توکل؛ راه سعادت + فیلم
کد خبر: 4052858
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۴
«آیه آیه بندگی»/ 25

توکل؛ راه سعادت + فیلم

خدای تعالی مقتدر و ثابت است و باید به او توکل کرد و اگر به غیر از خدای متعال به هرکه تکیه کنید بدانید از این ویژگی‌ها بهره نمی‌برد.

حجت الاسلام آقاتهرانی

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی آقاتهرانی، معلم اخلاق و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم، در سلسله درس‌گفتار‌هایی که با عنوان «آیه آیه بندگی» که در ۳۰ قسمت به مناسبت ماه مبارک رمضان و با همکاری استودیو مبین تهیه و تدوین شده، به بیان توصیه‌هایی اخلاقی برای زندگی بهتر برپایه آیات قرآن کریم پرداخته است.


بیشتر بخوانید:


مباحث بخش بیست‌وپنجم درس‌گفتار «آیه آیه بندگی» با نام «توکل» به شرح ذیل است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم و الحمدلله ربّ العالمین و صَلِّ عَلی مُحَمَّد و آلِ  محمد.

«وَعَلَى اللَّهِ فَتَوَكَّلُوا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ – آیه 23 سوره مائده» اگر مؤمن هستید به خدا توکل کنید.

خدای تعالی مقتدر است، ثابت است، زنده است، هست، می‌داند، می‌تواند و اگر به غیر از خدای متعال به هرکه تکیه کنید، بدانید از این ویژگی‌ها بهره نمی‌برد. کسی به غیر از خدا واقعاً هیچ چیزی را از خود ندارد، لذا همه داشته‌های واقعی برای خداست.

یگی از بزرگان تعریف می‌کرد: طلبه‌ای درس می‌خواند و یکی از بازاریان به این طلبه می‌گوید شما هزینه‌هایتان را چگونه تأمین می‌کنید و آن طلبه پاسخ می‌دهد از شهریه مختصری که دریافت می‌کنیم. شهریه دوران طلبگی خیلی اندک است و گذران زندگی با این شهریه واقعاً سخت است و افرادی که وارد حوزه می‌شوند باید خیلی اهل گذشت باشند و به خدا تکیه کنند. این فرد بازاری مدام همین سؤال را می‌پرسید و آن طلبه هم مدام پاسخ می‌داد؛ با همین شهریه اندک امور را می‌گذرانم و خداوند می‌رساند و اوست که روزی را ضمانت کرده و ما هم یکی از بندگانش هستیم. آن فرد بازاری قانع نشد و گفت نه باید بگویید از کجا می‌آورید! طلبه که ناراحت شده بود در نهایت گفت که یکی از یهودیان می‌دهد. آن بازاری هم گفت: خب از قبل همین را می‌گفتید. طلبه که ناراحت بود به این فرد بازاری پاسخ داد: بی‌انصاف مدام می‌گویم خداوند من را اداره می‌کند، باور نمی‌کنید اما وقتی گفتم یک یهودی خرج من را می‌دهد سریع باور کردید.

به خودمان نگاه کنیم، واقعاً رفتار ما شبیه به این ماجرای طلبه و فرد بازاری نیست؟ گاهی از اوقات امیدمان و باورمان به بندگان خدا بیش از خود خداست.

خیلی ناپسند است که خدا را باور نداشته باشیم، مثلاً ما مسلمان و موحد هستیم. خداوند بی‌نهایت است و آنهایی که می‌گویند دستان خدا بسته است، ملعون هستند. دو دست خدا باز است و هر کاری که بخواهد می‌تواند انجام دهد. این اعتقاد باید در رفتار، کردار و گفتارمان ظهور و بروز پیدا کند.

به خدا توکل و اعتماد کنید، البته این توکل نباید مانع از تلاش و فعالیتمان شود، چون کار و تلاش جای خود را دارد اما باید بدانیم که خدا روزی می‌دهد و همه چیز دست اوست، بنابراین توکل و تکیه واقعی به خود خدای متعال باشد.

انتهای پیام
captcha