آموزش مددجویان هزینه نیست/ بهره‌مندی از ظرفیت‌ها برای بازاجتماعی شدن محکومان
کد خبر: 4027242
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۰

آموزش مددجویان هزینه نیست/ بهره‌مندی از ظرفیت‌ها برای بازاجتماعی شدن محکومان

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان مرکزی با بیان اینکه آموزش مددجویان هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است، گفت: اگر کارفرمایان از مددجویان سازمان زندان‌ها برای تولید و اشتغال در کارگاه یا کارخانه خود استفاده کنند کمیته امداد به ازای هر نفر یک‌صد میلیون تسهیلات می‌دهد.

مجید مومنی، مدیرکل کمیته امداد مرکزی

مجید مؤمنی، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان مرکزی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: کمک خیرین و نیکوکاران به ایتام و کودکان بدسرپرست نشئت گرفته از روحیه قرآنی و وجود موج مفاهیم الهی در زندگی انسان‌ها است و مردم نیک‌اندیش استان از این قاعده مستثنی نیستند.

وی با اشاره به اینکه 46 هزار و 733 خانوار در قالب 85 هزار نفر با احتساب 10 درصد جمعیت استان از خدمات کمیته امداد استفاده می‌کنند، تمرکز این مجموعه را بر توانمندکردن خانواده‌های تحت پوشش در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و قرآنی دانست و اظهار کرد: اعتقاد ما بر این است که اگر خانواده‌ها از لحاظ فرهنگی ارتقا پیدا کنند به خودی خود توانمندی اقتصادی و به دنبال آن توانمندی اجتماعی نیز حاصل می‌شود.

مؤمنی در ادامه توضیحات خود توانمندی اقتصادی را در قالب دو فعالیت اشتغال و مسکن تشریح کرد و افزود: امسال نزدیک به 300 میلیارد تومان اعتبار وام قرض‌الحسنه به استان مرکزی اختصاص یافته است که تا 45 روز گذشته تمام اعتبارات تخصیص پیدا کرد.

وی در خصوص شرایط دریافت وام‌های قرض‌الحسنه گفت: شرایط عمومی و اختصاصی برای دریافت وام در سامانه خوداظهاری 33880.ir بارگذاری شده است، البته وقتی اطلاعات مددجویان تا پایان دی ماه در سامانه soha.emdad.ir ثبت شود سامانه قبلی غیرفعال خواهد شد. این سامانه با 30 زیرسیستم ارتباط دارد که با ثبت اطلاعات در سیستم تعیین می‌شود افراد در کدامیک از سه دهک قرار می‌گیرند.

این مقام مسئول ادامه داد: مردم در نظر داشته باشند سامانه یاد شده را جهت ثبت‌نام و دریافت وام توانمندسازی به افراد صاحب مهارت که حقوق بگیر اداره یا شرکتی نیست معرفی کنند. امسال بنا است قریب به 7هزار نفر وام اعطا شده و برای 10 هزار نفر اشتغال ایجاد کنیم. تاکنون نزدیک به 2500 اشتغال پایدار ایجاد شده و میانگین درآمد طرح‌های اجرا شده 2 میلیون و 500 هزار تومان است. به طور مثال طرح انرژی خورشیدی برای 500 خانوار آغاز شده و مورد استقبال قرار است.

1808 واحد منزل مسکونی در دست ساخت

مؤمنی در خصوص اهدای مسکن به نیازمندان نیز گفت: 1808 منزل مسکونی در دست ساخت داریم و تاکنون 201 مورد تحویل شده است. امید است تا پایان سال جاری 487 واحد تکمیل شود. همچنین در بخش اشتغال و توانمندسازی تسهیلات کارفرمایی در نظر گرفته شده است که اگر کارفرماها از فرزندان مددجویان برای نیروی انسانی استفاده کرده، آنان را بیمه و حقوق مصوب اداره کار اعطا کنند به ازای هر یک نفر یک‌صد میلیون تومان وام دریافت می‌کنند. در استان تا 2 میلیارد تومان نیز می‌توانیم تسهیلات وام قرض‌الحسنه 4 درصد سود داشته باشیم. تاکنون 9 میلیارد و 500 میلیون تومان پرداخت شده است.

مجید مومنی، مدیرکل کمیته امداد مرکزی

وی در بخشی از سخنان خود جمعیت آمار بانوان سرپرست خانوار استان را 59 درصد اعلام کرد و افزود: جهاددانشگاهی می‌تواند در حوزه آموزش به کمیته امداد کمک کند تا در راستای توانمندسازی جامعه هدف قدم‌های بهتری برداریم. آموزش مددجویان هزینه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری است و پس از اتمام آموزش سرمایه اولیه نیز در اختیار افراد قرار می‌گیرد، چراکه پس از آموزش می‌توانند به خودکفایی رسیده و از چرخه مددجویان خارج شوند.

مؤمنی با اشاره به آمار 10 هزار و 162 نفر دانش‌آموز و 737 دانشجو تحت پوشش این نهاد، ادامه داد: حوزه فرهنگی برنامه‌های قرآنی متعدد از جمله آموزش و برگزاری جشنواره برای جامعه هدف برنامه‌ریزی کرده است که در طول سال انجام می‌شود. با اجرای این طرح به دانش‌آموزان ابتدایی که حافظ کل قرآن شوند 30 میلیون تومان هدیه نقدی اعطا می‌شود. در دوران ابتدایی به ازای هر جزء یک میلیون تومان، متوسطه اول و دوم کمتر پرداخت می‌شود.

وی از پرداخت ماهیانه 18 میلیارد تومان مستمری خانواده‌ها که از محل اعتبارات دولتی پرداخت می‌شود خبر داد و افزود: پرداخت‌های ضروری متناسب با شرایط جوی یا اجتماعی همچون اعطای 283 بخاری به خانواده نیازمندان و تبلت به دانش‌آموزان از دیگر فعالیت‌های انجام شده است. با لطف و اعتماد خیرین مراکز نیکوکاری استان به 300 مرکز رسیده است و استان ظرفیت دارد این تعداد به هزار برسد.

کمک 230 میلیاردی مردم استان مرکزی به نیازمندان

مؤمنی در ادامه به تشریح عملکرد 9 ماهه این نهاد پرداخت و ادامه داد: در این بازه زمانی مردم 230 میلیارد تومان به نیازمندان کمک کردند که از این مبلغ 112 میلیارد تومان توسط مراکز نیکوکاری، 35 میلیارد تومان زکات و 38 میلیارد تومان اکرام و محسنین و 10 میلیارد تومان صدقات جمع‌آوری شده است. اعتماد عمومی مردم به مجموعه‌ای همچون کمیته امداد سرمایه‌ای اجتماعی محسوب می‌شود. چراکه اعتماد عمومی به مشارکت منتج می‌شود. امید است روزی با مشارکت همه مردم به توازن اجتماعی برسیم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا در خصوص ضرورت بازاجتماعی کردن زندانیان و نقش کمیته امداد در این راستا، اظهار کرد: اگر سرپرست خانواده‌ای به هر دلیل زندانی شود و خانواده او نیازمند باشند او را حمایت می‌کنیم. در حال حاضر 121 خانواده زندانی تحت پوشش هستند و از خدمات استفاده می‌کنند. زندانی اگر در دوران محکومیت حرفه‌ای را آموخته باشد و نیازمند سرمایه باشد کمیته امداد می‌تواند این امتیاز را در اختیار آنان قرار دهد، اما این افراد با مشکل عمده ضامن برای معرفی به بانک مواجه هستند. با مجرم شناخته شدن و زندان رفتن توانمندی اجتماعی افراد  صدمه می‌بیند و همین عامل باعث می‌شود تا مجرمان پس از آزادی با مشکل اشتغال مواجه شوند، اما کمیته امداد استان آمادگی خود را برای بازاجتماعی کردن زندانیان جهت آموزش مهارت شغلی اعلام می‌کند. همچنین تاکنون 500 نفر از طریق مراکز کاریابی جذب کارخانه شدند.

مجید مومنی، مدیرکل کمیته امداد مرکزی

مؤمنی ضرورت الگوسازی جهت اشتغال به کار زندانیان از سوی کارفرمایان و کارآفرینان را مورد تأکید قرار داد و افزود: اگر کارفرمایان از مددجویان سازمان زندان‌ها برای تولید و اشتغال در کارگاه یا کارخانه خود استفاده کنند کمیته امداد به ازای هر نفر یک‌صد میلیون تسهیلات می‌دهد.

شهرنشینان از زکات معا‌ف‌اند

وی در خصوص وضعیت پرداخت زکات در استان نیز گفت: به نظرم به عنوان یک شهروند لازم است فقها از لحاظ فقهی زکات را به‌روزرسانی کنند، مولا علی(ع) به اسب زکات بستند. با توجه به اقلام زکات، زکات فقط شامل روستاییان می‌شود و شهرنشینان از پرداخت زکات معاف‌اند مگر در موارد خاص همچون دارندگان طلا و نقره به میزان‌های تعیین شده و صاحبان املاک و باغات. از سوی دیگر اگر زکات به درستی پرداخت شود قطعاً نیازمندی در کشور نخواهیم داشت. در 27 آیه از آیات الهی زکات و نماز باهم ذکر شده و شرط قبولی نماز نیز پرداخت زکات بیان شده است. رقم پرداختی زکات در استان قابل قبول بوده و جزو استان‌های برتر هستیم، اما از فرمایش مقام معظم رهبری در اجلاسیه زکات که می‌فرمایند: «پناه می‌برم به خدا از پرداخت زکات» مشخص است که کم‌کاری صورت گرفته است. البته برخی از کشاورزان، باغداران و دامداران پرداخت زکات دارند، اما جایی ثبت نمی‌شود. در صورتیکه اگر نظام جامعی همچون نظام جامع «خیر و احسان» مراکز نیکوکاری برای زکات تعریف شود می‌توان کمک‌های قابل توجهی بدون موازی‌کاری دریافت و پرداخت کرد.

مؤمنی در پاسخ به پرسش حمایت از طرح قرآنی تولید انیمیشن کربلایی کاظم ساروقی نیز تصریح کرد: انجام امور قرآنی در حد توان و همسو با سیاست‌های نهاد افتخاری برای مجموعه است، با توجه به اینکه هزینه این پروژه سنگین است، اما در حد توان می‌توانیم از آن حمایت کنیم.

این مقام مسئول در خصوص اجرای طرح نماد نیز اظهار کرد: 815 رابط فرهنگی در مدارس استان با کمیته امداد ارتباط دارند که مشکلات دانش‌آموزان نیازمند را منتقل می‌کنند، دانش‌آموزان تحت پوشش خود را قطعاً رسیدگی خواهیم کرد و آنانی که تحت پوشش نیستند نیز به بهزیستی واگذار شده و گاه از طریق کمیته امداد رسیدگی می‌شود. برای دانش‌آموزان تحت پوشش ما که مجبور به ترک تحصیل شدند نیز جلساتی جهت بازگرداندن و حضور دوباره آنان در مدارس برگزار می‌شود. در حال حاضر فقط سه دانش‌آموز ترک تحصیل کرده داریم. در تهدیدها فرصت‌هایی است که شاید در فرصت‌ها نباشد و لازم است این روزنه‌ها را قدر دانسته و با دقت پیش رویم.

مؤمنی در پایان اظهار کرد: در راستای بیانیه گام دوم 19 محور تعریف و به ادارات اجرایی ابلاغ شده است. اقدامات خوبی در خصوص آموزش و به‌کارگیری جوانان صورت گرفته که امید است ما را در رسیدن به اهداف و محورهای مدنظر مقام عظمای ولایت کمک کند.

انتهای پیام
captcha