بهره‌مندی از نظر نخبگان قرآنی در ترسیم نقشه راه فرهنگی
کد خبر: 4030223
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۲
بحرالعلوم تأکید کرد:

بهره‌مندی از نظر نخبگان قرآنی در ترسیم نقشه راه فرهنگی

مسئول دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن به بهره‌مندی از نظرات اساتید و نخبگان قرآنی در ترسیم نقشه راه فرهنگی استان مرکزی تأکید کرد.

سیدمحمد مهدی بحرالعلوم، دبیر ستاد راهبری حفظ قرآن

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سیدمحمدمهدی بحرالعلوم، مسئول دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن و داور بین‌المللی، شامگاه جمعه، اول بهمن در اختتامیه اولین دوره «جام حافظان» اراک که در سالن پیامبر اعظم(ص) استانداری استان برگزار شد، تصریح کرد: برگزاری این مراسم پس از دو سال به دلیل شیوع بیماری کرونا نویدبخش این است که از این پس فعالیت‌ها را در کنار هم پیش برده و به ساحت مقدس قرآن خدمت کنیم.

وی از استان مرکزی به عنوان استان مفاخر بزرگانی در حوزه‌های مختلف یاد کرد و افزود: کربلایی کاظم ساروقی، یکی از ذخائر و مفاخر قرآنی کشور برخاسته از این خطه است که باید مورد توجه قرار گیرد. نکاتی در زندگی ایشان وجود دارد که باید مورد اهمیت واقع شود.

بحرالعلوم به استفاده از نظر اساتید و نخبگان قرآنی در ترسیم نقشه راه فرهنگی استان تأکید کرد و گفت: وجود این ظرفیت در ترسیم این نقشه نباید فراموش شود. مقام معظم رهبری در منویات خودشان بر لزوم تربیت 10 میلیون حافظ قرآن توصیه فرمودند و در راستای عمل به فرمایش معظم‌له ساروق و استان مرکزی باید محور و مبدأ حفظ قرآن در کشور باشد.

مسئول دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن بیان کرد: کربلایی کاظم قرآن را با روش‌های متداول امروزی حفظ نکرد، اما حافظ این مصحف شریف شد و این نشان می‌دهد که گویا خبرهای دیگری نیز در دنیا وجود دارد، گرچه ما بی‌خبریم. خداوند در آیاتی از سوره مبارکه «واقعه» قرآن را معرفی می‌کند و با استناد به این آیات می‌توان دریافت قرآن پاداش کربلایی کاظم است. حال باید دید آیا ما نیز با مراقبه در اعمال و رفتار در حد خودمان می‌توانیم از حفظ کلام وحی بهره بیشتری ببریم؟ جواب این است که قطعاً می‌توانیم. همه افراد در حد خودشان می‌توانند بیش از این با قرآن مرتبط باشند.

بحرالعلوم ضرورت تفکر و اندیشیدن در تعریف حفظ قرآن را متذکر شد و افزود: عمده روایات در مورد حفظ قرآن معطوف به حفظ الفاظ آیات الهی نیست و درجات دیگری در این حوزه ملاک است که شخصیت انسان را قرآنی می‌کند. این کرامتی که در استان مرکزی رخ داده است نشانگر این است که حفظ قرآن دارای بعد دیگری نیز هست که باید به آن اندیشید.

بحرالعلوم بیان کرد: مسابقات قرآن نیز مؤلفه‌ای فراتر از آن است که برگزار می‌شود. مسابقات ما فقط خواندن قرآن است و مسابقاتی که این مصحف شریف ما را به آن دعوت می‌کند مقوله‌ای جامع‌تر از ظواهر است. قرآن ما را در آیات متعدد به رقابت و مسابقه دعوت می‌کند، اما با تفکر در آیات متوجه می‌شویم که مسابقات قرآن از جنس دیگری است. مسابقاتی که ما برگزار می‌کنیم بخش کوچکی از مسابقاتی است که قرآن ما را به آن دعوت کرده است و همه ما مدیران، سیاست‌گذاران و داوران قرآن باید مراقبت کنیم در این مرحله باقی نمانیم. 

وی در پایان اظهار کرد: «جام حافظان» اراک دارای چندین مزیت همچون تیمی برگزار شدن، پابه‌کار و محور بودن جامعه قرآنی در کنار مسئولان دستگاه‌ها است. 115 اقدام در ستاد راهبری تعریف شده است که یکی از آنان برگزاری جشنواره قرآنی است که مسئول برگزاری آن اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی است. از رئیس اتحادیه استان خواستارم تا آیین‌نامه این مسابقات را به اتحادیه کشوری ارسال کند تا بتوان از تجارب خوب این استان مدلی از مسابقات برای کل کشور تعریف کرد و پیرو مصوبات اقداماتی در سطح ملی صورت گیرد.

انتهای پیام
captcha