لیست تهران نیست. در ابتدای امر اعلام کردند که طلاب خواهر مشمول ثبت‌نام نمی‌شوند، اما پس از اضافه شدن این تبصره باید اطلاع‌رسانی دقیق‌تر و قوی‌تری صورت می‌گرفت تا همه طلاب از جمله بنده فرصت ثبت‌نام داشته باشند.

فهیمه جفرسته، داور مسابقات قرآن

وی سطح متسابقان را بسیار ضعیف توصیف کرد و افزود: شرکت‌کنندگان برای رسیدن به نقطه مطلوب باید تقویت شوند، برگزاری این جشنواره‌ها همراه با برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی باشد تا نمایندگانی قوی در سطح کشور داشته باشیم. قدر فرصت‌ها را باید دانست و بالا بردن سطح شرکت‌کنندگان از جمله مواردی است که مورد اهمیت است.

جفرسته با انتقاد از حذف درس چهار واحدی روخوانی، روان‌خوانی  و تجوید در حوزه علمیه، اظهار کرد: بنده طلبه حوزه علمیه هستم و در این مرکز آموزشی تدریس داشتم، قبلاً این رشته‌ها جزو واحدهای درسی بود که امروز حذف شده است و فقط آموزش قرآن در سطح عمومی وجود دارد، اما تخصصی دنبال نمی‌شود. چراکه طلاب برای سخنرانی و استفاده از آیات نیاز دارند که قواعد و فنون تلاوت را درست آموزش ببینند.

ضرورت برگزاری دوره‌های آموزش قرآن در حوزه علمیه

معصومه نادی، همسر یکی از طلاب، ضرورت برگزاری جشنواره‌های قرآنی به بهانه‌های مختلف را مورد تأکید قرار داد و افزود: برگزاری مسابقات به افزایش انگیزه حافظان و قاریان برای تمرین بیشتر کمک می‌کند. متأسفانه با شیوع کرونا جلسات قرآنی تعطیل شد و بانوان به دلیل مشغله کاری و خانه‌داری از تمرین مداوم باز ماندند و اجرای طرح‌هایی مانند این جشنواره به تمرین و ارتقای سطح کمک می‌کند.

معصومه نادی، حافظ کل قرآن

نادی ادامه داد: متولیان امر در حوزه علمیه نسبت به برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی حفاظ و قاریان دغدغه لازم را داشته باشند، اگر این دوره‌ها برای طلاب خانم و همسران طلاب آقا برگزار شود، قطعاً در سال‌های آینده شاهد رشد متسابقان جشنواره خواهیم بود. چراکه راه‌یافتگان به مرحله کشوری نماینده استان هستند و باید بتوانند از توان قرآنی دفاع کنند.‌

جشنواره‌هایی همچون جشنواره طلاب از جمله برنامه‌های نوپای قرآنی است که برای تقویت و ارتقای آن باید اقدامات اساسی‌تر و کاربردی‌تری صورت گیرد. عدم فضاسازی مناسب یکی از نکاتی است که می‌توان به آن اشاره کرد و مهم‌تر اینکه در درب ورودی حوزه علمیه بنری برای اعلام برگزاری این جشنواره نصب نشده بود. شاید نظر و دیدگاه متولیان اینگونه باشد که مسابقات دارای جامعه هدفی خاص است و دلیلی برای اطلاع‌رسانی و آگاهی عموم مردم نباشد، اما اشاعه فرهنگ ناب قرآنی از همین اقدامات انتشار پیدا می‌کند. به نظر می‌رسد فضاسازی برای حضور بانوان، طلاب جوان و نوجوان از مسابقات می‌توانست این مسابقات را از حالت سکون و بی‌روح بودن خارج کند. استفاده از نظرات پیشکسوتان و نخبگان قرآنی استان به روند هرچه بهتر برگزار شدن جشنواره کمک می‌کند. نگاه انحصاری را از جشنواره‌های قرآنی برداریم تا بتوان چشم‌اندازی مؤثر با خروجی مطلوب تعریف کرد.

انتهای پیام
captcha