امید به محافل انس با قرآن بانوان اراکی بازگشت/ پرهیز از برگزاری محافل در سکوت
کد خبر: 4031186
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹
گزارش ایکنا از دومین محفل انس با قرآن در اراک

امید به محافل انس با قرآن بانوان اراکی بازگشت/ پرهیز از برگزاری محافل در سکوت

محفل انس با قرآن ویژه بانوان اراکی، عصر دوشنبه، 4 بهمن به همت اداره قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان، هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی و مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی اراک برگزار شد.

محفل انس با قرآن ویژه بانوان اراکی

محفل انس با قرآن ویژه بانوان اراکی، عصر دوشنبه، 4 بهمن به همت اداره قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان، هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی و مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی اراک با تلاوت عادله شیخی، نفر اول مسابقات سراسری قرائت تحقیق در سال 97 و نفر دوم قرائت ترتیل امسال، مبینا شیخی، حافظ کل و گروه تواشیح یاس‌ نبوی(س) برگزار شد.

محفل انس با قرآن با اجرای طیبه کاظمی، مجری قرآنی و ادای احترام به سرود جمهوری اسامی آغاز شد. نسترن محمودی، نفر اول مسابقات سراسری قرآن دانش‌آموزی در رشته تحقیق تلاوت این محفل قرآنی را برعهده داشت. عادله شیخی، آیاتی از سوره مبارکه«انسان» را تلاوت کرد و به سؤالات مجری و حاضران در جلسه پاسخ داد.

به ‌گفته حاضران در جلسه این محفل دومین محفل انس با قرآن ویژه بانوان در سطح استان بوده است که این امر نشان از این دارد که از این پس شاهد رونق این محافل با گستردگی بیشتر باشیم. تبلیغات و اطلاع‌رسانی در فضای مجازی صورت گرفته بود و امید است برای محافل و جلسات بعدی از دیگر ابزار اطلاع‌رسانی نیز به صورت گسترده‌تر استفاده شود. با توجه به اینکه این محفل دومین محفل قرآنی بانوان است می‌تواند جرقه‌ای برای برپایی محافل بیشتر در سطح شهر و حتی استان باشد، اما عدم حضور بانوان شناخته شده قرآنی در این محفل بیشتر از هر موضوع دیگری خودنمایی می‌کرد و می‌توان گفت صندلی بانوان شناخته شده در این محفل قرآنی خالی ماند. خبرگزاری ایکنا از دومین محفل انس با قرآن گزارشی تهیه کرده است که تقدیم مخاطبان می‌شود.

فهیمه جفرسته، رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی استان مرکزی، در ابتدای محفل ضمن خیرمقدم به حاضران ضرورت برگزاری محافل انس با قرآن ویژه بانوان را مورد تأکید قرار داد و افزود: نقشه راه در نظر گرفته شده برای این هیئت رونق بخشیدن به فعالیت‌های قرآنی با استفاده از بانوان نخبه، مربیان، اساتید، پیشکسوتان و فعالان این عرصه در رشته‌های مختلف است.

فهیمه جفرسته، رئیس هیئت اندیشه ورز بانوان قرآنی مرکزی

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب به ویژه در دهه‌های اخیر فعالیت بانوان در رشته‌های مختلف از جمله قرآنی رنگ و بویی دیگر به خود گرفته است، اما این فعالیت‌ها تاکنون انسجام کاملی نداشته است و برای رفع این نقیصه سازمان دارالقرآن کشور طرحی به نام تشکیل هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآن را در دستور کار قرار و طرح را جهت اجرا به استان‌ها ابلاغ کرد.

جفرسته استقلال در فعالیت را یکی از مزیت‌های تشکیل هیئت یاد شده دانست و تصریح کرد: تحقق سبک زندگی قرآنی یکی از الزامات جامعه اسلامی است که شاید کمتر به آن توجه شده است. این تشکل با استفاده از ظرفیت نخبگان قرآنی پس از شناسایی نیازها و بررسی آسیب‌ها متوجه شدند که خلأ بین جامعه قرآنی و حاکمیت یکی از نیازها است و برای رفع این مشکل سلسله نشست‌هایی برای ارائه مطالبات بانوان قرآنی در نظر گرفته شد و اولین نشست در استان مرکزی اوایل اسفند ماه برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: همایش در قالب کمیسیون‌های سه‌گانه مطالبات و امور صنفی، رسانه و فضای مجازی و آموزش و توانمندسازی بانوان قرآنی برگزار می‌شود و فعالان این عرصه می‌توانند علایق و نیازهای خود را از طریق کمیسیون‌هایی که در آن ثبت‌نام می‌کنند مطرح کنند تا پس از جمع‌بندی و اولویت‌بندی در اختیار اساتید و مسئولان قرار گیرد.

جفرسته افزود: کار اصلی هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی پس از برگزاری همایش مذکور آغاز می‌شود، چراکه نیازها استخراج و اولویت‌بندی‌ها صورت گرفته است. در این مسیر و برای تحقق اهداف تعریف شده به حمایت و کمک تمام بانوان فعال عرصه قرآن در سطح استان نیاز داریم تا بتوانیم پرچم بانوان را در استان مرکزی بالا نگه داشته و به توسعه فرهنگ قرآنی در استان کمک کنیم.

برپایی ضعیف محافل انس با قرآن ویژه بانوان در اراک

عادله شیخی، نفر اول مسابقات سراسری قرائت تحقیق در سال 97، برپایی محافل قرآنی ویژه بانوان در سطح اراک ضعیف است و اولین محفل قبل از کرونا برگزار شد و این دومین محفلی است که برگزار می‌شود و شاید مسئولان تاکنون اهتمامی برای برپایی محافلی ویژه بانوان نداشتند یا کمتر داشتند و خرسندیم از اینکه این محافل فعالیت خود را آغاز کرده است و می‌تواند روشن‌کننده چراغ هدایت و امید برای خیلی از بانوان باشد.

عادله شیخی، نفر اول مسابقات سراسری قرائت تحقیق اوقاف

وی ادامه داد: برپایی محافل انس با قرآن باعث می‌شود که تمام فعالان این عرصه بهتر و قوی‌تر باشند. چراکه برای تداوم این محافل باید از قاریان، حافظان و گروه‌های تواشیح مختلف استفاده کرد و همین عامل به ترغیب بیشتر آنان کمک می‌کند. برپایی محافل قوی و مداوم در حضور نمایندگان استان در مسابقات متعدد نیز نمود عینی خواهد داشت. برای رشد باید ماند و تلاش کرد، نمی‌توان فقط به برگزاری یک یا چند محفل بسنده کرد. بانوان حتی بانوان غیرقرآنی به حضور در محافل انس با آن اشتیاق دارند که با برگزاری محافل مختلف در سطح شهر می‌توا ن روح تشنه آنان نسبت به کلام حق را سیراب کرد.

ضرورت رونق بخشیدن به محافل قرآن بانوان

مریم برخورداری، حافظ کل قرآن، نیز در رابطه با ضرورت برگزاری محافل انس با قرآن، اظهار کرد: برگزاری محافل قرآنی با توجه به شیوع بیماری کرونا کمرنگ شده است و لازم است این محافل از رونق مطلوب‌تری برخوردار باشند. چراکه بانوان قادرند چندین نسل را تربیت کنند. اگر به گرایش بانوان به سمت قرآن بیشتر توجه شود، قطعاً دایره فعالیت‌ها در این حوزه بیشتر خواهد بود.

مریم برخورداری، حافظ کل قران

وی با اشاره به اینکه این محفل دومین محفل انس با قرآن ویژه بانوان اراکی است، ادامه داد: یک محفل ویژه بانوان در تاریخ قرآنی اراک وجود داشت و مسئولان به این امر مهم بی‌توجه بودند و پس از شیوع کرونا محافل و جلسات رنگ بی‌مهری به خود گرفت. خوشبختانه تبلیغات اسلامی استان، اداره امور قرآنی این اداره کل و هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی با اقدامی به‌جا و قابل توجه زمینه برپایی این محفل را آماده کرده‌اند که امیدواریم این محافل ادامه‌دار باشد.

عدم برگزاری محافل قرآنی در سکوت 

نسترن محمودی، قاری و دانشجوی رشته ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اراک، نیز به جای خالی محافل انس با قرآن ویژه بانوان اشاره و تصریح کرد: درخواست‌هایی در دو سال اخیر برای برپایی محافل قرآنی ویژه بانوان کرده بودیم، اما به هر دلیل مورد موافقت قرار نگرفت. در صورتیکه ما قاریان جوان برای ارتقای سطح خود نیاز به تلاوت‌های بیشتر در محافل متعدد داریم.

نسترن محمودی، قاری

وی از مسئولان ذی‌ربط تبلیغات اسلامی و هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی استان جهت برپایی این محفل تشکر کرد و افزود: باید جانی دوباره به محافل بخشید و این امر مستلزم کار و فعالیتی جهادی است. نظر ما بر این بود که محفلی بزرگتر برگزار شود، اما بازهم برای شروع کار خوب است، اما نباید محافل در سکوت و بدون جمعیت قابل توجه برگزار شود. استان ما استانی است که با وجود داشتن نیروهای خوب قرآنی می‌تواند سرآمد باشد. حتی می‌توان برای جذابیت بیشتر از حافظان کشوری نیز استفاده کرد. درست است که ما در استان خانم شیخی رتبه اول تحقیق اوقاف را دارند و قطعاً یکی از وزنه‌های قرآنی کشور محسوب شده و افتخاری برای استان هستند، اما برای جذابیت بیشتر می‌توان گاهی از قاریان کشوری و حافظان بین‌المللی نیز دعوت به عمل آید.

جای خالی محافل انس با قرآن، گلایه هر بانوی قرآنی اراکی است و شاید عدم برگزاری این محافل به کمبود امکانات و تجهیزات مربوطه بازمی‌گردد، خوشبختانه با وجود کمبود امکانات استارت این محافل در اراک و پس از آن استان زده شده است و باید برای تداوم و ارتقای آن کوشید. اینکه امکانات قابل توجهی نداریم، درست، اما اگر بتوان فرهنگسرا یا پردیس قرآنی در مرکز استان احداث کرد بخش عظیمی از کمبودها در استان برطرف خواهد شد و برای داشتن چنین ظرفیت مهمی نیازمند یاری سبز همه مسئولان و خیرین قرآنی هستیم، چراکه این ظرفیت‌سازی اقدامی مانا برای دهه‌های بعدی است که همه مردم حتی آیندگان نیز ذی‌نفع خواهند بود.  

انتهای پیام
captcha