آمران به معروف و ناهیان از منکر حمایت شوند
کد خبر: 4048597
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۱

آمران به معروف و ناهیان از منکر حمایت شوند

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور بر لزوم تدوین قانون برای حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در سه سطح «مردم نسبت به مردم»، «دولت نسبت به مردم» و «مردم نسبت به دولت» تأکید کرد.

ستاد امر به معروفبه گزارش ایکنا به نقل از اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، جلسه امضای تفاهم‌نامه همکاری ستاد امر به معروف و نهی از منکر با مرکز وکلای قوه قضاییه با حضور سیدمحمدصالح هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، صادق‌منش، قائم‌مقام دبیر ستاد و حسن عبدلیان‌پور، رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه برگزار شد.

سیدمحمدصالح هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور در ابتدای این جلسه ضمن تشکر از برگزاری این جلسه به هجمه رسانه‌ای و محیطی علیه امر به معروف و نهی از منکر در جهت تحریف آن اشاره کرد و گفت: لفظ امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک مصطلح قرآنی برای برخی مقبول و عرفی نیست، چنانکه ترجیح می‌دهند به جای آن از واژه‌های دیگری همچون مسئولیت اجتماعی و حقوق شهروندی استفاده کنند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با اشاره به اهداف انقلاب که تحقق ارزش‌های قرآنی بود بیان کرد: تعالیم مترقی اسلام در صحنه اجتماع برای نظام جمهوری اسلامی باید محقق شود و الگویی برای سایر کشورها باشد.

هاشمی گلپایگانی با اشاره به آیه «الَّذينَ إِن مَكَّنّاهُم فِي الأَرضِ» تصریح کرد: این تفاهم‌نامه‌ها برای تولید قدرت و حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در همه سطوح است.

وی افزود: فرموده خداوند در مورد این فریضه مطالبه‌گریست و اگر کاری نکنیم طبق دستور الهی عذاب نازل می‌شود و آشکارترین عذاب‌ها این است که بَدانِ جامعه را بر خوب‌ها مسلط می‌کند، آنگاه برکت و امنیت برداشته شده و نفاق ایجاد می‏شود.

هاشمی گلپایگانی با اشاره به اصل هشتم قانون اساسی که دعوت به امر به معروف و نهی از منکر است افزود: این وظیفه‌ای است همگانی و متقابل در سه بعد «مردم نسبت به یکدیگر»، «دولت نسبت به مردم» و «مردم نسبت به دولت» و علت اصلی که برخی از مسئولان از این فریضه الهی اجتناب می‌کنند، این است که برخی از مسئولان از فضای مجازی بیشتر می‌ترسند تا خدا و این موضوع کار را برای مردم نیز سخت می‎کند.

وی با بیان اینکه امروزه برخی جرأت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه را ندارند، گفت: گاهی نیز که کسانی شهامت انجام این فریضه را نسبت به مسئولان یا مردم پیدا می‌کنند، با پرونده‌سازی از سوی مرتکبان منکر، در پیچ و خم دادگاه‌ها و نیروی انتظامی می‌افتند که البته همه باید باید این نوع نگاه اشتباه را از عرف جامعه برداریم و به آمران معروف و ناهیان از منکر جرأت مطالبه‌گری براساس قانون بدهیم. براساس قانون یکی از وظایف ستاد امر به معروف و نهی از منکر حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر است که برگزاری این جلسه یکی از مصادیق عمل به این قانون است.

هاشمی گلپایگانی با اشاره به ظرفیت‌های قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر گفت: چرا با داشتن این قوانین مسلم و صریح آمر به معروف و ناهی از منکر باید مورد تعدی قرار بگیرد یا شهید شود و یا با محکومیت کیفری مواجه شود.اگر در حمایت از این عزیزان در مجامع قانونی کوتاهی کنیم، این فریضه الهی مورد تضییع قرارگرفته و ما اجازه این کار را نمیدهیم.

وی ضمن تشکر از پیشگامی مرکز وکلای قوه قضاییه برای حمایت حقوقی و قضایی از آمران به معروف و ناهیان از منکر ، خطاب به مدیران این مرکز گفت: شما با روحیه جوانی و همتی که دارید می توانید منشأ اثر باشید و انگیزه‌های خودجوش مردمی نیز در شما وجود دارد و ستاد امر به معروف در تلاش است که امر به معروف و نهی از منکر مردمی‌تر شود.

در پایان این جلسه، تفاهم‌نامه‌ای به منظور حمایت‌های حقوقی از آمران به معروف و ناهیان از منکر سراسر کشور میان سیدمحمدصالح هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور و حسن عبدلیان‌پور، رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه به امضا رسید.

یادآور می‌شود، بر اساس این تفاهم‌نامه، مرکز وکلای قوه قضائیه با هماهنگی ستاد امر به معروف و نهی از منکر در حوزه‌های قضایی سراسر کشور علاوه بر ارایه خدمات رایگان مشاوره حقوقی به آمران به معروف و ناهیان از منکر، در موارد تشکیل پرونده قضایی برای معاضدت قضایی از آن‌ها وکیل رایگان معرفی می‌کند.

انتهای پیام
captcha