روزه‌داری صحیح از نگاه طب سنتی
کد خبر: 4047402
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۳

روزه‌داری صحیح از نگاه طب سنتی

یک متخصص و مدرس طب ایرانی گفت: یکی از نشانه‌های روزه‌داری سالم این است که روزه‌دار پس از یک ماه رمضان دو یا سه کیلوگرم وزن کم کرده باشد، اگر در این یک ماه نسبت به قبل چاق شده باشد نشان از پرخوری و روزه‌داری ناسالم فرد بوده است.

مریم نواب زاده، یک متخصص و مدرس طب ایرانیمریم نواب‌زاده، متخصص و مدرس طب ایرانی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: یکی از فلسفه‌های روزه‌داری، سلامت بدن است؛ روزه‌داری و گرسنگی کشیدن می‌تواند حافظ سلامتی و درمان یا جلوگیری از بیماری‌های التهابی، بیماری‌های معدل و کبد چرب، سرطان‌های بدخیم و یا آلزایمر شود.

وی ادامه داد: یکی از نشانه‌های روزه‌داری سالم این است که روزه‌دار پس از یک ماه رمضان دو یا سه کیلوگرم وزن کم کرده باشد، اگر در این یک ماه نسبت به قبل چاق شده باشد نشان از پرخوری و روزه‌داری ناسالم فرد بوده است.

نواب‌زاده با اشاره به داشتن خواب مناسب، تصریح کرد: خوابیدن بین روز برای روزه‌دار خوب است و از تشنگی جلوگیری می‌کند و باعث رطوبت‌رسانی به بدن می‌شود، اما با خواب زیاد هضم زیادی انجام می‌گیرد و فرد گرسنه‌تر می‌شود.

این مدرس طب سنتی با بیان اینکه توصیه می‌شود خواب نزدیک اذان‌ ظهر انجام و از خواب طولانی جلوگیری شود، تصریح کرد: روزه‌داری مزاج گرم و خشکی دارد و حرارت بدن را افزایش می‌دهد، همین موضوع باعث می‌شود بسیاری از بیماری‌هایی که زمینه افزایش سرما یا رطوبت هستند، در بدن روز در تعدیل شود.

نواب‌زاده با بیان اینکه برای اینکه فرد بتواند یک ماه روزه‌داری کند باید طرز صحیح روزه‌داری و رژیم مختص این دوران را بیاموزد و به آن عمل کند، افزود: توصیه می‌شود برای وعده سحر از عادات صبحانه و لبنیات، کره، تخم مرغ و گردو و انواع خورشت‌ها و مغزیجات استفاده شود؛ همچنین مصرف نان سبوس‌دار که ماندگاری خوبی در بدن دارد می‌تواند گرسنگی را کاهش دهد.

این متخصص و مدرس طب ایرانی بیان کرد: از خوردن غذاهای پر ادویه و تند و همچنین زیره در وعده سحری اجتناب کنید، ابتدای سحر نوشیدنی و دمنوش و میوه میل کنید و بعد از نیم ساعت بعد وعده غذایی را تناول کنید.

نواب‌زاده با بیان اینکه بهتر است به جای چای از دمنوش استفاده شود. جویدن غذا در وعده افطار و سحر بسیار مهم است، پس در انتخاب غذا در سحر دقت شود، ادامه داد: مصرف گوشت گوسفند برای وعده سحر مناسب است، اما در خوردن آن نباید زیاده‌روی کرد، چراکه هضم آن سخت می‌شود و تشنه‌آور است. مصرف گوشت، مرغ، ماهی و گوشت گاو محدود شود‌، چراکه کاهنده ایمنی بدن هستند.

وی تصریح کرد: برنج نیز تشنه‌آور است و بهتر است به‌صورت آبکش استفاده شود. همچنین استفاده از روغن زیتون یا کره گاو در طبخ غذا فراموش نشود؛ توصیه می‌شود از ماست و دوغ در وعده سحر استفاده نشود، چراکه موجب تشنگی می‌شود.

نواب‌زاده بیان کرد: خواب بعد از سحری نیز مشکلات معده و گزارش را تشدید می‌کند و بهتر است بلافاصله بعد از سحری به خواب نروند؛ توصیه می‌شود برای جلوگیری از تشنگی از شربت سکنجبین، ماءالشعیر طبی و لیموترش تازه و شربت نارنج استفاده کنند.

این متخصص و مدرس طب ایرانی در خصوص بارداری، تصریح کرد: توصیه می‌شود در سه ماه اول و سه ماه آخر بارداری که نیاز جنین به کالری بیشتر است، مادران حد امکان روزه نگیرند تا در رشد جنین اختلالی پیش نیاید، اما می‌توان سه ماه بین را با توجه به نظر خود مادر روزه گرفت البته که همین موضوع نیز تأکید نمی‌شود و بهتر است روزه نگیرند.

وی یادآور شد: زنان شیرده که نوزاد زیر یک سال دارند به دلیل وابستگی کودک به شیر مادر توصیه می‌شود روزه نگیرند، اما افرادی که نوزاد بالای یک سال دارند می‌توانند با تنظیم غذا و تغذیه تا حدی روزه بگیرند و باز هم همین موضوع به نظر خود فرد بستگی دارد.

انتهای پیام
captcha