تقویت سنت حسنه مصالحه در جامعه
کد خبر: 4053180
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۶

تقویت سنت حسنه مصالحه در جامعه

یکی از مباحث اجتماعی برگرفته از آموزه‌های قرآنی و روایی صلح، گذشت و مصالحه با مؤمنان است که شوراهای حل اختلاف قوه قضاییه بر اساس همین اصل شکل گرفته‌اند لذا غرفه مرکز توسعه حل اختلاف دادگستری نیز فعالانه در نمایشگاه قرآن چهارمحال‌وبختیاری برای ارائه خدمات دایر است.

احمدرضا بهرامی، رئیس کل دادگستری چهارمحال و بختیاری

احمدرضا بهرامی، رئیس‌کل دادگستری چهارمحال‌وبختیاری در بازدید از غرفه ایکنا در نمایشگاه قرآن استان در پاسخ به پرسشی مبنی بر ضرورت حضور این نهاد در نمایشگاه قرآن کریم و با اشاره به اینکه دادگستری وظیفه دارد در بسیاری از مباحث اجتماعی و فرهنگی ورود داشته باشد، اظهار کرد: یکی از مباحث اجتماعی برگرفته از آموزه‌های قرآنی و روایی صلح و سازش و مدارا و گذشت و مصالحه با مؤمنان است که شوراهای حل اختلاف بر اساس همین اصل شکل گرفته‌اند و غرفه این مرکز نیز فعالانه در نمایشگاه قرآن دایر است.

وی با ذکر اینکه تا پیش از گسترش جوامع شهری مردم مایل به صلح و سازش به‌ویژه از طریق ریش‌سفیدان و معتمدان و ذی‌نفوذان محل بودند، افزود: با توسعه سبک زندگی شهری و افزایش گستره فعالیت دادگستری و قرارگیری آن در دسترس عموم، سنت حسنه مصالحه کمرنگ شد و مردم بیشتر تمایل دارند به دادگستری مراجعه کنند، پای شکایات خود بایستند و چه بسا کوتاه نیایند که این یک آسیب برای جامعه اسلامی است.

بهرامی اقدام دادگستری برای ایجاد ستاد صبر را عمل به توصیه‌های قرآن و روایات دانست و گفت: خداوند در آیه ۲۲ سوره مبارکه نور مؤمنان را به صلح و دوستی امر می‌کند و می‌فرماید: «آیا دوست نمی‌دارید که خدا هم در حق شما مغفرت و احسان فرماید؟ و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است». پیداست که انسان اگر عفو و گذشت داشته باشد خداوند نیز بخشش الهی را شامل حالش می‌فرماید.

ختم ۱۳ پرونده قصاص با تلاش ستاد صبر استان

رئیس‌کل دادگستری استان بیان کرد: ستاد صبر از حدود دو سال پیش در استان و در سه شهر شهرکرد، سامان و بن فعال شده است؛ در سال گذشته ۱۰ فقره پرونده قتل با همت این ستاد با رضایت اولیای دم به صلح و سازش ختم شد.

بهرامی در پاسخ به این پرسش که با پدیده تظاهر به روزه‌خواری که در سطح شهر مشهود است چگونه باید برخورد شود، بیان کرد: صراحت قرآن کریم این است که برخی گروه‌ها مانند مسافران یا بیماران حرجی بر روزه ندارند بااینحال باید حرمت ماه مبارک و روزه‌داران را حفظ کنند و به‌صورت علنی روزه خود را افطار نکنند. حکومت اسلامی و دستگاه‌های ذیربط وظیفه تذکر، برخورد و بازداشتن روزه‌خواران متظاهر را بر عهده دارند که مرتکب این منکر علنی می‌شوند.

وی ادامه داد: دستگاه قضایی و نیروی انتظامی با همراهی برخی نهادها نظیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر و اتاق اصناف استان وظیفه بازدارندگی نسبت به اشاعه است منکر در ملأعام را دارند.

رئیس‌کل دادگستری استان با تأکید بر اینکه گاه اقدامات سلبی آسیب‌زاست و مشکلی بر مشکلات می‌افزاید، تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد بهترین راهکار پیشگیری از وقوع جُرم از جمله تظاهر به روزه‌خواری تبلیغات و ارشاد صحیح است. لذا مجامع دینی، حوزه‌ علمیه، روحانیت و نهادهای مردم‌نهاد دلسوز دین و فرهنگ دینی در این راستا وظیفه دارند که مانع درونی را در افراد تقویت کنند.

بهرامی بیان کرد: اگر اقناع و ارشاد و فرهنگسازی و آگاه‌سازی مردم به‌درستی انجام شود، نیاز به برخورد و مجازات مجرمان نخواهد بود چرا که ممکن است تبعات سوء داشته باشد. البته در موارد قلیلی که فرد متظاهر به روزه‌خواری باوجود تذکرات بر این کار اصرار و مداومت دارد و علناً تجاهر می‌کند باید بر طبق قانون مجازات اسلامی با او برخورد شود.

بخش‌های چهارگانه مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه

کرم شیخ‌پور، معاون قضایی رئیس‌کل دادگستری در امور شوراهای حل اختلاف استان نیز با اشاره به اینکه معاونت حل اختلاف قوه قضاییه که در راستای خارج کردن پرونده‌ها از حالت قضایی و مردمی کردن آن‌ها تلاش می‌کند، اظهار کرد: این معاونت دارای چهار بخش از جمله شوراهای حل اختلاف است که در راستای صلح و سازش تلاش می‌کنند، بخش دوم ناظر به داوری است که چهار مؤسسه داوری فعال در استان سعی می‌کنند با توافق دو طرف داور رأی صادر کند و فوراً به اجرا در آید.

وی ادامه داد: بخش سوم معاونت حل اختلاف قوه قضاییه مؤسسات میانجیگری هستند که در این راستا حدود ۳۴ میانجیگر جذب شده‌اند تا در دعاوی کیفری و در راستای صلح و سازش فعالیت کنند، بخش چهارم نیز ستاد ملی صبر است که کارهای عمومی و همگانی را پوشش می‌دهد و از تمام اقشار هم‌استانی‌ها به‌ویژه معتمدین و ریش‌سفیدان و رؤسای قبایل و طوایف به فراخور شرایط برای حل اختلافات و مصالحه استفاده می‌شود.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف استان تصریح کرد: با تلاش شوراهای حل اختلاف و سفیران و هیئت‌های صلح در سال گذشته ۱۰ فقره پرونده قتل و امسال نیز تا کنون سه فقره پرونده قتل را به صلح و سازش ختم کردیم. دعاوی خانوادگی نیز بسیار دشوار و فرسایشی هستند و هیئت‌های صلح تلاش می‌کنند تا مصالحه را برقرار و مانع از پاشیدگی خانواده‌ها شوند.

شیخ‌پور در خصوص اهمیت و ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت ریش‌سفیدان و بزرگان محلات برای حل اختلافات و مصالحه، گفت: فرهنگ ایرانی و اسلامی برای بزرگترها ارزش والایی قائل است و مردم نیز به‌ویژه در طوایف بختیاری و روستاها نسبت به پیروی از سخن بزرگان و ریش‌سفیدان خود را ملزم می‌دانند، اگرچه مهاجرت‌ها و مظاهر شهرنشینی قدری از این الزام کاسته است اما به دنبال تقویت این فرهنگ هستیم.

وی با ذکر اینکه گاه یک بزرگ طایفه می‌تواند ماهانه سه تا چهار پرونده را به صلح و سازش ختم کند، افزود: این در حالیست که هر یک از پرونده‌ها اگر به مصالحه طرفین دعاوی ختم شوند بسیار ارزشمند است. اگر پرونده‌ای به مصالحه ختم شود مانند کبریت پُری است که در جایی امن گذاشته می‌شود اما اگر امکان مصالحه از آن گرفته و از حالت صلح و سازش خارج شود، مانند کبریتی مشتعل شده است و دیگران را درگیر می‌کند.

شیخ‌پور بیان کرد: ستاد صبر مبتنی بر فرهنگ قرآنی و روایی کار و تبلیغ می‌کند و بنرها و پوسترهای تبلیغاتی این ستاد مزین به فرازی از آیه ۱۳۴ سوره مبارکه آل‌عمران «وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ» است؛ بخشی از جمعیت صلح‌یاران نیز در مساجد زیر نظر ائمه جمعه و جماعات فعالیت می‌کنند و منابر و مساجد به بستر خوبی برای ترویج فرهنگ مصالحه تبدیل شده‌اند.

انتهای پیام
captcha