حضور نخبگان قرآنی در مساجد را جدی بگیریم
کد خبر: 4056162
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲

حضور نخبگان قرآنی در مساجد را جدی بگیریم

حافظ کل قرآن و نفر اول مسابقات قرآن ایران و عمان در رشته حفظ 10 جزء، با اشاره به اینکه رونق مساجد به توسعه فرهنگ قرآنی می‌انجامد، اظهار کرد: از حضور جوانان و نخبگان قرآنی در مساجد غفلت نکنیم؛ چراکه معرفی آنان به عنوان الگو می‌تواند مسیر رسیدن به فرهنگ قرآنی را تسریع بخشد.

مصطفی سعیدی، نفر اول مسابقات قرآن ایران و عمان در رشته حفظ 10 جزء

مصطفی سعیدی، حافظ کل قرآن و نفر اول مسابقات قرآن ایران و عمان در رشته حفظ 10 جزء، در گفت‌وگو با ایکنا از استان مرکزی، ضرورت تقویت و تثبیت محفوظات با تکیه بر معانی را مورد تأکید قرار داد و افزود: حافظان قرآن خود متوجه مرور روزی چند جزء در روز هستند و مباحثه با یکدیگر به تقویت و افزایش اعتماد به نفس آنان کمک می‌کند.

وی با اشاره به برگزاری «جام حافظان» در سال 1400، تصریح کرد: برنامه‌ریزی برای برگزاری این طرح امسال باید با دقت نظر بیشتری همراه باشد. خوشبختانه سال گذشته حفاظ از اجرای طرح استقبال کردند که این نشان‌دهنده این است که برای اجرای دوباره آن و جذب افراد بیشتر باید برنامه‌ریزی‌ها دقیق‌تر صورت گیرد.

سعیدی ادامه داد: برگزاری طرح‌هایی همچون «جام حافظان» به تقویت انگیزه حفاظ برای ارائه محفوظات در جلسات و مسابقات مهم‌تر همچون اوقاف و غیره کمک می‌کند؛ چراکه برخی حفاظ به دلیل عدم تسلط کافی امکان و فرصت حضور در رویدادهای مهم را ندارند و برگزاری این برنامه‌ها هم به آنان افزایش انگیزه می‌دهد هم اعتماد به نفس.

وی با بیان اینکه برگزاری طرح یاد شده نقاط ضعف حفاظ را مشخص و در طول دوره آرام آرام نقاط ضعف برطرف شد، ادامه داد: برگزاری طرح‌های قرآنی به تقویت اصول صوت و لحنی و تجوید کمک بسیار زیادی می‌کند؛ چراکه اغلب حفاظ به این اصول با جدیت نمی‌پردازند و فقط علاقه دارند محفوظات را زودتر تثبیت کنند و بدین دلیل از دیگر اصول غافل می‌شوند. می‌طلبد حفاظ برای رفع این مشکل صوت اساتید قرآنی را بیشتر گوش داده و جاهایی را تقلید کنند.

سعیدی ضرورت برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه حفاظ به ویژه حفاظ نوجوان و جوان را مورد تأکید قرار داد و افزود: حفاظ شرکت‌کننده در مسابقات و سایر رویدادهای قرآنی نباید به حال خود رها شوند. همه مربیان نسبت به قرآن‌آموزان مسئولیت دارند و مسئولیت‌پذیر بودن آنان به تربیت نیروهای متخصص قرآنی منتج می‌شود.

وی استمرار کلاس‌های قرآنی در مساجد را متذکر شد و افزود: هیچگاه نباید از این اماکن معنوی برای آموزش قرآن غافل شد، مساجد طبق فرمایش مقام معظم رهبری باید به پایگاه قرآنی تبدیل شوند. رونق این اماکن قطعاً به توسعه فرهنگ قرآنی کمک می‌کند به شرط آنکه برای آن برنامه کوتاه مدت و بلندمدت تعریف کنیم. از حضور جوانان و نخبگان قرآنی در مساجد غفلت نکنیم؛ چراکه معرفی آنان به عنوان الگو می‌تواند مسیر رسیدن به فرهنگ قرآنی را تسریع بخشد.

سعیدی اضافه کرد: اگر قرار است «جام حافظان» امسال نیز برگزار شود باید به چینش افراد در گروه دقت شود تا تیمی قوی نباشد و تیمی ضعیف. برای هریک از اجزای گروه باید ویژگی‌هایی در نظر بگیریم تا همه در یک سطح باشند؛ چراکه تیم‌های ضعیف از دور مسابقات زود خارج می‌شوند و نمی‌توانند با سایر تیم‌ها و دیگر حفاظ رقابت کنند.  

انتهای پیام
captcha