خادم‌القرآن عنوانی اعتباری نیست + صوت
کد خبر: 4043407
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۴
معتز آقایی:

خادم‌القرآن عنوانی اعتباری نیست + صوت

حافظ کل قرآن کریم با تأکید بر اینکه خادم قرآن باید خدمات مشهودی داشته و بین همگان معروف باشد، گفت: خادم‌القرآن باید دید چقدر قرآن در او نفوذ کرده و چقدر توانسته‌ آموزه‌های قرآنی را اجرا کند. پس خادم‌القرآن یک عنوان اعتباری نیست.

معتز آقاییقدردانی از مقام شامخ معلمان، هنرمندان و مروجان قرآن کریم وظیفه مهم هر فردی است که توسعه فرهنگ قرآنی دغدغه اوست، به ویژه نهادهای فرهنگی که باید حمایت از این پیشگامان را اساس فعالیتشان قرار دهند و بخش‌های اثرگذار زندگی این افراد را به سمع و نظر جامعه برسانند. در ادامه با یکی از خادمان قرآن گفت‌وگو کردیم تا ضمن جویا شدن از احوالات زندگی‌اش، درباره اینکه پس از دریافت نشان خادم قرآن، چه مسئولیت اجتماعی را بر دوش خود حس می‌کند، سخن بگوید.

معتز آقایی، متولد سال 1354 در کویت است. این حافظ کل قرآن کریم در بیست و ششمین دوره مراسم تکریم خادمان قرآن جمهوری اسلامی ایران (سال 1399) در بخش تبلیغ و ترویج مفتخر به دریافت نشان خادم‌القرآن شد.

وی درباره ویژگی‌های فردی که می‌تواند عنوان خادم قرآن را دریافت کند، گفت: هرگاه مخلصانه برای رضای خدا و بدون چشم‌داشت فعالیت کنیم، خادم‌القرآن خواهیم بود. خادم‌القرآن باید اخلاق قرآنی داشته باشد و فقط کسب رتبه اول در مسابقات بین‌المللی مهم نیست، بلکه باید دید چقدر قرآن در آن فرد نفوذ کرده و چقدر آموزه‌های قرآنی را اجرا می‌کند. خادم قرآن عنوانی اعتباری نیست.

این حافظ بین‌المللی اظهار کرد: خادم قرآن باید خدمات قرآنی مشهودی داشته و معروف باشد. هنگامی که می‌گوییم خادم‌القرآن عباس سلیمی به معنای واقعی عنوان درستی است. این عنوان را آیت‌الله العظمی جوادی آملی به او دادند و سلیمی در خدمت به قرآن شب و روز نمی‌شناسد. آیا من مانند عباس سلیمی هستم و برای خدمت به قرآن بدون هیچ چشم‌داشتی کار می‌کنم؟ همچنین تحقیق، تربیت شاگرد و برپایی جلسات آموزشی اهمیت دارد. البته خودم را لایق این عنوان نمی‌دانم و امیدوارم روزی از همه اساتید پیشکسوت تجلیل شود. همچنین بسیاری از پیشکسوتان قرآنی به دلایلی چون تمایل نداشتن یا غفلت نهادهای ذی‌ربط در فهرست دریافت‌کنندگان این عنوان قرار نگرفته‌اند.

آقایی در پاسخ به این سؤال که طی این سال‌ها کدام خادم یا خادمان به عنوان الگوی قرآنی زندگی شما بودند؟ گفت: استادان عباس سلیمی و سیدمحسن موسوی‌بلده در دوره سوم و استاد سیدمحسن خدام‌حسینی در دوره پنجم در عرصه تبلیغ و ترویج تجلیل شدند.

وی درباره مسئولیت اجتماعی خادم قرآن اظهار کرد: خادم قرآن یعنی اول مسیر بودن. مردم توقع دارند که اخلاق او قرآنی‌ باشد و برای ترویج قرآن بیشتر از گذشته تلاش کند و نیز افراد بیشتری را به عرصه قرآنی جذب کند و خلاق و نوآور و به فکر خدمت به قرآن باشد. خادم القرآن باید خادم‌القرآن و العترة باشد، چراکه خادم قرآن بودن به تنهایی کافی نیست. باید فعالیت حول عترت همزمان با قرآن پیش رود.

کد

آقایی با تأکید بر اینکه قرآن و عترت به عنوان دو ثقل است، تصریح کرد: همچنین می‌خواهم به مطالبه رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن اشاره کنم. در این زمینه خوب کار شده است، اما پیشرفت چندانی نکرده‌ایم و شاهد حمایت دلگرم‌کننده‌ای از حافظان نیستیم. طی سفر اخیرم به سیستان و بلوچستان شاهد تعدد حافظان و عدم رسیدگی به آنها بودم. البته مشکل کمبود بودجه وجود دارد، اما خدمت به قرآن در اولویت نیست و صرفاً فعالیت‌های قرآنی انجام می‌شود. 

وی ادامه داد: باید برای تحقق منویات مقام معظم رهبری گام برداریم و از هر حافظ خواسته شود که تعدادی حافظ قرآن را تربیت کند و این امر با تشویق لازم همراه باشد. حافظ قرآن باید مرتل خوبی باشد و مفاهیم قرآن را نیز بداند. پس باید انسانی قرآنی تربیت کنیم که قرآن ناطق باشد.

معتز آقایی به فعالیت‌های قرآنی متعددی پرداخته است، از جمله مدیر مرکز آموزش قرآن کریم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم‌ حسنی(ع) از سال ۱۳۸۱ تاکنون، کسب رتبه اول در مسابقات حفظ کل قرآن در سطوح استانی، کشوری و بین‌المللی در سال ۱۳۸۵، داور مسابقات مختلف قرآن در نهادهای مختلف منطقه‌ای، استانی‌، کشوری و بین‌المللی در رشته‌های حفظ، تجوید و وقف و ابتدا و هدایت حفاظ، اجرای برنامه‌های کارشناسی حفظ در صدا و سیمای قرآن از سال ۱۳۸۶ تاکنون و کارشناس حفظ و آموزش قرائت در شبکه‌های عربی برون‌مرزی الکوثر و الثقلین و سحر. همچنین او آثاری قرآنی همچون یک دوره تلاوت کامل قرآن به طریقه حدرخوانی، یک دوره کامل فایل صوتی تدریس حفظ کل قرآن در رادیو قرآن و طراحی ۱۳۲۹ سؤال مفاهیم از کل قرآن را در کارنامه دارد.

انتهای پیام
captcha