اضافه شدن واکسن رازی کووپارس به سبد واکسیناسیون در اصفهان
کد خبر: 4034302
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۳

اضافه شدن واکسن رازی کووپارس به سبد واکسیناسیون در اصفهان

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از اضافه شدن واکسن رازی کووپارس به سبد واکسیناسیون در اصفهان خبر داد.

واکسن رازی کووپارس

به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، پژمان عقدک، سخنگوی این دانشگاه از اضافه شدن واکسن رازی کووپارس به سبد واکسیناسیون در اصفهان خبر داد و اظهار کرد: تاکنون 85 درصد افراد بالای 12 سال در استان اصفهان واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و این در حالی است که پوشش واکسیناسیون نوبت دوم برای این طیف سنی، 75 درصد است.

وی افزود: 3.58 درصد افراد بین 9 تا 11 سال در اصفهان با واکسن‌های سینوفارم و پاستوکووک نسبت به کرونا ایمنی به دست آورده‌اند.

به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، شهرستان‌های اردستان، برخوار، بوئین و میاندشت، خور و بیابانک، سمیرم، فریدن، فریدون‌شهر، گلپایگان و لنجان در وضعیت زرد و مابقی شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

یادآور می‌شود، واکسن رازی کووپارس نخستین واکسن تزریقی ـ استنشاقی پروتئین نوترکیب کرونا است که توسط مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی و مطابق با دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت تولید می‌شود.

مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی، از اسفند سال 1398 کار ساخت واکسن را آغاز و از روش واکسن پروتئینی نوترکیب که از جمله واکسن‌های ایمن محسوب می‌شود، برای تولید آن استفاده کرد. این واکسن در حال حاضر در سبد واکسیناسیون کشور برای افراد 18 سال به بالا قرار دارد.

پیش‌تر، حمیدرضا اینانلو، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در ارتباط با اثربخشی دز بوستر واکسن رازی کووپارس، اعلام کرده بود که بر اساس ارزیابی نتایج به دست آمده از مطالعات بالینی دز بوستر واکسن رازی در افراد ۱۸ سال به بالا، این واکسن ایمنی‌زایی لازم را دارد.

به گفته وی، نتایج مطالعه مشخص کرده است که دز بوستر واکسن رازی در افرادی که دزهای اولیه را از واکسن‌های غیرفعال (سینوفارم و برکت)، وکتور ویروسی (اسپوتنیک و آسترازنکا) و پروتئین نوترکیب (رازی کووپارس) دریافت کرده‌اند، اثربخشی مطلوبی داشته و بیشترین اثر بخشی در افرادی است که واکسن‌های غیر فعال را در دزهای اولیه دریافت کرده‌اند.

انتهای پیام
captcha