ثبت‌نام آزمون ورودی حوزه علمیه خواهران تا 30 اردیبهشت ادامه دارد
کد خبر: 4055821
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۵

ثبت‌نام آزمون ورودی حوزه علمیه خواهران تا 30 اردیبهشت ادامه دارد

سرپرست حوزه علمیه استان قم، در نشست خبری پذیرش حوزه علمیه خواهران، از فرصت ثبت نام برای حضور در آزمون ورودی تا 30 اردیبهشت ماه خبر داد.

ثبت‌نام آزمون ورودی حوزه علمیه خواهران تا 30 اردیبهشت ادامه داردبه گزارش ایکنا، زهرا عزیزاللهی، سرپرست حوزه علمیه استان قم، 19 اردیبهشت ماه در نشست خبری پذیرش حوزه علمیه خواهران، با بیان اینکه پدیده حوزه خواهران و خواهران طلبه، تعبیری است که مقام معظم رهبری آن را به کار بردند، گفت: ما از ایشان تعابیر مختلف و جالبی در مورد حوزه خواهران داریم از جمله اینکه فرمودند پدیده خواهران طلبه حادثه پرمعنایی است، همچنین می‌فرمایند حوزه خواهران پدیده جدیدی است و جامعه به زنان فقیه نیاز دارد که همه اینها حاکی از اهمیت حوزه خواهران است. 

وی با بیان اینکه هرقدر ثبت نام و حضور خواهران علاقه‌مند به حوزه بیشتر شود، ثمره آن به‌گزینی طلاب است و دست ما در انتخاب افراد بازتر است، افزود: حوزه خواهران استان قم از بازوهای مختلف برای جذب طلبه استفاده کرده و می‌کند، از جمله کانون سفیران رضوان ولی نگاه ما به رسانه‌ها در تبلیغ و جذب حداکثری نگاه متفاوتی است تا جایگاه حوزه خواهران به خوبی تبیین شود.

عزیزاللهی با اشاره به فرمایش رهبری مبنی بر جهاد تبیین، گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر به خصوص به خاطر اینکه شغل‌گرایی رواج زیادی دارد جایگاه حوزه خواهران به خوبی برای مردم تبیین نشده و عمدتا از خروجی فعالیت‌های ما پرسش می‌کنند که مقام بحث خود را دارد ولی اولین و مهمترین اتفاق و هدف در حوزه خواهران، داشتن مادران عالمه جامع است که هر کدام مربی یک خانواده باشند زیرا وجود مادران مؤمنه و عالمه، جامعه را به سمت اهداف عالی سوق می‌دهد.

سرپرست حوزه علمیه استان قم با بیان اینکه ثبت نام برای پذیرش طلبه در حوزه خواهران همانند حوزه برادران از 15 فروردین ماه آغاز شده و تا 30 اردیبهشت ماه ادامه دارد و احتمال تمدید این زمان هم وجود دارد، اضافه کرد: در حال حاضر سه هزار طلبه در حوزه خواهران استان قم شامل مدارس علمیه قم، آران و بیدگل و کاشان مشغول تحصیل هستند، همچنین بیش از دو هزار فارغ‌التحصیل داریم.

وی اظهار کرد: در حال حاضر چهار مدرسه ما سطح چهار را با رشته‌های فقه و اصول، تفسیر و کلام، تاریخ، ادبیات عرب، مشاوره، تربیت دینی و حکمت متعالیه در حال اجرا دارد، همچنین در سطح سه در مرکز مطالعات زنان طلاب خواهر پذیرش شده و می‌شوند. ضمن اینکه هفت مدرسه سطح سه و 10 مدرسه سطح دو را اجرا می‌کنند.

سرپرست حوزه علمیه استان قم با بیان اینکه پذیرش از مقطع سیکل و دیپلم در کنار سطح دو، سه و چهار وجود دارد، افزود: آزمون پذیرش به صورت متمرکز و کتبی برگزار می‌شود و مصاحبه هم خواهیم داشت و به طور متوسط حدود 250 تا 300 نفر ظرفیت برای مدارس استان داریم. 

عزیزاللهی با بیان اینکه همچنین زمان آزمون هم 21 تیر ماه اعلام شده است، تصریح کرد: در کاشان یک مدرسه و در قم چند مدرسه مجوز سطح سه را گرفته‌اند و یک مدرسه سیکلی هم اضافه شده که باعث افزایش پذیرش خواهد شد.

احتمال کاهش واحدهای درسی در حوزه خواهران

وی در پاسخ به این پرسش که چرا واحدهای درسی در حوزه بسیار بیشتر از دانشگاه است و سبب می‌شود تا طلاب گلایه داشته باشند و عمق علمی آنان کاهش یابد، اظهار کرد: در دانشگاه در مقطع کارشناسی 137 واحد وجود دارد و در حوزه خواهران هم برای این مقطع، 190 واحد در نظر گرفته شده است  و این اختلاف بالا نیست. بنده معتقدم که نسبت به اهداف حوزه و نوع محتوا، 60 واحد اضافه خیلی زیاد نیست.

عزیزاللهی بیان کرد: در شورای سیاستگذاری حوزه این بحث در نظام جامع آموزش حوزه خواهران مطرح است که یا واحدها کاهش پیدا کند یا با ترکیبی از آموزش حضوری و مجازی زمینه را برای گرایش بیشتر طلاب خواهر فراهم کند. 

وی با بیان اینکه حوزه خواهران استان قم، دوهزار و 785 نفر فارغ‌التحصیل در طی هشت سال اخیر داشته است، گفت: حوزه خواهران قم جوان و نو هست و در مدت هشت ساله توانسته 20 مدرسه ایجاد کند که موفقیت خوبی است. 

سرپرست حوزه علمیه استان قم با بیان اینکه ماهیت طلبگی ابتدا تبلیغ، سپس پژوهش و آموزش است، اضافه کرد: تاکنون 500 تن از طلاب ما جذب تبلیغ در سراسر کشور شده‌اند و 500 مبلغه فعال همچنین 200 مبلغ معلم هم جذب آموزش و پرورش شده‌اند. در بخش پژوهش هم خواهران برگزیده زیادی در جشنواره علامه حلی داریم همچنین در حال حاضر ورود خواهران به کارهای اجرایی و مدیریتی در عرصه امور مربوط به بانوان و به خصوص در حوزه‌های خواهران توسعه یافته است.

آسیب‌های ناگفتنی در خانواده

عزیزاللهی با بیان اینکه 15 سال است مشغول مشاوره خانواده است، افزود: متاسفانه آسیب‌هایی در بحث خانواده وجود دارد که گفتنی نیست و آرام آرام دامنگیر خانواده‌های مذهبی هم شده است؛ البته در روایت داریم که حضرت فرمودند در آخرالزمان مردم وقتی صبح از خواب برمی‌خیزند، دینشان مانند سرمه که بر چشم مالیده شده سر جای خود است و آخر شب که می‌خواهند بخوابند دینشان مانند سرمه‌ای که بدون اطلاع صاحبش از چشم پاک شده از بین می‌رود. بنابراین بخشی از اینها طبیعی است ولی این به معنای مغلوب بودن ما در برابر این حوادث نیست.

وی اضافه کرد: مرکز مدیریت حوزه یکسری سیاستگذاری‌ها برای کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد، از جمله افزودن واحد و کارگاه‌های مهارتی در کنار آموزش‌های نظری و تبلیغ در فضای مجازی است تا یک طلبه بتواند بعد از فارغ التحصیل شدن به ارائه خدمت در جامعه بپردازد.

منتظر ارسال عکس// عزیزاللهی: ثبت‌نام حوزه خواهران تا 30 اردیبهشت ادامه دارد/ یاوری: کنشگر طلاق و ترک اعتیاد تربیت می‌شوند

تنها حوزه را مسئول امور فرهنگی دانستن جفاست 

همچنین فاطمه یاوری، معاون فرهنگی حوزه استان قم، گفت: حوزه خواهران هم مانند حوزه برادران باید به سمت تبلیغ تخصصی پیش برود که درصدد هستیم رشته تخصصی تبلیغ ایجاد شود؛ زیرا طلبه مبلغ نیاز نیست به اندازه یک مجتهد دروس تخصصی بخواند.  

وی با بیان اینکه این موضوع که ما حوزه را متولی اصلی امور فرهنگی از جمله عفاف و حجاب بدانیم جفاست، با طرح این پرسش که الان در بحث جمعیت چند دستگاه متولی این مسئله هستند و چقدر به وظایف خود عمل می‌کنند؟، اظهار کرد: مبلغان جهادی ما کارهای بسیار زیادی انجام داده و می‌دهند ولی به چشم نمی‌آید. آموزش و پرورش خواهان حضور بانوان طلبه برای تقویت وضع فرهنگی و پرورشی مدارس است ولی ساز و کار لازم، آن طور که باید، فراهم نیست.

تربیت کنشگر متخصص طلاق و ترک اعتیاد

یاوری بیان کرد: حضور اجتماعی بانوان طلبه در زمینه کرونا و کارهای جهادی دیگر بسیار مشهود بود و حوزه خواهران شهدایی هم در این عرصه داشته است؛ همچنین امروز کنشگرهای متخصص و فعال در بحث طلاق و ترک اعتیاد در حوزه بانوان نیز تربیت شده‌اند و در حال حاضر هزار و 500 دختر در قم در قالب گروه‌های جهادی از سوی مبلغان حوزه ساماندهی شده‌اند.

وی افزود: تخریب کار آسانی است و با یک استوری می‌توان زحمات قشر عظیمی را تخریب کرد ولی درست کردن و تبلیغ یک کار صحیح با یک استوری ممکن نیست زیرا کار فرهنگی، یک کار مستمر، مداوم، پرزحمت و دیربازده است، البته نقایص را پذیرا هستیم و از دردهای اجتماعی نگران هستیم و تلاش خود را انجام می‌دهیم. ولی باید از نهادها هم بپرسیم که چقدر از ظرفیت خواهران طلبه به خصوص در صدا و سیما استفاده می‌شود؟. 

انتهای پیام
captcha