مراسم آئینی «صبر و شکر» در بیش از 2 هزار بقعه متبرکه برگزار می‌شود
کد خبر: 4032352
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۱

مراسم آئینی «صبر و شکر» در بیش از 2 هزار بقعه متبرکه برگزار می‌شود

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن تشریح برنامه‌های بقاع متبرکه در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی، از پیگیری آسیب‌های اجتماعی در مراکز افق امامزادگان و اماکن مقدسه کشور خبر داد و گفت: مراسم آئینی «صبر و شکر» در بیش از 2 هزار بقعه متبرکه برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام محمد نوروزپورحجت‌الاسلام محمد نوروزپور، مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌و‌گو با ایکنا، ضمن تشریح برنامه‌های بقاع متبرکه ایران اسلامی در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی، اظهار کرد: برنامه‌های بقاع متبرکه در طول ایام مختلف سال در سه محور مهم قرآنی، فرهنگی و اجتماعی اجرا می‌شود. بقاع متبرکه هم‌ اکنون آماده برپایی جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی هستند و در این راستا نیز برنامه فضاسازی اماکن مقدس و امامزادگان کشور برای حضور در ایام دهه فجر با هدف ایجاد شور و نشاط و تعظیم شعائر دینی و مذهبی به خوبی انجام شده است.

نوروزپور ادامه داد: برنامه آذین‌بندی‌ و برافراشته شدن پرچم جمهوری اسلامی ایران در تمامی بقاع متبرکه به صورت نمادین همزمان با روز 12 بهمن‌ماه، سالروز ورود تاریخی امام خمینی(ره) به کشور اجرا می‌شود. پخش آواهای ماندگار و خاطره‌انگیز در ایام پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و پخش بیانات امام(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی با موضوع انقلاب اسلامی از مأذنه و بلندگوهای حرم‌های مطهر، برگزاری مراسم لحظه ورود امام(ره) به میهن اسلامی و ... نیز از دیگر برنامه‌های بقاع متبرکه در ایام دهه فجر است.

پخش آواهای ماندگار و خاطره‌انگیز انقلابی

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف تصریح کرد: شعرخوانی شاعران انقلابی، اجرای گروه سرود، تواشیح، برگزاری مسابقات بصیرتی،‌ فرهنگی، پخش کلیپ‌های متعدد انقلابی و سخنرانی شخصیت‌های برجسته سیاسی، مذهبی، غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدا در بقاع متبرکه طی روز 14 بهمن‌ماه، برپایی محفل انس با قرآن با حضور قاریان برجسته و گروه‌های تواشیح و ... نیز از دیگر برنامه‌های بقاع متبرکه در این ایام خواهد بود.

وی اظهار کرد: همچنین، با هماهنگی‌های انجام شده با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مراسم آئینی «صبر و شکر» در شب 22 بهمن‌ماه در بیش از دو هزار بقعه متبرکه ایران اسلامی و نیز اعتاب مقدسه خارج از کشور برگزار خواهد شد. طی اجرای این مراسم که برای دومین سال متوالی برگزار می‌شود، برنامه‌های متعددی همچون سخنرانی شخصیت‌های ملی، مذهبی و سیاسی، توضیح دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلف علمی، سیاسی، نظامی برای مردم، تلاوت قرآن، اجرای گروه سرود، شعرخوانی شاعران انقلابی، نورافشانی در جوار بقاع و پخش «الله اکبر» از مأذنه بقاع متبرکه در شب پیروزی انقلاب اسلامی و ... اجرا می‌شود.

نوروزپور بیان کرد: برپایی شورای اداری استان‌ها و اجرای آئین معنوی غبارروبی در یکی از بقاع شاخص استان‌های مختلف کشور، دیدار مدیران بقاع متبرکه و مسئولان اوقاف با خانواده شهدا، راه‌اندازی کاروان‌های شادی و سرور با اجرای سروهای انقلابی در سطح شهرهای مختلف، برپایی نمایشگاه‌های تجسمی دستاوردهای انقلاب اسلامی در بقاع، برپایی نمایشگاه عکس و کاریکاتور با موضوع ایام دهه فجر در بقاع و انتخاب یکی از بقاع متبرکه شهرها و روستاهای مختلف به عنوان مبدأ یا مقصد راهپیمایی 22 بهمن(در هماهنگی با شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی) از دیگر برنامه‌هایی است که طی ایام دهه فجر در بقاع متبرکه سراسر کشور برگزار خواهد شد.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف با اشاره به خدمات اجتماعی بقاع متبرکه نیز گفت: در این حوزه مراکز «افق» با محوریت برنامه‌های اجتماعی، فرهنگی و قرآنی در بقاع متبرکه راه‌اندازی شده‌اند. واحد قرآنی مراکز افق برنامه‌های روخوانی، روان‌خوانی، حفظ، ترتیل، کرسی‌های تلاوت هفتگی و ... را در بقاع متبرکه برگزار می‌کند. برپایی کرسی تفسیر قرآن کریم در بقاع متبرکه توسط علمای بلاد و ائمه جمعه و جماعت (هفته‌ای یک جلسه تخصصی) و پیگیری موضوع حفظ قرآن کریم در بقاع متبرکه و ثبت نام بیش از یک میلیون نفر در طرح ملی حفظ قرآن کریم از طریق بقاع متبرکه انجام شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از برنامه‌های واحد اجتماعی مراکز افق در بقاع متبرکه، شناسایی آسیب‌های اجتماعی حول و حوش محور بقعه است تا ضمن شناسایی این آسیب‌ها نسبت به رفع آن‌ها تلاش کنند. فقر، طلاق، اعتیاد و ... از جمله آسیب‌هایی هستند که با راه‌اندازی اتاق مشاور در بقاع متبرکه در حال پیگیری است. برای مثال در حوزه طلاق، بقاع متبرکه اساتید مختلفی را دعوت کردند که در محل بقاع متبرکه حاضر شده و به پرسش و پاسخ با مردم آسیب‌دیده می‌پردازند.

ایجاد اتاق‌های مشاوره در بقاع متبرکه

وی با بیان اینکه اتاق‌های مشاوره روز به روز در بقاع متبرکه ایران اسلامی توسعه پیدا می‌کنند، تصریح کرد: در زمینه مواد مخدر نیز موضوعات مهمی همچون شناسایی و مشاوره با معتادان، برگزاری کلاس‌های متعدد و جمع‌آوری و اعزام ایشان به کمپ‌های مختلف در نظر گرفته شده که حال در اجراست.

نوروزپور افزود: در حوزه تقسیم بسته‌های معیشتی و اوراق نیز تاکنون تعداد بیش از دو میلیون بسته طی 15 مرحله در میان نیازمندان توزیع شده است که این برنامه به مناسبت دهه فجر و اعیاد ماه‌های رجب، شعبان و سال نو در ایام مختلف امسال و سال آتی نیز برگزار می‌شود.

وی در پایان سخنان خود بیان کرد: برگزاری کارگاه‌های خوداشتغال‌زایی در جوار بقاع متبرکه برای بانوان بدسرپرست یا بی‌سرپرست که با هماهنگی و همکاری سازمان فنی‌ ـ حرفه‌ای انجام شده نیز از دیگر برنامه‌های اجتماعی سازمان اوقاف در بقاع متبرکه است.

انتهای پیام
captcha