بالندگی درمانی پس از انقلاب
کد خبر: 4034747
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷

بالندگی درمانی پس از انقلاب

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: قبل از انقلاب اسلامی تنها ۲۲ مرکز بهداشت در استان فعالیت داشت، اما اکنون بالغ بر ۱۷۰ تا مرکز جامع سلامت شهری و روستایی و ۳۱۵ خانه بهداشت فعال بوده و بالغ بر ۲۰۰ تا پزشک در این مراکز در حال خدمات‌رسانی هستند.

سید محمد موسوی میرزایی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجندسیدمحمد موسوی میرزایی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، گفت: روزگاری نه خبر از پزشک بود و نه امکانات درمانی و بهداشتی مورد نیاز؛ بیماران را پزشکان خارجی مداوا می‌کردند یا مجبور بودند برای درمان ساده‌ترین بیماری‌ها به خارج کشور بروند.

وی افزود: در حالی که امروز پس از گذشت چهار دهه از انقلاب و تربیت دانش‌آموختگان توانمند، نه تنها نیازی به خارج از کشور نیست بلکه به‌صورت متوسط سالانه چهار هزار دانشجو در ۶۵ رشته در خراسان‌جنوبی فارغ‌التحصیل می‌شوند‌؛ این دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی در روستاها و مناطق محروم مشغول به خدمت می‌شوند تا روستاییان مجبور نباشند برای درمان بیماری‌ها به شهر بروند.

موسوی بیان کرد: قبل از انقلاب اسلامی تنها ۲۲ مرکز بهداشت در استان فعالیت داشت، اما اکنون بالغ بر ۱۷۰ تا مرکز جامع سلامت شهری و روستایی و ۳۱۵ خانه بهداشت فعال بوده و بالغ بر ۲۰۰ تا پزشک در این مراکز در حال خدمات‌رسانی هستند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: اکنون به برکت انقلاب اسلامی، روز به روز امکانات پیشرفته‌تر و وابستگی کمتر می‌شود و حتی عمل‌های جراحی تخصصی و فوق تخصصی توسط مجرب‌ترین پزشکان داخلی استان انجام می‌شود و افزایش مراکز تکنولوژی پزشکی و انجام تخصصی انواع جراحی‌ها تنها بخشی از دستاوردهای علم ارزشمند پزشکی در استان است.

وی با بیان اینکه این موفقیت‌ها با اتکا به جوانان متخصص و پزشکان متعهد به دست آمده و این راه همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: پیشرفت‌های علم پزشکی اکنون قابل مقایسه با دوران پیش از انقلاب است؛ اکنون هم از نظر تعداد مراکز بهداشتی و درمانی و هم از حیث پیشرفت دانشگاهی و رشته‌های پزشکی به سطح تکامل و حتی صدر این دانش رسیده‌ایم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: در همین شرایط شیوع کرونا، انقلاب اسلامی نشان داد که داشتن پزشکان متعهد و امکانات زیرساختی تا چه اندازه می‌تواند کمک‌کننده به روند درمان باشد و تا آن جا که بدنه درمانی کشور مشکلاتی به مراتب کمتر از بسیاری از کشورها داشت.

انتهای پیام
captcha