مقاومت ۷۵ درصدی در برابر امیکرون با تزریق دز سوم واکسن کرونا
کد خبر: 4023330
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱
حمیدرضا جماعتی اعلام کرد؛

مقاومت ۷۵ درصدی در برابر امیکرون با تزریق دز سوم واکسن کرونا

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا اعلام کرد که دز سوم کرونا می‌تواند ۷۵ درصد در برابر سویه جدید امیکرون مقاومت به وجود بیاورد.

حمیدرضا جماعتی

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با موضوع امیکرون امروز شنبه چهارم دی‌ماه به صورت ویدئو کنفرانس با حضور اهالی رسانه و خبرنگاران برگزار شد.

جماعتی در ابتدای این نشست خبری اظهار کرد: سویه جدید امیکرون هفته گذشته در ایران شناسایی شد و با توجه به زمان تکثیر این سویه که حدود یک و نیم تا ۳ روز است، انتظار می‌رود که اگر پروتکل‌ها رعایت و واکسیناسیون انجام نشود، حداقل سه تا ۴ هفته آینده با اوج امیکرون در ایران مواجه شویم.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا افزود: امیکرون از نظر سرایت‌پذیری نسبت به ویروس دلتا تقریباً سه برابر قدرت بیشتری دارد و حتی وقتی یک نفر مبتلا می‌شود، می‌تواند ویروس را به ۱۰ نفر دیگر نیز انتقال دهد و سرعت تقسیم شدن به دو تا را تقریباً یک و نیم تا دو روز می‌تواند ادامه دهد و سبب افزایش قدرت سرایت‌پذیری این جهش می‌شود، لذا این ویروس نسبت به جهش‌های قبل بیش از ۵۰ برابر قدرت پیدا کرده است. در مورد رفتار ویروس هنوز خیلی چیز‌ها را نمی‌دانیم و منتظر مطالعات بیشتر در مورد آن هستیم تا بر این اساس بتوانیم تصمیم‌گیری داشته باشیم.

امیکرون قدرت سرایت‌پذیری بالایی دارد

وی با بیان اینکه امیکرون قدرت سرایت‌پذیری بالایی دارد، تصریح کرد: در بسیاری از کشور‌های دنیا به ویژه کشور‌های اروپایی به نوع غالب ویروس درآمده است و در آمریکا تا حدود ۷۳ درصد این سویه گسترش یافته است. بر اساس گزارش‌های اخیری که در مورد گسترش ویروس اعلام شده تقریبا تمام کشور‌های دنیا آلوده به این جهش شدند؛ بنابراین باید در مورد این ویروس بیشتر بدانیم. بر اساس مطالعات صورت گرفته در کشور‌های اروپایی مشخص شده است که بیشترین سنی که گرفتار این ویروس می‌شوند، افرادی هستند که ۲۰ تا ۳۰ سال یا بالاتر از ۶۰ سال سن دارند که مورد تهاجم ویروس قرار می‌گیرند.

جماعتی افزود: خوشبختانه سویه جدید امیکرون ۴۰ تا ۵۰ درصد بستری کمتری نسبت به سویه دلتا دارد؛ بنابراین با توجه به سرایت‌پذیری بالای این سویه، مسئله اینکه بستری براثر امیکرون کمتر است، ممکن است چندان مورد توجه نباشد. مسئله‌ای که ما توجه داریم این است که افراد باید باتوجه به سرایت‌پذیری آن پروتکل‌ها را رعایت کنند و به ویژه مجامع و کنسرت‌ها و رستوران‌ها توجه داشته باشند که این ویروس به سرعت انتقال پیدا می‌کند؛ بنابراین پروتکل‌ها و استفاده از ماسک در کمتر کردن سرایت‌ آن کمک می‌کند.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در ادامه این نشست با تأکید بر لزوم انجام واکسیناسیون کرونا، اظهار کرد: همانطور که قبلا هم اعلام کردیم الان دیگر به عنوان دز بوستر در خیلی از کشور‌های دنیا این واکسیناسیون را قبول ندارند و آن را در مقابل امیکرون به عنوان دز سوم و تکمیل کننده در نظر می‌گیرند و به مردم توصیه می‌کنیم دز سوم واکسیناسیون را انجام دهند و آن را جدی بگیرند. توصیه ما حتی به واکسیناسیون ۵ تا ۱۱ سال هم است. با توجه به بازگشایی حضوری مدارس که ممکن است سبب انتشار امیکرون شود، توصیه می‌کنیم در این سنین هم واکسیناسیون داشته باشیم.

دو قرص ایرانی درمان کرونا در انتظار مجوز سازمان غذا و دارو

جماعتی در ادامه سخنان خود درباره دو قرص درمان کرونا که طی چند روز گذشته از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا تأییدیه دریافت کرده‌اند، گفت: طی چند روز گذشته سازمان غذا و داروی آمریکا دو قرص درمان کرونا را تأیید کرد. قرص‌های پکسلویید و مولنوپیراویر در کشور ما هم شرکت‌های داروسازی توانایی ساخت آن را دارند و حتی تعدادی از آن را ساختند و منتظر سازمان غذا و دارو هستند تا در اختیار مردم قرار دهند؛ اما همانطور که مستحضر هستید موارد استفاده از این دارو‌ها در موارد مختصر تا متوسط در افرادی است که در شروع علائم بیماری هستند و بیماری زمینه‌ای دارند که وقتی به بیماری مبتلا می‌شوند امکان تشدید بیماری در بدن آن‌ها وجود دارد و احتمال بستری شدن در بیمارستان را دارند توصیه می‌شود و نه هر فردی که علائم بیماری را به صورت خفیف دارد.

وی درباره مصرف این دو دارو در ایران، تصریح کرد: پکسلویید تا ۷۰ درصد و مولنوپیراویر تا ۳۰ درصد می‌تواند از پیشرفت بیماری و بستری در بیمارستان جلوگیری کند و اگر در افرادی که ریسک تشدید بیماری را دارند، استفاده شود مؤثر خواهد بود. چند شرکت دارویی در کشور مولکول دو دارو را ساختند و به تعدادی هم ساخته‌اند و منتظر مطالعات هستند و فکر نمی‌کنم با توجه به تأیید دارو در سازمان غذا و داروی آمریکا، مشکلی در تأیید دارو در سازمان غذا و داروی ایران به وجود آید.

اوج‌گیری امیکرون در سه هفته آینده

جماعتی در ادامه سخنان خود درباره تأثیر دورهمی‌ها در انتشار سویه امیکرون اظهار کرد: اگرچه گزارشاتی از دورهمی‌ها داشتیم، ولی معمولاً با توجه به سیری که ویروس دارد اثرات آن هفته آینده مشخص می‌شود. در خیلی از کشور‌ها از جمله اتریش با انجام قرنطینه‌هایی به مدت سه هفته توانستند میزان مرگ و میر و بستری افراد را کاهش دهند و موفق هم بودند. در ایتالیا هم از چند روز قبل محدودیت در مجامع عمومی گذاشتند و ما هم پیشنهاد این محدودیت‌ها را دادیم.

وی افزود: با توجه به این که امیکرون در کشور ما هفته گذشته شناسایی شده است و با توجه به زمان تکثیر آن که حدود یک ونیم تا ۳ روز است، انتظار می‌رود که اگر پروتکل‌ها رعایت نشود و واکسیناسیون نیز انجام نشود، حداقل سه تا ۴ هفته آینده با اوج امیکرون در ایران مواجه شویم؛ از این رو تأکید بر پروتکل‌های بهداشتی و انجام واکسیناسیون دز سوم در زمان طلایی دو هفته پیش رو داریم.

ایمنی ۷۵ درصدی مقابل امیکرون با واکسیناسیون دز سوم

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا از مقاومت ۷۵ درصدی در برابر امیکرون با تزریق دز سوم واکسن کرونا سخن به میان آورد و گفت: بر اساس مطالعات تزریق دز سوم حدود ۷۵ درصد در مقابل امیکرون در بدن فرد ایمنی ایجاد می‌کند. ایجاد محدودیت‌ها براساس پروتکل‌ها با نظر ریاست جمهوری و وزارت کشور هم مؤثر خواهد بود.

وی ادامه داد: تدابیر ما رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت در مجامع و واکسیناسیون دز سوم است. با توجه به اینکه کیت تشخیص امیکرون در انستیتو پاستور ایران ساخته شده است و در اختیار استان‌ها قرار گرفت، ولی با توجه به اینکه معمولاً مبتلایان جوان بودند و سیستم ایمنی قوی داشتند و واکسیناسیون انجام دادند شاید با تعداد بالای امیکرون مواجه نبودیم.

۹۰ درصد امیکرونی‌ها سرفه، گلو درد و تب دارند

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در پایان درباره تعداد مبتلایان به امیکرون در ایران گفت: تا امروز تعدادی از امیکرون گزارش شده است و با توجه به روند ادامه‌دار تست‌ها نمی‌توان تعداد دقیقی از مبتلایان اعلام کرد. ۹۰ درصد مبتلایان به امیکرون سه علامت شاخص دارند؛ سرفه، گلودرد و تب دارند و بسیاری از افراد ممکن است فکر کنند دچار سرماخوردگی معمولی شدند که این امر هم بسته به بدن افراد و وجود یا عدم وجود بیماری زمینه‌ای متفاوت است.

انتهای پیام
captcha