ردپای کم‌رنگ تفسیر قرآن در شبکه‌های پرمخاطب صدا‌و‌سیما
کد خبر: 4029948
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۵

ردپای کم‌رنگ تفسیر قرآن در شبکه‌های پرمخاطب صدا‌و‌سیما

زهرا عبدی، فعال قرآنی گفت: همه فعالیت‌های قرآنی در شبکه قرآن که دارای مخاطب خاص است خلاصه می‌شود در صورتی‌که در شبکه‌های پرمخاطب ردپایی از قرآن شاهد نیستیم یا این فعالیت بسیار کم‌رنگ است و تمام فعالیت این شبکه‌ها به تلاوت اذانگاهی محدود شده است.

زهرا عبدی، طلبه سطح سه حوزه علمیه شازند

زهرا عبدی، مربی و فعال قرآنی در شازند، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با تأکید بر رونق و توسعه فعالیت‌های قرآنی در رشته‌های مختلف به‌ویژه تفسیر، اظهار کرد: اختصاص بخشی از مسابقات قرآن اوقاف به تفسیر جای امیدواری است و باید به سمتی پیش رویم تا افراد اشتیاق بیشتری برای فراگیری تفسیر پیدا کنند.

وی با اشاره به فعالیت‌های قرآنی در شهرستان شازند، تصریح کرد: تا قبل از شیوع کرونا جلسات و محافل قرآنی در مساجد و منازل برگزار می‌شد و خوشبختانه مردم به‌ویژه بانوان از این جلسات استقبال خوبی داشتند، اما متأسفانه با فراگیر شدن این بیماری برگزاری این جلسات تعطیل شد و در حال حاضر با کم شدن بیماری درصدد هستیم تا جلسات بار دیگر رونق بگیرند.

عبدی ضرورت ورود به حوزه تفسیر قرآن را مورد تأکید قرار داد و افزود: تفسیر قرآن نباید در حد مسابقات باقی بماند، مسابقات بهانه‌ای است برای یادگیری آموزه‌های قرآنی که جایز نیست مورد غفلت قرار گیرد. با توجه به اینکه به این رشته مسابقاتی توجه قابل توجهی نمی‌شود، اما از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید آن را به وسیله روش‌ها و تکنیک‌های نوین وارد زندگی عموم شهروندان کرد.

طلبه سطح سه حوزه علمیه شازند با اشاره به پرهیز از موازی‌کاری و برگزاری مسابقات فشرده قرآن از سوی دستگاه‌های مختلف، ادامه داد: تبلیغ برای گرایش مردم به‌ویژه نوجوانان و جوانان به فعالیت در رشته تفسیر ناچیز است، حتی مسئولان نیز به فعالان این رشته کم توجه هستند و این کم‌توجهی در سطح شهرستان بیشتر از مرکز استان است. بی‌توجهی و کم‌توجهی مسئولان به متسابقان رشته تفسیر باعث می‌شود تا اشتیاق عموم به سمت شرکت در مسابقات کاسته شود.

عبدی از چند قطبی شدن فعالیت‌های قرآنی گلایه کرد و افزود: هریک از دستگاه‌های متولی قرآن باید عهده‌دار بخشی از فعالیت‌ها باشند تا از هرگونه موازی‌کاری و ارائه آمار ناصحیح جلوگیری شود. با توجه به اینکه هریک از دستگاه‌ها و دارالقرآن‌ها برنامه‌هایی در راستای سیاست‌های ابلاغی در این حوزه دارند بهتر است دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی در سطح کلان نسبت به پرهیز از موازی‌کاری اقدام کنند تا شاهد انجام برنامه‌های همسو در استان نباشیم.

وی در بخشی از سخنان خود به فعالیت آموزش و پرورش در حوزه قرآن نیز اشاره و اضافه کرد: فعالیت قرآنی مدارس علاوه بر کلاس درس قرآن، فقط به مسابقات در رشته‌های مختلف محدود می‌شود، دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول و دوم در رشته تفسیر شرکت دارند، اما کافی نیست. بهتر است در کنار مسابقات متداول سوره‌های کوتاه قرآن در قالب آزمون‌هایی در سطح مدارس برگزار شود. تفسیر رشته مظلومی است و برای گرایش هرچه بیشتر نوجوانان و کودکان به این رشته باید برنامه‌ریزی کرد و کتاب‌هایی متناسب با سن محصلان در قالب مسابقات کتابخوانی به آنان معرفی و با جوایزی از آنان تقدیر کرد.

عبدی ادامه داد: تفسیرنمونه و تفسیرنور از ساده‌ترین انواع تفسیر هستند که می‌تواند مورد استفاده خانواده‌ها قرار گیرند. رسانه‌ها در گرایش آحاد مختلف مردم به تفسیر نقش بسزایی دارد و متأسفانه جای تفسیر در رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی خالی است. تمام فعالیت‌های قرآنی در شبکه قرآن که دارای مخاطب خاص است خلاصه می‌شود در صورتی‌که در شبکه‌های پرمخاطب ردپایی از قرآن را شاهد نیستیم یا پرداختن به این رشته کم‌رنگ است و تمام فعالیت این شبکه‌ها به تلاوت اذانگاهی محدود شده است.

این طلبه سطح سه حوزه علمیه شازند با بیان اینکه تبلیغات برنامه‌های قرآنی نیز در شبکه‌های پرمخاطب خالی است، تصریح کرد: مسابقات ملی و بین‌المللی قرآن برگزار شد، اما رسانه به‌جز شبکه قرآن به این مهم نپرداخت و فقط در شبکه یک برنامه‌ای محدود در برنامه خانواده به این امر اختصاص داده شد. پخش تیزر یا کلیپ کوتاه بین فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی می‌تواند به آمار مخاطبان شبکه قرآن بیفزاید. همچنین بین‌المللی نبودن رشته تفسیر باعث شده است تا اقبال شرکت‌کنندگان به این رشته نسبت به رشته‌های قرائت و حفظ کمتر باشد.

انتهای پیام
captcha