نسل قرآنی در سایه رویش چهره‌های جدید محقق می‌شود
کد خبر: 4030896
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹

نسل قرآنی در سایه رویش چهره‌های جدید محقق می‌شود

بیست و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج ساوه، شامگاه جمعه، اول بهمن برگزار شد و خبرگزاری ایکنا از چگونگی برگزاری و سطح شرکت‌کنندگان گزارشی تهیه کرده است که تقدیم مخاطبان می‌شود.

بیست و هشتمین دوره مسابقات قرآن بسیج ساوه

بیست و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج ساوه، شامگاه جمعه، اول بهمن با حضور حجت‌الله دستجانی فرمانده ناحیه سپاه، حجت‌الاسلام جعفر رحیمی امام‌جمعه ساوه و جمعی از فعالان قرآنی در دارالقرآن مشکات این شهرستان برگزار شد. حضور امام‌جمعه و فرمانده سپاه نشان از اهمیت فعالیت‌های قرآنی و ضرورت فراگیر شدن تلاش‌ها در این بخش دارد.

فعالیت‌های گسترده و برنامه‌ریزی شده فقط به مرکز استان محدود نمی‌شود و ساوه در اجرای برنامه‌های قرآنی همواره به دو بخش کمی و کیفی توجه ویژه دارد. وجود اساتید، مربیان و پیشکسوتان حاذق قرآنی به رشد این فعالیت‌ها در شهرستان کمک کرده است تاجایی‌که همواره شاهد رویش چهره‌های جدید قرآنی بوده و موجی نو در اجرای برنامه‌ها ایجاد می‌شود.

بیست و هشتمین دوره مسابقات بسیج در زمان اعلام شده با مشارکت 50 متسابق در رشته‌های قرائت تقلیدی، تحقیق و حفظ برگزار و نفرات شرکت‌کننده با یکدیگر رقابت کردند. ایکنای استان مرکزی، از برگزاری این مسابقات گزارش کوتاهی تهیه کرده است که تقدیم مخاطبان می‌شود.

غلامرضا اسکندری، داور این دوره از مسابقات بسیج، به خبرنگار ایکنا ضرورت برگزاری محافل قرآن و مسابقات را یکی از راه‌های توسعه کلام وحی بیان و تصریح کرد: خوشبختانه با تبلیغات صورت گرفته و برپایی کلاس‌های آموزشی در پایگاه‌های بسیج جذب نونهالان و نوجوانان قرآنی در دستور کار قرار گرفته و موجی نو در تربیت نسلی قرآنی رقم زد. دانش‌آموختگان در رشته‌های قرائت تقلیدی، تحقیق و حفظ بسیار خوب ظاهر شده و درخشیدند.

وی از افزایش آمار متسابقان امسال نسبت به مشابه سال قبل ابراز خرسندی کرد و افزود: آمار فراوانی شرکت‌کنندگان امسال در قیاس با سال 99 رشد قابل توجهی را گزارش می‌دهد و این مهم نویدبخش راهی نو و روشن در این حوزه است، اما برای تحقق اهداف نباید از برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و بلندمدت غفلت کرد.

اسکندری ادامه داد: در سال‌های اخیر شاهدیم که جوانان قرآنی به صورت داوطلب و خودجوش اقدام به اجرای برنامه و طرح‌های قرآنی می‌کنند که این امر جرقه‌های امید را در دل فعالان این حوزه و گرایش نونهالان به سوی قرآن روشن می‌کند. همه ما در برابر مردم تکلیف داریم و با اجرای طرح‌های متنوع باید مسیر را برای حرکت قرآنی مردم آماده کنیم.

تعریف برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت برای قرآن

حجت‌الاسلام جعفر رحیمی، امام‌جمعه ساوه نیز در حاشیه برگزاری و بازدید از نحوه برگزاری این دوره از مسابقات، نیز به ایکنا گفت: مسئولان باید برای قرآن برنامه‌ریزی داشته باشند و آنچه که امروز در جامعه ما دیده می‌شود آن چیزی نیست که خداوند متعال از ما انتظار دارد. از این رو برای داشتن جامعه‌ای قرآنی باید برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تعریف کرد.

حجت الاسلام جعفر رحیمی، امام جمعه ساوه

وی تصریح کرد: خداوند با نزول قرآن مسیر زندگی را به ما یادآور و مسیر حرکتی را برای ما ترسیم کرده است تا به وسیله این کتاب بتوانیم انسان‌هایی تربیت کنیم که در مسیر تعالی مبانی الهی گام بردارند. اگر مسئول، مسئولی انقلابی و قرآنی باشد و به انجام کارها متعهد، باید در تمام کارها و برنامه‌های خود برای قرآن برنامه‌ریزی کرده و در راستای تعالی آموزه‌های الهی در جامعه تلاش کند.

رحیمی بیان کرد: جامعه قرآنی ایثارگرانه و عاشقانه برای ارتقای سطح علمی قرآن‌آموزان و دانش‌آموختگان این حوزه تلاش می‌کنند تا مبانی الهی بیش از پیش در جامعه رونق داشته باشد. ضروری است جامعه قرآنی ما را با قرآن ناطق و صامت آشنا کنند. جامعه قرآنی باید مهدی‌یاور و مهدی‌باور باشد. همچنین جامعه قرآنی باید متخلق به اخلاقی قرآنی بوده و رفتار و اعمال الهی در رفتارش تجلی پیدا کند. جوانان قرآنی آینه کلام وحی هستند و باید برای سایر نوجوانان و جوانان الگو باشند.

نقش خانواده‌ها در توسعه فرهنگ قرآنی

سرهنگ حجت‌الله دستجانی، فرمانده سپاه ساوه نیز به رسالت‌های بسیج در اشاعه مسیر نورانی قرآن در بخش‌ها و رشته‌های مختلف اشاره و ادامه داد: سپاه فقط دغدغه ورود به رفع مشکلات معیشتی، عمرانی و محرومیت‌زدایی را ندارد. پرداختن به مباحث فرهنگی ـ قرآنی رویکردهای بسیج و سپاه است که خوشبختانه شاهد گسترش آن و استقبال جامعه هدف هستیم.

سرهنگ حجت الله دستجانی، فرمانده سپاه ساوه

وی بیان کرد: خدا را شاکریم که در این برهه از انقلاب اسلامی رویش چهره‌های جدید قرآن افزایش دارد و نوای دلنشین صوت قرآن در هر مسجد و حسینیه‌ای برپا است. خانواده‌ها در کنار فرزندان خود در توسعه فرهنگ قرآنی مشارکت دارند و این امر نویدبخش آینده‌ای درخشان در این حوزه است، به شرط آنکه برای آن برنامه‌های هدفمند تعریف شود. امید است در مسیر قرآن ثابت‌قدم‌تر و برنامه‌ریزی‌تر شده پیش رویم، چراکه علمای عظام به ویژه رهبر معظم و فرزانه انقلاب اسلامی به مبانی قرآن بسیار اهمیت داده و تأکید دارند. جامعه زنده و پویا جامعه‌ای است که با نور قرآن منور باشد و این مسیر، مسیری رو به پیشرفت است.

ترسیم آینده روشن قرآنی با تزریق بودجه کافی

حمیدرضا طبیبی، فعال قرآنی و از شرکت‌کنندگان در این دوره از مسابقات، سطح برگزاری و سطح شرکت‌کنندگان را مطلوب‌تر از سال قبل ارزیابی کرد و افزود: دوستان در این دوره از مسابقات خوب ظاهر شدند و می‌توان نسبت به آینده و حضور افراد دیگر امیدوار بود.

حمیدرضا طببی، فعال قرآنی ساوه

وی حضور خانواده‌ها در این دوره از مسابقات را مایه دلگرمی فرزندان و شرکت‌کنندگان دانست و تصریح کرد: همراهی والدین به فرزندان قوت قلب داده و از استرس آنان می‌کاهد. امروز دشمن روی خانواده‌های ما سرمایه‌گذاری کلان کرده است و ما جامعه قرآنی با همراهی خانواده‌ها مکلفیم در برابر این هجمه بایستیم.

طبیبی به نبودن بودجه کافی در حوزه قرآن اشاره کرد و افزود: اگر مسئولان بودجه کافی و شایسته را در اختیار مؤسسه‌ها و کانون‌ها قرار دهند مسیر می‌تواند مسیر نورانی برای دانش‌آموختگان این حوزه باشد.

ضرورت توجه به مؤسسات قرآنی شهرستان‌ها

محمدمحمود شکوهی، یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در این دوره از مسابقات، نیز بیان کرد: سطح شرکت‌کنندگان مطلوب بود و می‌توان امیدوار بود در سطوح مختلف حائز رتبه باشند به شرط آنکه دوره‌هایی برای ارتقای سطح آنان برگزار شود.

وی ادامه داد: انتظار ما دانش‌آموختگان حوزه قرآن از مسئولان این است که کلاس‌های قرآن در سطح شهر رونق بیشتری داشته باشند و فقط به مرکز استان توجه نشود. تجمیع تمامی امکانات در مرکز استان از رونق فعالیت قرآنی در شهرستان‌ها می‌کاهد بهتر است برای ایجاد عدالت به شهرستان‌ها نیز توجه بیشتری شده و مؤسسات مورد حمایت قرار گیرند.

بیست و هشتمین دوره مسابقات بسیج در ساوه به پایان رسید و منتخبان به مرحله بعد راه خواهند یافت، اما باید در نظر گرفت مسابقات راهی برای ترویج فرهنگ قرآنی است و نباید فقط به چشم مسابقات به آن نگاه شود. برنامه‌ریزی برای گرایش نوجوانان به سمت قرآن از دیگر برنامه‌هایی است که باید مورد توجه همه مسئولان و جامعه قرآنی باشد.

انتهای پیام
captcha