قیمت نان افزایش نمی‌یابد
کد خبر: 4055269
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۶

قیمت نان افزایش نمی‌یابد

معاون وزیر اقتصاد در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه یک سیما، ضمن تأکید بر اینکه قیمت نان با اجرای طرح حذف یارانه آرد کاهش نخواهد یافت، از تلاش دولت برای کاهش 10 درصدی قیمت نان نسبت به سال گذشته خبر داد.

به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، سبحانیان، معاون وزیر اقتصاد با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه اول سیما و در پاسخ به اینکه با اجرای طرح جدید فروش نان در کشور عملاً چه اتفاقی خواهد افتاد، گفت: به جهت اتفاقات و وضعیتی که دنیا در حال حاضر با آن مواجه است، لازم است در شیوه توزیع یارانه‌ها در کشور اصلاحات اساسی صورت گیرد و این ضرورت شاید سال‌ها و دهه‌ها بود که وجود داشت و کارشناسان اقتصادی نیز بر ضرورت آن متذکر می شدند، اما متأسفانه عزم و اراده‌ای در دولت‌ها وجود نداشت، برای اینکه این اتفاق رخ دهد.

وی با بیان اینکه در دولت، این عزم و اراده ایجاد شده است تا بتوانیم با اصلاحی که در شیوه توزیع یارانه ها اتفاق خواهد افتاد، یارانه را به شکلی مؤثر به دست مردم و مصرف کنندگان کالا برسانیم، در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص احتمال تغییر قیمت نان نیز، گفت: پاسخ به این سؤال نیز خیر است اما در این زمینه لازم است توضیحاتی نیز ارائه شود.

سبحانیان، هر سیاست اصلاحی را نیازمند یک ضمیمه شامل پیوست اجتماعی دانست و گفت: اگر بخواهیم در توزیع کالاهایی اصلاحاتی انجام دهیم، شرط لازم و کافی این است که حتماً سمت مردم و سمت قدرت خرید مردم را نیز دیده باشیم.

وی با اشاره به روند هدفمندکردن یارانه‌ها، اظهار کرد: معمولاً در سنوات گذشته به ویژه با تجربه ای که در حوزه هدفمند کردن یارانه‌ها وجود داشت، این طور عمل می‌شد که معادل منابعی که با اجرای یک سیاست اصلاحی آزاد می‌شد، بین مردم به همان میزان باز توزیع می‌شد و این یکی از روش‌هایی بود که در گذشته تجربه شد و البته محاسن و معایبی نیز دارد. 

معاون سیاستگذاری اقتصادی وزارت امور  اقتصادی و دارایی در تبیین سایر ابعاد این طرح نیز بیان کرد: برای اولین بار در کشور زیرساختی آماده شده است که مشخصاً برای حمایت از مصرف‌کنندگان نان طراحی شده است و با کمک دوستان بانک مرکزی، وزارتخانه‌های رفاه، صمت و جهاد کشاورزی در حال پیاده‌سازی آن هستیم. 

وی ادامه داد: اساساً علیرغم اینکه در این طرح رانت موجود در زنجیره آرد و نان حذف می شود ولی مردم بدون هیچ گونه تغییری در فرایند خریدشان و بدون هیچ تغییری در قیمت نان قادر خواهند بود نان مورد نیازشان را تهیه کنند. 

سبحانیان با بیان اینکه با اجرای این طرح، موضوعیت قاچاق و انحراف در این زنجیره از بین می‌رود، گفت: افزون بر این، مردم همین کالا را نه تنها با قیمت گران‌تر نخواهند خرید، بلکه دولت در تلاش است بتواند کاری کند که مردم آن را نسبت به سال گذشته نیز ارزانتر بخرند. 

وی در پاسخ به اینکه دولت چه کار خواهد کرد که قیمت نان افزایش نیابد، اظهار کرد: در گذشته روال این گونه بود که دولت کیسه‌های آرد یارانه‌ای را به نانوایی‌های سراسر کشور توزیع می‌کرد و نانوایی‌ها نیز همین آرد را  تبدیل به نان کرده و با قیمت مصوب به دست مردم می‌رساندند که البته در این زنجیره هزار و یک مفسده و انحراف اتفاق می‌افتاد، اما با اجرای این طرح عملاً به جای توزیع آرد یارانه‌ای بین نانوایی‌ها تلاش می کنیم با استفاده از مکانیزمی که طراحی شده است، صرفاً به آردی که تبدیل به نان شده و به دست مصرف کننده می‌رسد، یارانه تعلق بگیرد.

معاون سیاستگذاری اقتصادی وزارت امور  اقتصادی و دارایی در ادامه بیان کرد: ساز و کارهای این طرح به نحوی طراحی شده است که کاملاً قابل رصد و پیگیری است و عملاً اگر انحرافی در این زنجیره  رخ دهد، به این معنا که اگر آرد به خارج از کشور قاچاق شود یا به سمت مصارف دیگر برود، قابل رصد و پیگیری خواهد بود.

وی در پایان تأکید کرد: با اجرای این طرح به جای اینکه به صورت گسترده، آرد یارانه‌ای در کشور توزیع شود، یارانه صرفا به آن قسمت از آرد تخصیص می‌یابد که تبدیل به نان می‌شود و به دست مصرف‌کنندگان و مردم می‌رسد.

انتهای پیام
captcha