آغاز ثبت نام آزمون اختصاصی دانشکده صدا و سیما در قم
کد خبر: 4055550
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۵
رئیس دانشکده صداوسیما قم خبر داد:

آغاز ثبت نام آزمون اختصاصی دانشکده صدا و سیما در قم

موسوی مهر، رئیس دانشکده صدا و سیما در قم از آغاز ثبت نام آزمون اختصاصی این دانشکده ویژه طلاب خواهر و برادر در سطح دو و کارشناسی مؤسسات آموزش عالی حوزوی خبر داد.

سیدمحمد مهدی موسوی مهر به گزارش ایکنا، سیدمحمدمهدی موسوی مهر، رئیس دانشکده صدا و سیمای شعبه قم، 18 اردیبهشت ماه در نشست خبری پذیرش طلبه در مقطع کارشناسی ارشد این دانشکده، گفت: این دانشکده در مقطع کارشناسی ارشد با برگزاری آزمون اختصاصی اقدام به پذیرش طلاب سطح دو حوزه و کارشناسی مؤسسات آموزش عالی حوزوی از بین برادران و خواهران خواهد کرد.

وی با بیان اینکه صرفا آزمون اختصاصی تنها مجرای ورود دانش‌پژوهان به دانشکده صدا و سیمای شعبه قم است، افزود: امسال رشته چهارمی با عنوان دین و رسانه به سه رشته قبلی یعنی تولیدات سیما، ادبیات نمایشی و علوم ارتباطات اجتماعی اضافه شده است که مراحل نهایی دریافت مجوز آن از سوی وزارت علوم در حال انجام است.

تاریخ ثبت نام و برگزاری آزمون

موسوی مهر با بیان اینکه مهلت ثبت نام در این آزمون اختصاصی از 18 اردیبهشت ماه آغاز شده و تا 24 اردیبهشت ماه ادامه دارد، تصریح کرد: آزمون ورودی 10 تیرماه سال جاری به صورت حضوری برگزار می‌شود که علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به نشانی اینترنتی www.qomirib.ac.ir مراجعه کنند یا با شماره‌های 02532904006 و 09023904908 تماس بگیرند و از پیام‌رسان ایتا و واتساپ با شماره مذکور اطلاعات بیشتری به دست آورند.

رئیس دانشکده صدا و سیما در قم اضافه کرد: مواد آزمونی هم در اطلاعیه‌ها خبررسانی شده و علاقه‌مندان با مراجعه به سایت دانشکده هم می‌توانند از آن مطلع شوند. همچنین دوره‌های کارگاهی در سال جدید و قبل از برگزاری آزمون اختصاصی برای طلاب در نظر گرفته شده است تا آمادگی لازم برای حضور در آزمون را داشته باشند، البته مصاحبه هم بعد از آزمون در مردادماه انجام می‌شود و نتایج آن نیز در شهریور ماه اعلام خواهد شد.

وی افزود: دوره‌های آمادگی آزمون از 26 تا 29 اردیبهشت ماه، ویرایش شده و تکمیل ثبت نام از 17 تا 20 خردادماه انجام می‌شود؛ همچنین زمان دریافت کارت ورود به جلسه نیز روزهای هفتم و هشتم تیرماه است.

موسوی مهر با بیان اینکه میزان پذیرش در دانشکده یک دهم تعداد افراد است، افزود: ظرفیت اعلام شده برای پذیرش در هر رشته 10 نفر است و سختگیری زیادی در پذیرش دانشجو داریم. البته تلاش ما بر این است که در رشته تولیدات سیما افراد بیشتری جذب شوند.

استفاده از ظرفیت حوزه در تولیدات رسانه٬ای

رئیس دانشکده صدا و سیما در قم بیان کرد: دانشکده صدا و سیما در قم از سال 1376 افتتاح شد که هدف اصلی آن استفاده از ظرفیت بالقوه حوزه و طلاب حوزه برای ورود به عرصه رسانه‌ای و صدا و سیما است و بیش از نیمی از دانش‌پژوهان ما در سال‌های قبل به استخدام صدا و سیما در آمده‌اند زیرا سطح کیفی دانشجویان بالاست.

وی با بیان اینکه 30 تن از مدیران صدا و سیما از فارغ‌التحصیلان این دانشکده هستند و حتی برخی در خارج از کشور مشغول تبلبغات دینی و فرهنگی هستند، افزود: تا حدودی به این هدف رسیده‌ایم و به هر نسبتی که توان و استعداد مناسب در حوزه باشد، آمادگی جذب و پرورش آن‌ها را برای صدا و سیما داریم.

موسوی مهر با بیان اینکه بانوان فقط در رشته تولیدات سیما جذب نمی‌شوند، اضافه کرد: معمولا طلاب خواهر جزء دانشجویان بسیار فعال و خوب ما هستند و خدمات خوبی هم در عرصه رسانه‌ای داشته و دارند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا فعالان فضای مجازی را بدون آزمون پذیرش می‌کنید، افزود: چنین چیزی طبق ضوابط پذیرش وزارت علوم نیست و حتما افراد باید در آزمون اختصاصی حضور داشته باشند و جزء طلاب باشند؛ البته فقط دانشکده صدا و سیما در قم مخصوص طلاب است و  دانشگاه صدا و سیما از عموم علاقه‌مندان پذیرش دارد.

موسوی مهر در پاسخ به سؤال ایکنا مبنی بر اینکه پیوند بین دین و رسانه به خاطر خاستگاه‌های مختلف آفاتی داشته و دارد و برخی با آن مخالف هستند، اظهار کرد: بهترین دلیل بر امکان چیزی، وقوع آن است؛ امروز نه در فضای رسانه‌ای ایران بلکه حتی در هالیوود هم آثار دینی تولید می‌شود. قصص حضرت نوح و یوسف، موسی و عیسی(ع) در قالب فیلم تولید می‌شود و آنها هم به قدرت رسانه در انتقال مفاهیم دینی مدنظر خود پی‌برده‌اند.

نقش رسانه در آینده جهان

وی تأکید کرد: آینده جهان در تمامی ابعاد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و ... از طریق رسانه‌ها، جهت‌دهی می‌شود و به نوعی موضوعات و مباحث دینی هم عمدتا از طریق رسانه تاثیرگذارتر و انتقال بهتری دارد و شاید بتوان گفت دینی که ما دریافت می‌کنیم، دین رسانه‌ای است. حتی اگر ما دین را به عنوان منبعی برای سبک زندگی نپذیریم، قطعا یکی از موضوعات مهم در فرهنگ است و انتقال فرهنگ هم در بسیاری از مواقع در جهان از طریق رسانه انجام می‌شود.

موسوی مهر با بیان اینکه البته این موضوع قابل کنترل نیست، گفت: با همه نقدهایی که در بحث ماهیت دین و رسانه وجود دارد، ما امروز عمدتا دین را از طریق رسانه دریافت می‌کنیم و حتی در موارد زیادی ادعیه و مراسم مذهبی را از طریق صدا و سیما و فضای مجازی دریافت می‌کنیم، گرچه شاید در برخی موارد رسانه نتواند آنطور که باید و شاید معارف دینی را به صورت دقیق به مخاطب منتقل کند.

وی با بیان اینکه در فضایی که 50 درصد ظرفیت رسانه‌ها برای سرگرمی است، انتقال معارف دینی کار بسیار مشکلی است، گفت: با این وجود به نظر بنده موفقیت‌های خوبی در تولیدات دینی داشته‌ایم و آثار فاخری امروز در صدا و سیما و جشنواره فیلم فجر تولید می‌شود که فارغ‌التحصیلان ما در آن نقش نویسندگی یا کارگردانی و ... را دارند که از آن جمله می‌توان به دو فیلم در جشنواره فیلم فجر امسال و سریال نجلا اشاره کرد. 

انتهای پیام
captcha