اهمیت مردمی برگزار کردن نمایشگاه قرآن
کد خبر: 4051406
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴

اهمیت مردمی برگزار کردن نمایشگاه قرآن

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر چهارمحال‌وبختیاری با تأکید بر اینکه کارها برای حصول نتیجه باید به‌صورت مردمی اجرا شوند، بیان کرد: حضور مردم و معرفی فعالیت‌های قرآنی مردمی در نمایشگاه قرآن استان کمرنگ است، نهادها و دستگاه‌های حاکمیتی باید سرمایه مردمی را باور کنند.

ابوالفضل احمدی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر چهارمحال‌وبختیاری

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالفضل احمدی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر چهارمحال‌وبختیاری در حاشیه بازدید از غرفه ایکنا در نمایشگاه قرآن استان با اشاره به اینکه از حیث موضوعات قرآنی نظیر عفاف و حجاب، نیکوکاری یا امر به معروف و نهی از منکر مواردی را در نمایشگاه قرآن شاهد هستیم، اظهار کرد: اما در حوزه ارائه فعالیت‌های قرآنی و نیز ظرفیت قرآن کریم در ساحت‌های گوناگون و افراد آشنا به قرآن کریم کار خاصی را شاهد نیستیم.

وی با ذکر اینکه اطلاع‌رسانی برپایی نمایشگاه در سطح شهر مشهود و محسوس نیست، افزود: بیشتر شاهد رویکرد نمایشی - گزارشی در نمایشگاه قرآن هستیم و تصور این بود که یک فضای کاربردی و عملیاتی را از معرفی قرآن و فعالیت‌های قرآنی مشاهده کنیم و فضای بهتری را با توجه به عنوان نمایشگاه یعنی «نمایشگاه بزرگ کتاب، نرم‌افزار و محصولات قرآنی استان» شاهد باشیم.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان با اشاره به برپایی غرفه این ستاد در نمایشگاه قرآن، تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر یک موضوع قرآنی است که برای اقامه فرایض و واجبات دینی و تحقق آرمان‌های جامعه اسلامی در این کتاب آسمانی مورد تأکید واقع شده است، لذا نمایشگاه قرآن بستر خوبی برای پرداختن به این ضرورت دینی است و اگر امر به معروف و نهی از منکر به‌درستی انجام شود، معارف قرآن در جامعه تحقق خواهد یافت و به دستورات و واجبات دینی عمل می‌شود.

این مدرس حوزه و دانشگاه در استان با اشاره به اینکه وظیفه ستاد امر به معروف و نهی از منکر بر طبق تأکیدات مقام معظم رهبری احیا و ترویج عمومی این فریضه در بین مردم است، افزود: اگر این امر محقق شود، مردم نسبت به یکدیگر، خانواده، مسئولان و نسبت به دین و اقامه امر الهی بی‌تفاوت نمی‌مانند و ریشه روحیه بی‌تفاوتی در جامعه خشکانده می‌شود.

احمدی ادامه داد: یکی از اهداف برپایی غرفه امر به معروف و نهی از منکر شناساندن وظیفه این ستاد است چرا که بسیاری تصور می‌کنند که وظیفه ستاد مقابله با تاهنجاری‌ها و پیشگیری از بزه‌ها و برخورد قهری است، حال آنکه نهادهایی چون نیروی انتظامی، دادستانی، اطلاعات و غیره این وظیفه پیشگیرانه و برخورد و اعمال قانون را بر عهده دارند که البته این نهادها عضو ستاد امر به معروف نیز هستند.

وی تأکید کرد: رسالت اصلی ستاد، ترویج روحیه امر به معروف و نهی از منکر است که در غرفه نیز همین رویکرد دنبال می‌شود؛ ضمن اینکه برخی طرح‌های در حال اجرای این ستاد در نمایشگاه قرآن استان برای بازدیدکنندگان معرفی می‌شود.

احمدی تشکیل گروه‌های مطالبه‌گری را یکی از طرح‌های در دست اجرا برشمرد و توضیح داد: مجوز این گروه‌ها به‌صورت کشوری صادر می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند در عرصه و شاخه مشخصی فعالیت کنند. مثلاً افراد علاقه‌مند به فعالیت برای مطالبه‌گری در حوزه فساد اداری یک گروه را تشکیل می‌دهند و سرگروه و اعضا برنامه‌های خود را ارائه می‌دهند و ستاد حمایت حقوقی و معنوی از این گروه‌ها دارد.

وی با یادآوری اجرای طرح محله پیشران-شهر پیشرفته در ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان، گفت: در این طرح که با همکاری معاونت اجتماعی و پیشگیری از جُرم دادگستری در حال اجراست، افراد دغدغه‌مند محلات یک گروه مطالبه‌گری چند نفره را تشکیل می‌دهند و مسائل عمرانی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ناظر به محله را احصا می‌کنند و با به میدان آوردن ظرفیت مردمی و دستگاه‌ های مرتبط و با همت خودشان حتی‌الامکان مشکلات را رفع می‌کنند.

احمدی بیان کرد: شوراهای امر به معروف و نهی از منکر محلات، مسجد و شهرها به‌صورت سلسله‌مراتب برنامه‌های خود را بر اساس دستورالعمل‌ها دنبال می‌کنند؛ در این طرح چند محله در یک مسجد در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و مجموعه مساجد یک شورای مرکزی را تشکیل می‌دهند که این طرح نیز مانند دیگر برنامه‌ها در راستای فعال کردن مردم برای اقامه امر به معروف و نهی از منکر است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان با اشاره به فعال کردن دبیرخانه خانواده، حجاب و عفاف، تصریح کرد: رسالت این دبیرخانه احیا و ترویج مسئله حجاب و آسیب‌شناسی چرایی بدحجابی است. همچنین رسیدگی به مطالبات و گزارش‌های مردمی به‌ویژه از دستگاه‌ها همواره در دستور کار ستاد قرار داشته است که گزارشات با دعوت از مسئولان و شنیدن پاسخ‌ها و رفع مشکلات پیگیری می‌شوند.

احمدی گفت: طرح ضابطین امر به معروف و نهی از منکر استان نیز طی تفاهم‌نامه‌ای با دادگستری استان آغاز شده است که این ضابطین با اختیار عمل بیشتر می‌توانند گزارش مستقیم مشکلات را به دادستانی ارائه دهند و دستگاه قضایی می‌تواند طبق مقررات وارد عمل شود و برخورد کند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان با تأکید بر اینکه کارها برای حصول نتیجه باید به‌صورت مردمی اجرا شوند، بیان کرد: حضور مردم و معرفی فعالیت‌های قرآنی مردمی در نمایشگاه قرآن استان کمرنگ است، نهادها و دستگاه‌های حاکمیتی باید سرمایه مردمی را باور کنند. همچنان که حضور مردم و تکیه بر صندوق رأی در نظام سیاسی یک اصل است در کارهای فرهنگی و قرآنی نیز تکیه بر نیروهای مردمی باید در دستور کار قرار گیرد.

احمدی با یادآوری نقش رسانه‌ها، بیان کرد: فعالیت رسانه‌ها نیز باید در جهت دعوت از مردم و ایجاد حرکت عمومی در راستای ایجاد تمدن نوین اسلامی باشد و رسانه می‌تواند نقش مهمی در تبیین نقش مردم و پای کار آوردن سرمایه مردمی ایفا کند و حقیقتاً رسانه‌ها مهم‌ترین ابزار مقابله با دشمن بوده و در نوک پیکان جهاد تبیین قرار دارند.

انتهای پیام
captcha