مسئله صیانت از خانواده؛ مهم‌ترین اولویت‌ علوم پزشکی همدان
کد خبر: 4032711
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲

مسئله صیانت از خانواده؛ مهم‌ترین اولویت‌ علوم پزشکی همدان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با بیان اینکه یکی از مسائل مهم دانشگاه اهتمام به مسئله صیانت از خانواده است، اظهار کرد: در کنار ایجاد ظرفیت‌های جدید به‌دنبال افزایش کیفی آموزش و فعالیت‌های پژوهشی هستیم، با شیوع کرونا برخی از فعالیت‌ها کاهش یافت از جمله فعالیت شورای سلامت استان که احیای آن در دستور کار قرار می‌گیرد.

محمدمهدی مجذوبی رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان به گزارش ایکنا از همدان، محمدمهدی مجذوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان، امروز، ۱۱ بهمن‌ماه در نشست خبری و هم‌اندیشی خود با اصحاب رسانه، اظهار کرد: فرصت‌دهی به جوانان، توجه به مسئله جانشین‌پروری، حضور میدانی جدی‌تر از گذشته در مراکز شهرستانی و روستایی برای بررسی مشکلات از نزدیک به منظور برنامه‌ریزی‌های درست و تقویت ارتباط چهره به چهره از جمله برنامه‌ها و اولویت‌های این دانشگاه خواهد بود.

وی با تأکید بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی اصحاب رسانه، افزود: تا آنجا که ممکن است فعالیت واحدهای مختلف به سمت هوشمندسازی باید برده شود.

مجذوبی با بیان اینکه یکی از مسائل مهم دانشگاه اهتمام به مسئله صیانت از خانواده است، اظهار کرد: در کنار ایجاد ظرفیت‌های جدید به‌دنبال افزایش کیفی آموزش و فعالیت‌های پژوهشی هستیم، با شیوع کرونا برخی از فعالیت‌ها کاهش یافت از جمله فعالیت شورای سلامت استان که احیای آن در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی در مورد جذب دانشجویان بین‌الملل در دانشگاه علوم پزشکی همدان، توضیح داد: این دانشگاه دومین دانشگاه از نظر تعداد دانشجویان خارجی در سطح کشور است، در حال حاضر بیش از ۵۹۰ دانشجوی غیر ایرانی در مراکز این دانشگاه در حال تحصیل هستند که حضور این دانشجویان می‌تواند یک پیام روشن از سوی دانشگاه به خارج از کشور باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: دانشکده طب ایرانی در این دانشگاه در حال ایجاد است تا مردم از طب سنتی به شکل آکادمیک استفاده کنند، در حال حاضر این حوزه درمانی در قالب سلامتکده فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه به‌دلیل شیوع کرونا نزدیک به دو سال است که در استان پیوند اعضای انجام نشده بود، تصریح کرد: از چهار هفته پیش پیوند اعضا در استان دوباره بعد از دو سال آغاز شد، در این حوزه نیز درصدد ایجاد زیرساخت پیوند مغز و استخوان هستیم تا گامی برای درمان سرطان باشد و تا ابتدای سال بعد این مهم تحقق پیدا خواهد کرد.

مجذوبی بیان کرد: توسعه پارک علم و فناوری از جمله اولویت‌های این دانشگاه است، افتتاح چهار پایگاه اورژانس جاده‌ای با اعتبار یک میلیارد و 575 میلیون تومان، پنج پروژه کلنگ‌زنی در مراکز جامع سلامت روستایی و ثبت‌ سی‌تی‌اسکن بیمارستان امام حسن مجتبی(ع) از جمله برنامه‌های در دست اجرا در ایام‌الله فجر خواهد بود.

وی با اشاره به پروژه‌های نیمه‌تمام دانشگاه، گفت: افتتاح فاز دوم بیمارستان فاطمیه تا انتهای سال‌ جاری با اعتبار ۱۴۰ میلیارد تومان، تجهیز بیمارستان اکباتان و تکمیل کتابخانه مرکزی دانشگاه از جمله پروژه‌های نیمه‌کاره‌ای است که در حال حاضر در دست اقدام قرار گرفته است، همچنین مرکز جامع سرطان تاکنون ۵۰ تا ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و فاز اول آن با وجود افتتاح، بهره‌برداری نشده بود که علت آن بیشتر کمبود اعتبار و مشکل مالی بود هفته گذشته با تجهیز آن فعالیت خود را آغاز کرد، جا دارد در این زمینه از خانواده مرحوم دکتر فرشچیان به‌دلیل پیگیری خوب برای راه‌اندازی این مرکز تشکر کنم.

مجذوبی اشاره‌ای به بیمارستان هزار تخته خوابی کرد و گفت: بودجه ردیف یک این پروژه لحاظ شده و کلنگ‌زنی آن در آینده نزدیک انجام خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان یادآور شد: سه اولویت اساسی در حوزه پزشکی غیر از مسئله آموزشی و کرونا، مسئله تهدید جمعیتی است که این مهم در ایام کرونا نیز بسیار آسیب دید، در حال حاضر ایران ششمین کشور در حال ورود به پیری است و در آمار کشوری همدان به سرعت به سمت پیری می‌رود. در این مورد باید آن‌قدر این معضل گفته شود تا همه بدانند اتفاقات بدی در این مسئله در حال وقوع است.

وی ادامه داد: تعداد موالید از ۳۱ هزار تولد در سال 98 به ۲۲ هزار در سال ۹۹ رسیده‌ایم. در این باره باید بگویم یکی از کشورهایی که به سرعت در حال افزایش جمعیت است رژیم اشغالگر فلسطین است که به‌دنبال ایجاد توازن خود با مسلمانان و اعراب هستند.

مجذوبی اشاره‌ای به وضعیت استان در شیوع اُمیکرون داشت و گفت: تا قبل از چهار یا پنج روز گذشته سویه قالب در استان همدان اُمیکرون نبود اما طی این مدت به‌عنوان سویه قالب در استان شناخته شده است، سویه‌ای که بسیار سریع منتشر می‌شود اکثراً افراد مبتلا به آن بی‌علامت هستند و حالتی شبیه سرماخوردگی، کمی گلودرد، آبریزش بینی و کرختی بدن دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان توضیح داد: این سویه از آنجا که خیلی سریع منتشر می‌شود و در بازه محدود افراد زیادی را مبتلا می‌کند می‌تواند تعداد بیماران بستری در بخش و یا آی‌سی‌یو و به تبع مرگ میر را به‌صورت چشمگیر افزایش دهد. در همدان مراجعات نسبت به هفته پیش، هفت برابر افزایش داشته و بستری‌ها نیز به دو برابر رسیده است و با این شرایط رنگ‌بندی‌ شهرها و استان به سرعت تغییر پیدا می‌کند.

وی تأکید کرد: در این موارد لازم است مسئله واکسیناسیون دُز سوم و ماسک زدن جدی گرفته شود، فعالیت‌های تجمعی با محدودیت انجام شود.

مجذوبی با اشاره به آماری در مورد واکسیناسیون دُزهای مختلف در سطح استان، بیان کرد: کمی بیش از ۸۰ درصد در همدان فاز دوم را دریافت کرده‌اند، اما آمار مربوط به دُز سوم ۲۴ یا ۲۵ درصد را نشان می‌دهد که پایین است و این میزان واکسیناسیون به‌منظور جلوگیری از خطرات ناشی از شیوع اُمیکرون باید ارتقا پیدا کند.

وی تأکید کرد: برای دریافت دُز سوم واکسن کرونا اگر کسی علائم شبیه سرماخوردگی دارد پس از گذشتن سه هفته از زمان از بین رفتن علائم خود می‌تواند واکسن دُز سوم را دریافت کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با تشکر ویژه از کارکنان علوم پزشکی و بسیجیان فعال در طرح شهید سلیمانی که زحمات زیادی را طی این مدت شیوع کرونا متحمل شدند، گفت: در حال حاضر طرح شهید سلیمانی با ۱۳۸ تیم در استان با قوت در حال فعالیت است که در پیک‌ها این فعالیت به اوج می‌رسد.

مجذوبی یادآور شد: در این پیک نسبت به پیک‌های قبلی پیش‌بینی می‌شود که کودکان بیشتر از قبل مبتلا شوند، واکسیناسیون کودکان ۹ تا ۱۲ سال باید جدی‌تر گرفته شود. متأسفانه تاکنون اقبال خوبی در این زمینه وجود نداشته است. واکسن‌های سینوفارم و پاستوکووک برای کودکان توصیه می‌شود که در تمام مراکز استان این واکسن‌ها وجود دارد، از شنبه، ۹ بهمن‌ماه واکسیناسیون این گروه سنی با شرط رضایت والدین آغاز شده است.

مجذوبی با اشاره به اینکه با ورود به پیک ششم در ستاد استانی کرونا تصمیمات جدیدی مبنی بر ایجاد محدودیت‌های جدید گرفته خواهد شد، توضیح داد: با توجه به رنگ‌بندی استان‌ها شرایط آموزش حضوری مدارس و دانشگاه‌ها نیز بررسی خواهد شد و تصمیمات جدید اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی در پایان از تبدیل وضعیت بیش از هزار و 500 نفر در قانون استخدام ایثارگری در استان خبر داد و گفت: در ایام تعطیلات نوروز این دانشگاه با ۶۵ پایگاه سلامت و 65 آمبولانس در شرایط جاده‌ای از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha