صلح و سازش جایگزین حکم شود
کد خبر: 4030767
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹

صلح و سازش جایگزین حکم شود

رئیس مرکز توسعه شوراهای حل اختلاف، کلمه «صبر» را در قالب معانی صلح و سازش، بخشایش و رضایت تعریف کرد و گفت: جایگزین شدن صلح و سازش به جای حکم به ایجاد همدلی، همبستگی اجتماعی و مودت بین مردم کمک می‌کند.

حجت الاسلام هادی صادقی، رئیس مرکز توسعه شوراهای حل اختلاف کشور

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام هادی صادقی، رئیس مرکز توسعه شوراهای حل اختلاف کشور، امروز، سوم بهمن در همایش «صبر» به منظور تجلیل از فعالان و منتخبین شوراهای حل اختلاف و نیکوکاران عرصه صلح و سازش استان که در خمین برگزار شد، با اشاره به خدمات بسیار ارزشمند و مانای حضرت امام(ره)، اظهار کرد: انقلاب به برکت وجود ایشان و همراهی مردم انقلابی به پیروزی رسید و باید در همه مراحل زندگی قدردان آن حضرت باشیم.

وی به برگزاری جلسات و محافل متعدد در بیت قدیمی آن حضرت در خمین اشاره و تصریح کرد: به پاس روحیه جهادی و خداباورانه مردم در دوران دفاع مقدس باعث شده است که آمار شهدای این شهرستان نسبت به جمعیت در رتبه‌های برتر قرار گیرد که این نشان از حس ولایت‌مداری مردم این خطه از سرزمینمان دارد.

صادقی کلمه «صبر» را در قالب معانی صلح و سازش، بخشایش و رضایت تعریف کرد و افزود: ستاد ملی «صبر» ستاد فراقوه‌ای است و به قوه قضاییه اختصاص ندارد، همه افراد به منظور فرهنگ‌سازی می‌توانند در راستای گسترش صلح و سازش و فعالیت گسترده در این مسیر عضو این مجموعه باشند، چراکه صلح و سازش برخاسته از فرهنگ اسلامی و یکی از شاخصه‌های مؤمنان است.

وی رئوف بودن و مدارا با مظلوم و محبان اهل‌ بیت(ع) و برخورد قهرآمیز با دشمنان را از ویژگی‌های مؤمن و مورد تأکید ائمه اطهار(ع) دانست و اضافه کرد: امام خمینی(ره) تربیت‌یافته مکتب اهل‌بیت(ع) است همان‌گونه که برابر کفار با شدت و تندی برخورد می‌کرد و ترسی به دل راه نمی‌داد در برابر مظلوم و مؤمن مهربان بود. اگر ادعا داریم که تربیت یافته مکتب علوی هستیم باید برای ایستادگی در برابر مستکبران تمام قد پشت سر ولی‌امر خود ایستاده و در مواجهه به مؤمنان با صلح و سازش برخورد کنیم، زیرا رهبر معظم انقلاب نیز از دیگر فرزندان حضرت زهرا(س) هستند که در همین مسیر حرکت می‌کنند.

به‌ گفته صادقی ائمه معصومین(ع) ما مسلمانان را کشمکش برحذر داشته‌اند، چراکه کشمکش‌ها و ورود پرونده‌های متعدد به دادگستری زیبنده جامعه اسلامی نیست و اگر این اتفاق رخ داد باید در گام نخست گذشت و بخشش را پیشه خود کنیم اگر این اتفاق نیفتاد از ریش‌سفیدان جهت میانجی‌گری استفاده کنیم. ستاد «صبر» نیز به همین منظور تشکیل شده تا اختلافات با رحمت و عطوفت برطرف شود.

وی در ادامه توضیحات خود گفت: اگر این مهم در جامعه عملیاتی شود موفقیت به دست خواهد آمد و در غیر این‌صورت تنها ضرر و خسران متوجه ما خواهد شد. از این رو برای تحقق اهداف و برنامه‌های پیش‌بینی شده باید همه تلاش کنیم و این تلاش‌ها محدود به قشر یا گروه خاصی نیست. جایگزین شدن صلح و سازش به جای حکم به ایجاد وفاق، همدلی، همبستگی اجتماعی و مودت بیشتر بین مردم کمک می‌کند.

صادقی اضافه کرد: شوراهای حل اختلاف نیز می‌توانند در این مسیر فعالیت داشته باشند. برخی قضات کشور ۹۰ درصد پرونده‌های خود را با صلح و سازش حل می‌کنند و این فرهنگ باید فراگیرتر باشد. دستگاه قضا در کنار شجاعت و بردباری باید از رئفت فاصله نگرفته و حکم خیلی زود قاطعیت نبخشند، چراکه در کنار هم بودن مؤلفه‌ها باعث می‌شود تا دادگستری قوی، شجاع، بردبار، قوی و در عین حال صبور داشته باشیم.

وی در تشریح فعالیت «صلح‌یاران» نیز گفت: در کنار شوراهای حل اختلاف، صلح‌یارانی هستند که آزاد فعالیت دارند و در کنار این افراد مرکز داوری نیز فعال است. در ۲ روز گذشته اولین آزمون داوری و میانجی‌گری به شکل استاندارد و همزمان در سراسر کشور برگزار شد و امید است شاهد اتفاقات بسیار مطلوب در این عرصه باشیم.

صادقی در پایان از دادستان‌های کل کشور خواستار توجه به روش‌های صلح و سازش و برنامه‌ریزی جهت ارجاع شکایات به این مهم شد، اظهار کرد: میانجی‌گری نهادی تازه تأسیس است. فرهنگ مراجعه به داوری باید گسترش پیدا کند تا مراجعه به دادگستری با استفاده از روش‌های حل اختلاف کاهش یابد.

انتهای پیام
captcha