کارهای ویترینی در حوزه فرهنگی نمی‌کنیم
کد خبر: 4031398
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۲

کارهای ویترینی در حوزه فرهنگی نمی‌کنیم

شهردار اراک اظهار کرد: کارهای ویترینی در حوزه فرهنگی نمی‌کنیم به شرطی که مردم برنامه و ایده بدهند. رهبری فرمودند: کار شهرداری‌ها ساخت و ساز نیست، بلکه حاکم کردن روح اخلاق و فرهنگ در شهر است و شهرداری گسترده‌ترین نهاد خدمتگزاری است و از حیات تا ممات مردم ارتباط دارد.

علی کریمی، شهردار اراک

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، به نقل از روابط عمومی ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان مرکزی، چهارمین نشست از سلسله نشست‌های «مدافعان ارزش‌ها» به همت ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان مرکزی شامگاه دوشنبه، 4 بهمن با حضور حجت‌الاسلام مصطفی فرخی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان و علی کریمی، شهردار اراک در مسجد امام جواد(ع) کوی رضوی برگزار شد.

علی کریمی، شهردار اراک، در خصوص اهمیت و ضرورت اجرای این دو واجب فراموش شده، تصریح کرد: همه مأمور به احیای امر به معروف و نهی از منکر هستیم. چراکه این دو فریضه از شاخصه‌های امت پیامبر(ص) است و احیا و پیاده‌سازی آن به کاهش آسیب‌های اجتماعی منتج می‌شود. مردم باید مطالبه‌گر باشند و از درخواست حقوق شهروندی خود هراسی نداشته باشند. چراکه مسئولان طبق نص‌صریح قرآن باید پاسخگو باشند.

وی در پاسخ به پرسش یکی از شهروندان در خصوص سرویس‌های حمل و نقل درون شهری و اتوبوسرانی گفت: حق با مردم است و حدود ۲۰۰ اتوبوس نیاز داریم تا زمان انتظار مردم کمتر و ماشین‌آلات به روز شوند. قبل از تصوی‌گری بنده در این سمت تعداد اتوبوس‌های درون شهری 70 بود که امروز به 83 مورد رسیده است. همچنین قرارداد 30 دستگاه با 162 میلیارد منعقد شده است که در برنامه بودجه سال 1401 هر ماه یک اتوبوس اضافه خواهیم کرد.

کریمی درباره توسعه فضای سبز شهری نیز اظهار کرد: یکی از سیاست‌های شهرداری این است که برای این امر ۳۵۰ میلیارد هزینه کند و برخی فضاها همچون در اختیار گرفتن زمین‌های دره گردو و باز طراحی پارک شهید باهنر دارای مشکلاتی هستند که باید برطرف شود. همچنین برای ایجاد فضای نشاط و ورزش  جوانان نیز در مناطق مختلف باید زمین‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

شهردار اراک گفت: شهرداری برای ایجاد پارک دوستدار کودک در پارک‌ها برنامه دارد، البته تمامی برنامه‌های مربوط به کودکان با شهرداری نیست، اما برنامه این مجموعه ایجاد دو پارک مهارتی با جذب سرمایه‌گذار است.

وی در خصوص جمع‌آوری زباله‌ها که مطالبه شهروند دیگری بود، بیان کرد: برنامه تفکیک زباله از مبدأ در دستور کار قرار دارد که در حال رایزنی با شرکتی در این رابطه هستیم. وضعیت زباله گردها برگرفته از وضعیت اقتصادی کشور است که ما تصمیم گرفتیم آنان را در شهرداری به کار بگیریم، اما برخی از این افراد به دلیل درآمد بیشتر این کار نسبت به کار در شهرداری از قبول کردن پیشنهاد ما سرباز زدند. این امر نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

سگ‌گردانی در فرهنگ اسلامی جایی ندارد

کریمی درباره سگ‌گردانینیز گفت: سگ‌گردانی در فرهنگ اسلامی ما جایگاهی ندارد و امروز در جامعه رواج پیدا کرده است که این امر نشان از ضعف ما در عملکرد فرهنگی دارد که با برخورد فیزیکی امکان‌پذیر نیست و باید فرهنگ‌سازی کرد. البته شهرداری درباره جمع‌آوری سگ‌های ولگرد وظیفه دارد که برخی سمن‌ها به این کار اعترض دارند و متأسفانه به آنان غذا داده و باعث ازدیاد آنها می‌شوند.

کریمی درباره آلودگی هوا هم بیان کرد: متأسفانه با ورود صنایع آلاینده، آلودگی هم وارد شهر شد. پیش از این میزان آلودگی را ارزیابی نمی‌کردند، ولی امروزه مسئول ارزیابی محیط زیست است و دادستانی مسئول جلوگیری از صنایع آلاینده و ارزیابی محیط زیست است. متاسفانه در ۱۰ ماه گذشته ۱۴۵ روز آلوده داشتیم که شش ماه اول سال به علت خشکسالی کویر میقان بود. نیروگاه، یکی دیگر از منشأهای آلودگی هوا است که در فصل سرد مازوت می‌سوزاند. چراکه اگر گاز مصرف شود، گاز کصرفی شهروندان قطع می‌شود.البته همه مسئولان از استاندارد، وزارت نیرو و نفت گرفته تا شهرداری در تلاشند تا حداقل ممکن مازوت استفاده شود. بحث آلودگی هوا یک بحث مدیریتی است و اگر مسئولان بخواهند، می‌شود و بن‌بست وجود ندارد.

شهردار اراک درباره اشراف ساختمان‌ها به پارک بانوان گفت: هیچ اشرافی در ساختمان‌ها در پارک بانوان وجود ندارد و این دروغ است ، البته پارک بانوان به واسطه کرونا نتوانست خدمات خوبی به مردم ارائه دهد. پارک بانوان کنونی در شرق اراک است و اگر منطقه مناسبی در غرب اراک پیدا کنیم پارک بانوان شماره ۲ را نیز راه‌اندازی می‌کنیم.

اجرای جام پرچم در اراک

کریمی در تشریح هزینه کردهای سنگین بودجه فرهنگی با بازدهی کم نیز بیان کرد: روز جمعه، اول بهمن طرح «جام پرچم» با حضور ۲۰۰۰ نونهال با نام شهید سلیمانی شروع کردیم و تا دهه فجر ادامه دارد. این طرح با حداقل هزینه انجام شد که نشاط بسیار به همراه داشت. همچنین بودجه امسال شهرداری ۱۱۰۰میلیارد است که باید نیم درصد به کتابخانه‌ها بدهند که برخی مسئولان گفتند اختیارات کتابخانه‌ها را به تهران عودت داده شده که شهردار تکذیب کرد.

شهردار اراک در ادامه تصریح کرد: مبارزه با فساد یکی از سیاست‌های قطعی ما است و با قدرت در مقابل فساد خواهیم ایستاد، اما باید ساختار آن را ایجاد کنیم تا فساد ایجاد نشود و راهکار آن شفاف‌سازی است. در حال طراحی اپلیکیشن هستیم تا مردم کارها و مطالبات خود را انجام دهند و کدپیگیری نیز به آنان داده می‌شود

وی در پاسخ به یکی از روحانیون در خصوص انجام اقدامات فرهنگی، گفت: کارهای ویترینی در حوزه فرهنگی نمی‌کنیم به شرطی که شما برنامه و ایده بدهید. رهبری فرمودند:  کار شهرداری‌ها ساخت و ساز نیست، بلکه حاکم کردن روح اخلاق و فرهنگ در شهر است و شهرداری گسترده‌ترین نهاد خدمتگزاری است و از حیات تا ممات مردم ارتباط دارد.

کریمی درباره استخدام در شهرداری نیز اضافه کرد: ۴۰۰ نفر در دوره قبل بدون اطلاع‌رسانی و بدون اینکه مردم با خبر شوند در شهرداری ثبت‌نام کردند که از بین آنان 30 نفر با پارتی‌بازی جذب شدند و بنده جلوی جذب 370 نفر را گرفتم.

وی درباره پروژه‌های نیمه تمام از جمله پل سنجان نیز اظهار کرد: آنجا هیچ ارتباطی به شهرداری ندارد و عهده‌دار اداره راه و شهرسازی است که هنوز تمام نکرده است. همچنین پل شریعتی نیز نقص فنی دارد.

وی درباره دره گردشگری گردو نیز گفت: دره گردو چند قسمت دارد قسمت بالا متعلق به منابع طبیعی است وقسمتی در اختیار اوقاف و ۲۳ هکتار نیز در اختیار مسکن و شهرسازی است. فقط ۶۰ هکتار برای شهرداری است، با رایزنی با مسکن و شهرسازی رضایت آنان را گرفتیم تا زمین‌ها را از آنها بخریم تا برنامه در نظر گرفته خود را شروع کنیم. دره گردو برنامه مطالعه شده دارد اما با این شرایط فعلا به شهرداری اجازه اجرای برنامه نمی‌دهند.

فضاسازی شهری با نگاه هویت‌بخشی از تکالیف شهرداری

حجت‌الاسلام مصطفی فرخی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان مرکزی در این جلسه اظهار کرد: هدف از برگزاری این نشست‌ها ایجاد فرصت برای مردم جهت مطرح کردن مشکلات و اشاعه فرهنگ مطالبه‌گری در چارچوب رعایت ادب و اخلاق است.

وی توسعه فرهنگ شهرنشینی، رعایت حقوق شهروندی، حمایت از گروه‌های مردمی و برطرف کردن مشکلات اجتماعی همچون اعتیاد، نشاط اجتماعی و فرهنگی را یکی از رسالت‌های شهرداری برشمرد و اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، عفاف و حجاب،  فضاسازی شهر با نگاه هویت‌بخش را از دیگر وظایف این مجموعه عنوان و تصریح کرد: می‌توان فضای منکرات را با همراهی مردم و فرهنگ‌سازی از بین برد. همچنین ستاد امر به معروف حامی تمامی افرادی است که مطالبه حق و حقوق مردم را در چارچوب ادب و اخلاق دنبال می‌کنند.

انتهای پیام
captcha