هشدار درباره انحلال اتحادیه قرآنی آذربایجان غربی + صوت
کد خبر: 4036299
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴

هشدار درباره انحلال اتحادیه قرآنی آذربایجان غربی + صوت

مؤسسات قرآنی استان آذربایجان غربی تمایلی به شرکت در انتخابات نشان نمی‌دهند، و این موضوع معنای انتخابات را با چالش مواجه ساخته است، موضوعی که نگرانی‌هایی را بابت انحلال اتحادیه در این استان ایجاد کرده است.

اتحادیهبه گزارش ایکنا، اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت بعد از کش و قوس‌های فراوان و یک روند فرسایشی تشکیل شد، اتحادیه‌ای که گمان می‌رفت ادغام آن آغاز اتفاقات خوش بسیاری شود. در سال جاری نیز انتخابات اتحادیه‌های استانی یکی پس از دیگری برگزار شد و اتحادیه‌ها کم و بیش فعالیت دارند، اما اتحادیه قرآنی آذربایجان غربی داستان متفاوتی دارد، هم‌اکنون که در حال گذر از فصل سرد سال و آماده شدن برای استقبال از بهار 1401 هستیم، انتخابات استان، چندین بار به دلایل مختلف لغو شده است.

این استان دارای ۱۷۰ مؤسسه است اما شنیده‌ها حاکی از تعطیلی دومینووار تعداد زیادی از آن‌هاست به نحوی که حتی در شهرستانی مانند چالدران تنها یک مؤسسه فعال است، اما این تمام قصه نیست، با ما همراه باشید تا به بررسی گوشه‌ای از مشکلات فعالیت‌های قرآنی در این استان بپردازیم.

آخرین تاریخ اعلام شده برای انتخابات اتحادیه قرآنی استان 12 بهمن‌ماه 1400 بود که لغو شد، ولی دلیل این لغو شدن هم در نوع خود جالب است. گاهی در استان‌ها اختلافاتی بر سر تصاحب جایگاه در اتحادیه مشاهده می‌کنیم، ولی در آذربایجان غربی مدیران مؤسسات تمایلی به کاندیدایی ندارند. در مجموع پنج نفر برای کاندیدا شدن در اتحادیه ثبت‌نام کردند، در حالی که باید 10 نفر برای هیئت مدیره و پنج نفر برای بازرسی انتخاب شوند و همانگونه که مشاهده می‌شود تعداد نفراتی که کاندیدا شده‌اند یک سوم نفرات مورد نیاز است و این اصلاً مفهوم انتخابات را با چالش مواجه می‌کند.

سعید کریم‌زاده حق، رئیس هیئت مدیره اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت آذربایجان غربی دلیل این عدم استقبال را این موضوع می‌داند که اتحادیه اختیارات، بودجه‌ و جایگاهی ندارد و نمی‌تواند برای مؤسسات کاری انجام دهد و همچنین این مسئله که دستگاه‌های دولتی فعالیت‌ها را برون‌سپاری نمی‌کنند.

حمایت تبلیغات اسلامی استان از چند مؤسسه محدود

برای دانستن دلیل این موضوع از زبان مدیران مؤسسات به سراغ تنی چند از ایشان رفتیم؛ اولین نفر خدیجه خیری، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت خیرالنساء ارومیه بود، وی که خودش عضو اتحادیه کنونی نیز هست، اینطور می‌گوید: مؤسسات به هر حال خواسته‌هایی داشتند و ما نتوانستیم به خواسته‌های آن‌ها پاسخ دهیم، یکی از دلایل کم‌کاری اتحادیه عدم همکاری اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان با اتحادیه بود و اهمیتی به کارهایی که باید انجام می‌شد، نمی‌دادند.

وی افزود: یکی از مشکلات تبعیض قائل شدن بین مؤسسات است، سازمان از چند مؤسسه محدود حمایت می‌کند و بر سر راه مابقی مانع می‌گذارد، این درددل تمام مؤسسات است. وقتی هم بازرس بیاید، او را به بازدید مؤسساتی می‌برند که مدام حمایت می‌شوند، چرا به سراغ مؤسسات تعطیل شده نمی‌روند؟

این معلم قرآن گفت: هیچ‌گاه برای شنیدن حرف‌های ما وقت ندارند، مجوزهای ما را تمدید نمی‌کنند چون کاربلد نیستند، 15 سال فعالیت قرآنی کرده‌ام هشت ماه است که برای مجوز معطل هستم، یا به گردن ثبت شرکت‌ها می‌اندازند یا پرونده را گم می‌کنند.

هیچ‌گاه حمایتی از اتحادیه ندیدیم

در ادامه نجیبه پناهی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت بیت‌الحدیث در گفت‌وگو با ایکنا، بیان کرد: هیچ‌گاه حمایتی از اتحادیه ندیدیم، همکاران در مؤسسات دلسرد شده‌اند، از اوایل کرونا تنها حمایتی که دیدیم یک وام سه میلیون تومانی بوده است، اتحادیه نه مکانی دارد و نه فردی که حداقل شنوای درددل‌های ما باشد.

وی ادامه داد: از سال 96 پیگیر مجوز هستم، به اتحادیه نامه‌ای مبنی بر اینکه از طرف ما با مسئولان صبحت شود و طرحی به ما ابلاغ شود که طبق آن جلو برویم تا برای تمدید مجوزهایمان با مشکل روبه‌رو نشویم، نوشتم، اما متأسفانه ترتیب اثری داده نشد، اینها باعث می‌شود که مؤسسات از اتحادیه دلسرد شوند چون به مطالباتشان ترتیب اثری داده نمی‌شود.

پناهی گفت: چند سال است که اتحادیه داریم چه اتفاقی افتاده است؟ اکثر مؤسسات استان راکد هستند. مؤسساتی که دارای مکان استیجاری بودند وسایلشان را جمع کرده‌اند و رفته‌اند.

همچنین کبری شریف‌زادگان، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت الزهراء(س) که تنها مؤسسه قرآنی در چالدران محسوب می‌شود که آن هم ویژه بانوان است، در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: کاندیدا نشدن ما دلیل خاصی ندارد، مشغله کاریمان خیلی زیاد است و فرصت اینکه در انتخابات شرکت کنیم، نداریم، به هر حال مسئولیت سنگینی دارد و باید پاسخگوی همه مؤسسات قرآنی باشیم، بر این اساس ما در انتخابات اتحادیه شرکت نکردیم.

لیلا علی‌پور، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت نورالمبین خوی نیز در گفت‌وگو با ایکنا، بیان کرد: به دلیل فاصله زیادی که با ارومیه داریم ترجیح دادم که در انتخابات اتحادیه قرآنی، کاندیدا نشوم.

اتحادیه کشوری حق دخالت در انتخابات ندارد

بنابر این گزارش، در ادامه به سراغ محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت رفتیم، وی درباره برنامه اتحادیه کشوری در مورد اتحادیه آذربایجان غربی، گفت: به عنوان اتحادیه کشوری حق دخالت در برگزاری یا برگزار نشدن انتخابات هیچ استانی را نداریم ولی به عنوان ناظر کلی دعوت می‌کنند و ما طبق اساسنامه حضور پیدا می‌کنیم، مشکل اتحادیه استان آذربایجان غربی را بررسی کردم، مشکل اساسی بحث‌های داخلی اتحادیه است، مقداری هم به خارج از آن مجموعه مرتبط است.

وی بیان کرد: مؤسسات روی افراد فعلی نظراتی دارند و اعتقادشان این است که باید ترکیب اعضا قرآنی‌تر شود، اینکه حرفشان منطقی یا غیر منطقی است و در خصوص مصداق‌هایش وارد نمی‌شوم اما به هر جهت برای تحقق این مطالبه باید به صحنه بیایند و افراد را خودشان انتخاب کنند، از بیرون که نمی‌توان فردی را داخل اتحادیه آورد، بنا بر این عدم مشارکت مؤسسات باعث شده تا در این استان مشکل ایجاد شود.

انجم‌شعاع اظهار کرد: ارجاع دادن اشکالات به خارج از مجموعه و دستگاه‌های دیگر خیلی وجاهت ندارد. با همه فراز و نشیب‌ها دوم اسفند‌ماه این انتخابات بنابر وعده‌ها برگزار می‌شود، چه بهتر که مؤسسات حضور حداکثری داشته باشند، ما خیلی علاقه نداریم انتخابات آذربایجان غربی نیز سرنوشتی مثل انتخابات تهران داشته باشد، ضمن احترام به همه افرادی که در مجامع دوم انتخاب شدند مثل تهران، قم، کرمان و مازندران ولی اگر مؤسسات به صورت حداکثری حضور پیدا کنند افرادی که انتخاب می‌شوند از دلگرمی بیشتری برخوردار خواهند بود. وارد میدان شوند و صحنه را به کسی بسپارند که از نظر آن‌ها شاخصه‌های لازم را دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا هیچ مؤسسه‌ای در جریان تاریخ دوم اسفند که اشاره داشتید، نیست، اظهار کرد: این نیز یکی از اشکالات کار اتحادیه استان است، تاریخ قبلی که ملغی شد همان جا تاریخ دوم اسفندماه را اعلام کردند، اما ظاهراً همان تعداد حاضران در جلسه اطلاع پیدا کرده‌اند، با دوستان سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت ارشاد در حال رایزنی هستیم تا برای حضور حداکثری مشارکت کنند.

مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در رابطه با بحث ریزش شدید مخاطب در این استان و اینکه گویی یک دلزدگی جمعی در آنجا ایجاد شده است، گفت: اگر چنین موضوعی جدی باشد باید در هیئت مدیره گزارش آن را اعلام کنم تا یک تیم کارشناسی برای بررسی به شهرهای مختلف استان برود تا صحت این موضوع بررسی شود.

وی ادامه داد: مشکل کم بودن مخاطبان در استان‌ها، یک مشکل عام است، در تمام استان‌ها این وضعیت را داریم. دوستانی که در استان این گزارش را منعکس کرده‌اند تصورشان این است که در سایر استان‌ها وضعیت مطلوب قبل از کرونایی وجود دارد، در حالی که اینطور نیست و در تمام استان‌ها شاهد رکود فعالیت‌ها هستیم، مگر مؤسساتی که توانستند خودشان را با فضای مجازی تطبیق دهند و با وضعیت موجود هم‌گرایی ایجاد کنند.

انجم‌شعاع اظهار کرد: در شهرهایی که برادران اهل سنت مؤسسه دارند مؤسساتشان فعال است و به صورت حضوری فعالیت می‌کنند، در بخش شیعیان نیز تا آنجایی که می‌دانم همین الان در استان‌های مجاورشان اردبیل و آذربایجان شرقی مؤسسات فعال هستند، اما هیچکس نباید انتظار قبل از وضعیت کرونا را داشته باشد، خصوصاً این چند ماه اخیر که دوباره شیوع بیماری یک سیر صعودی پیدا کرده است.

با اعلام تاریخ دوم اسفند و بی‌اطلاعی مؤسسات از آن، پیشاپیش می‌توان آن را یک انتخابات لغو شده دانست، وقتی مدت‌ها به هر دلیلی مؤسسات هیچ حمایتی ندیده‌اند و حتی گوش شنوایی نیز برای شنیدن درددل‌هایشان نیافته‌اند چگونه می‌توان از آن‌ها انتظار فعالیت مطلوب قرآنی را داشت. ایجاد رغبت برای ادامه فعالیت‌ بخش مردمی در این استان نیازمند برنامه‌ریزی جدی‌تری است.

نکته دیگر در مورد اتحادیه استان آذربایجان غربی این است که فاقد مکان است و شاید یک دلیل اصلی جدی گرفته نشدن آن نیز همین موضوع باشد. اتحادیه مصداق ضرب‌المثل «کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی» شده، در حالی که بسیاری از مؤسسات به دلیل نداشتن همین مکان تعطیل شده‌اند، چگونه اتحادیه لامکان می‌تواند برای آن‌ها امیدوارکننده باشد؟

لیلا شرف
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha