تزریق بیش از یک میلیون دز واکسن در چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 4029882
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸

تزریق بیش از یک میلیون دز واکسن در چهارمحال‌وبختیاری

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در خصوص روند واکسیناسیون علیه کرونا در استان، اظهار کرد: تاکنون یک میلیون و ۴۴۰ هزار دز واکسن در استان تزریق شده است.

واکسیناسبون

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، سید راشد جزایری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ۲۹ دی‌ماه در قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرای طرح شهید سلیمانی در راستای مدیریت هر چه بهتر بیماری کرونا در استان، اظهار کرد: سه شعار مشارکت مردمی، واکسیناسیون عمومی و استفاده از فناوری‌های نوین در این طرح مورد تأکید است، متأسفانه مشارکت مردم و مسئولان در مدیریت این بیماری قابل قبول نیست.

جزایری با تأکید بر تأثیر واکسیناسیون در کاهش آمار ابتلا و بستری در سویه اُمیکرون، گفت: طبق برآوردها میزان ابتلای افراد واکسینه شده در مقابل افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند در سویه اُمیکرون ۵۰ درصد کمتر و میزان خطر بستری افرادی که سه دز واکسن زده‌اند در این سویه ۸۱ درصد کمتر است.

وی افزود: آمار ابتلا به کرونا در سویه اُمیکرون در کشورهای همسایه از جمله ترکیه، امارات متحده، قطر، کویت و بحرین به‌صورت آسانسوری در حال افزایش است، خوشبختانه روند بستری و فوت در ایران کاهشی بوده، اما افزایش موارد سرپایی یک زنگ خطر جدی برای دو هفته آینده است.

جزایری با بیان اینکه تاکنون از ۳۵.۷ درصد جمعیت چهارمحال و بختیاری نمونه‌گیری انجام شده است، گفت: تاکنون ۸۷ هزار ۳۱۷ بیمار مبتلا به کرونا در استان شناسایی شده است، رتبه استان در بحث مرگ و میر و بستری کاهش داشته که نشان‌دهنده میزان رعایت پروتکل‌ها است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در خصوص روند واکسیناسیون در استان، توضیح داد: تاکنون یک میلیون و ۴۴۰ هزار دز واکسن در استان تزریق شده است، پوشش واکسیناسیون در دز اول در گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال به ۹۲ درصد و در دز دوم به ۷۸.۲ درصد رسید، پوشش مادران باردار نیز در حال حاضر ۶۱ درصد و پوشش واکسیناسیون معلمان ۹۶ درصد است.

وی با اشاره به ورود ۶۳ هزار دز واکسن کرونا به چهارمحال و بختیاری، عنوان کرد: از این محموله ۱۰ هزار دُز آن واکسن آسترازنکا است.

جزایری با بیان اینکه در حال حاضر سویه غالب در چهارمحال و بختیاری سویه اُمیکرون است، تصریح کرد: مدت زمان انتقال سویه امیکرون نسبت به سویه‌های قبلی کمتر است، فرد مبتلا به اُمیکرون تنها تا پنج روز این ویروس را انتقال می‌دهد و سپس این مدت بیماری انتقال پیدا نمی‌کند.

افزایش پایگاه‌های واکسیناسیون در چهارمحال و بختیاری

در ادامه جلسه جعفر مردانی، معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه قرارگاه شهید حاج قاسم سلیمانی به برکت خون پاک این شهید والامقام راه‌اندازی شد و خدمات خوبی را از سوی مجموعه علوم پزشکی، سپاه، بسیج، هلال احمر و دیگر نهادها ارائه می‌دهد، اظهار کرد: امروز در گام ششم طرح شهید سلیمانی، این طرح با تشکیل کارگروه آموزش و اطلاع‌رسانی با دبیری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تقویت و سرعت می‌گیرد که ظرفیت رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی می‌تواند در خدمت اقناع‌سازی، فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی در راستای کاهش خطرات بیماری و پیشگیری و نیز پیشبرد مبحث واکسیناسیون قرار بگیرد.

وی در خصوص افزایش پایگاه‌های واکسیناسیون و اینکه هماهنگی شهرداری با دانشگاه علوم پزشکی ‌می‌تواند انجام شود، ادامه داد: برای شهر شهرکرد و سایر شهرها نیز همین رویه پیگیری شود، در حوزه حمایتی نیز با محوریت سپاه پیش می‌رود و این نهاد به همراه دیگر مجموعه‌های خیریه اقدامات مؤثری را در راستای حمایت مادی و معنوی از آسیب‌دیدگان از کرونا طی دو سال گذشته انجام داده است که همچنان این روند را ادامه می‌دهد و به‌ویژه با شیوع سویه اُمیکرون می‌طلبد که تیم‌های نظارتی این نهاد برای نظارت بر دستگاه‌ها در حیطه‌های آموزشی، صنعت و معدن و غیره تشدید شود.

مردانی با بیان اینکه دریافت کنندگان هر سه دُز واکسن کرونا تا ۸۱ درصد از ابتلا به بیماری مصون می‌مانند، تصریح کرد: این نکته باید توسط اصحاب رسانه به خوبی برای مردم استان اطلاع‌رسانی و تبیین شود تا جامعه هدف برای دریافت واکسن تشویق شوند و پیش از گرفتاری در بیماری و تحمیل هزینه به خود و خانوده و دولت، از بروز بیماری پیشگیری کنند و جامعه نیز از تبعات بروز پیک جدید در امان بماند.

انتهای پیام
captcha