تأثیر امیکرون بر زنان باردار و نحوه مراقبت
کد خبر: 4036770
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۰
دانستنی‌های کرونایی؛

تأثیر امیکرون بر زنان باردار و نحوه مراقبت

هر بیماری از جمله کرونا، تأثیر بالقوه خطرناک‌تری بر زن باردار دارد؛ اما این تنها زنان باردار نیستند که باید پروتکل‌ها را رعایت کرده و واکسن بزنند بلکه اطرافیان آنها نیز باید به دقت پروتکل‌ها را رعایت کنند.

تأثیر امیکرون بر زنان باردار

به گزارش ایکنا، طبق مقالات روز دنیا، در فرآیند بارداری «از آنجایی که زنان باردار جنبه‌ای از سرکوب سیستم ایمنی دارند که به آنها اجازه می‌دهد تا جنینی را با خود حمل کنند که از نظر ژنتیکی نیمی از آنها متفاوت است»، هر بیماری از جمله کرونا، تأثیر بالقوه خطرناک‌تری بر زن باردار دارد.

این خطر ممکن است در قالب زایمان زودرس خود را نشان دهد. اما متأسفانه علی‌رغم هشدارها، شاهد عدم رعایت شیوه‌نامه‌ها توسط مادران باردار و اطرافیان آنها هستیم. اطرافیانی که با عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی جان مادر و جنین را به خطر می‌اندازند.

یک متخصص زنان در پاسخ به این سؤال که آیا زایمان زودرس در مورد نوع اُمیکرون نیز رخ خواهد داد یا نه، می‌گوید: سخت است که پاسخی روشن بدهیم و لازم است تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود اما صرف نظر از نوع کرونا، افراد باردار شانس بیشتری نسبت به افراد غیرباردار برای پذیرش در بیمارستان با علائم کووید و نیاز به انتقال به بخش مراقبت‌های ویژه دارند.

کارشناسان می‌گویند وضعیت واکسیناسیون در مورد شدت بیماری نیز اهمیت دارد. مطالعه‌ای که اخیراً در Nature Medicine در اسکاتلند منتشر شده است، نشان می‌دهد که 98 درصد از بیماران بارداری که به دلیل کووید-19 برای مراقبت‌های ویژه در ICU بستری شده‌اند، واکسینه نشده‌اند.

این متخصص زنان می‌گوید: «بیشتر افرادی که واکسینه و تقویت می‌شوند به کووید مبتلا نمی‌شوند و اگر قرار باشد بدون در نظر گرفتن نوع آن به عفونت مبتلا شوند، احتمال بسیار کمتری برای بستری شدن در بیمارستان و حتی به میزان قابل توجهی کمتر برای انتوبه شدن و احتمال مرگ تقریباً صفر دارند.

علائم امیکرون بر زنان باردار

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) معتقد است که اینها علائم اصلی کرونا هستند: تب یا لرز، سرفه، تنگی نفس یا مشکل در تنفس، خستگی، دردهای عضلانی یا بدن، سردرد، از دست دادن جدید چشایی یا بویایی، گلودرد، آبریزش بینی، حالت تهوع یا استفراغ و اسهال.

اما گزارش دیگری از (CDC) که اواسط آذر منتشر شد علائم کمی متفاوت برای موارد کرونا ناشی از امیکرون را نشان می‌دهد. بیماران که زنان باردار هم جزو آنها هستند معمولاً هنگام ابتلا به امیکرون این علائم را دارند: سرفه، خستگی، بینی گرفتگی، آبریزش بینی و گلودرد.

اما آیا نوع امیکرون باعث بیماری شدیدتر در زنان باردار می‌شود؟ بله؛ اگر واکسن نزده و تقویت روحی و جسمی نشوند.

چگونه زنان باردار می‌توانند از خود در برابر نوع امیکرون محافظت کنند؟

مادران باردار واکسن بزنند. سایر اعضای خانواده مادر باردار واکسن بزند. از مادر باردار حمایت تغذیه‌ای، ویتامینی و روحی و روانی صورت گیرد. میهمانی نرفتن در زمان اپیدمی، عدم سرکشی افراد دیگر به مادر باردار و حضور کوتاه در مراکز درمانی و آلوده با رعایت تمام شیوه‌نامه‌ها نیز از دیگر موارد مراقبتی از زنان باردار است.

البته مصرف مایعات فراوان، استراحت کافی و کاهش فعالیت‌های روزانه برای زنان باردار مبتلا به امیکرون توصیه می‌شود و بهتر است خودسرانه هیچ دارویی را مصرف نکنند.

منبع: صفحه اینستاگرام دکتر حسین کرمانپور، رئیس اورژانس بیمارستان سینا

انتهای پیام
captcha