افزایش آمار مبتلایان به امیکرون در استان مرکزی / پیوست بهداشتی؛ ضرورت برنامه‌های دهه‌فجر
کد خبر: 4032170
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۷

افزایش آمار مبتلایان به امیکرون در استان مرکزی / پیوست بهداشتی؛ ضرورت برنامه‌های دهه‌فجر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به پیش‌بینی بستری 200 مورد جدید کرونایی در هفته آینده و بروز مشکلات با توجه به محدود بودن ظرفیت بیمارستان‌ها، اظهار کرد: در حال نزدیک شدن به دهه مبارک فجر هستیم و اجرای برنامه‌ها باید با رعایت حداکثری موازین بهداشتی و جمعیت محدود همراه باشد.

سید محمد جمالیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سید محمد جمالیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک، امروز، 9 بهمن در جلسه ستاد مقابله با کرونا که در استانداری این استان برگزار شد، با اشاره به سویه جدید کرونا و زنگ خطرهایی که به صدا درآمده است، اظهار کرد: با توجه به شیوع امیکرون از اواخر آذر پیش‌بینی روزهای سخت می‌شد و در این خصوص هشدارهایی اعلام شد. چراکه سویه جدید کرونا مانند سایر سویه‌ها خطرات و تهدیدات خود را دارد و باید جدی گرفت.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط پیش آمده وضعیت دشواری را برای روزهای آینده پیش‌بینی می‌شود. برنامه‌های پیشرو باید اهدافی همچون کاهش تعداد موارد بستری و جلوگیری از غیرفعال شدن واحدهای تولیدی و اقتصادی را به دنبال داشته باشد. همچنین با توجه به رنگ به رنگ شدن استان نیاز به تصمیمات فوری داریم. چراکه با کوتاهی در این امر دچار بحران خواهیم شد.

جمالیان با اشاره به پیش‌بینی بستری 200 مورد جدید کرونایی در هفته آینده و بروز مشکلات با توجه به محدود بودن ظرفیت بیمارستان‌ها ادامه داد: سرعت سرایت سویه امیکرون به شدت بالا است و مبتلایان در روزهای اولیه هیچ‌گونه علائمی ندارند و در صورت بروز می‌تواند افراد زیادی را مبتلا کنند. ماندگاری سویه امیکرون نسبت به دیگر سویه‌ها بسیار بالا است. سویه امیکرون بر اساس تحقیقات می‌تواند ۸ روز روی سطوح باقی مانده و افراد دیگر را درگیر کند.

وی توجه به پیشگیری را ضرورت تدوین برنامه‌ها در راستای مقابله با سویه جدید کرونا برشمرد و اضافه کرد: برای دور بودن از بحران باید محورت برنامه‌ها پیشگیرانه باشد. در حال نزدیک شدن به دهه مبارک فجر هستیم و اجرای برنامه‌ها باید با رعایت حداکثری موازین بهداشتی و جمعیت محدود همراه باشد. که در این راستا لازم است فرمانداران نظارت جدی بر اجرای برنامه‌ها داشته باشند.

جمالیان در ادامه به عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در رستوران‌ها اشاره و با بیان اینکه پیشنهاد می‌شود رستوران ها یک هفته خدمات را به صورت بیرون‌بر انجام دهند، اظهار کرد: به شدت نگران ابتلای شدید کودکان هستیم و اکثر کودکان درگیر بی‌علامت هستند یا علائمی شبیه سرماخوردگی دارند. متأسفانه با توجه به میزان مراجعه بالای کودکان در بیمارستان امیرکبیر شاهد وضعیت نامناسبی برای کودکان هستیم. چراکه با توجه به تعداد کم تخت‌های بیمارستانی متعلق به کودکان و ظرفیت محدود بستری شدن کودکان، بحرانی سخت را پیشرو خواهیم داشت.

وی خواستار تولید محتوا صدا‌و‌سیما و دیگر رسانه‌ها در خصوص اطلاع‌رسانی نسبت به سخت بودن شرایط و حساس کردن مردم در خصوص رعایت پروتکل‌ها شد و افزود: پیشنهاد می‌شود در شهرستان‌های نارنجی مدارس ابتدایی تا دانش‌آموزان کمتر از ۹ سال به صورت مجازی برگزار شوند و دیگر مدارس شیوه‌نامه‌ها را با جدیت رعایت کنند.

جمالیان با اشاره به محدود برگزار شدن مراسم عروسی و ترحیم و رعایت بهداشت حداکثری در سالن‌هی ورزشی، بیان کرد: ضروری است پیام‌های هشداردهنده از طریق ظرفیت‌های محیطی برای مردم اطلاع‌رسانی شود و این نیازمند همکاری و تعامل بیشتر شهرداری‌ها با دانشگاه علوم پزشکی است. همچنین بازار روز روبه روی بهشت زهرا(س) اراک به معضل جدی تبدیل شده و با توجه به اینکه افراد در این فضا بهداشت را رعایت نکرده وماسک نمی‌زنند این شرایط می‌تواند خطرناک باشد.

وی ادامه داد: : با توجه به شیوع غیرقابل کنترل امیکرون در کشور و استان مرکزی اسفند معضل جدی خواهیم داشت و پیش‌بینی می‌شود اگر روند عادی انگاری بدین شکل ادامه داشته باشد نوروز خوبی نخواهیم داشت.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان اضافه کرد: با توجه به اینکه سیاست کلی بر این است فعالیت‌های اقتصادی متوقف نشود. لذا کنترل‌ها باید هوشمندانه باشد و لازم است در خصوص سالمندان بالای 50 سال تدابیری اندیشیده شود.

انتهای پیام
captcha