برگزاری نمایشگاه حلال کازان و انتشار دیجیتالی مصحف آسیایی
کد خبر: 4056919
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۹
در سالروز گرویدن بلغارهای ولگا به اسلام انجام می‌شود؛

برگزاری نمایشگاه حلال کازان و انتشار دیجیتالی مصحف آسیایی

مقامات روسیه و جمهوری تاتارستان برای برگزاری مراسم‌های مربوط به 1100 سالگی پذیرش اسلام توسط بلغارهای ولگا در تدارک برگزاری نمایشگاه حلال و انتشار دیجیتالی مصحف آسیایی قرآن هستند.

به گزارش ایکنا به نقل از ایو نیوز، جمهوری تاتارستان روسیه طی روزهای نوزدهم تا بیست و یکم ماه مه جاری(29 تا 31 اردیبهشت) به مناسبت جشن 1100 سالگی   پذیرش اسلام توسط بلغارهای اطراف رودخانه ولگا شاهد مراسم‌های متعدد است.

واسیل چیکراسوف، معاون نخست‌وزیر تاتارستان در یک کنفرانس ویژه در 11 مه گفت که 71 رویداد در سطح فدرال ولگا و 79 رویداد در سطح کشور جمهوری روسیه به این مراسم یادبود اختصاص دارد و دامنه جغرافیای این مراسم و جشن‌ها از کالینینگراد تا ساخالین خواهد بود و همایش‌ها، مسابقات، جشنواره‌ها، همایش‌ها، کنسرت‌ها و غیره در طول این سال برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود این بار تعداد زیادی گردشگر و همچنین مهمانان مهمی از الجزایر، سوریه، اندونزی، بحرین و بسیاری از کشورهای دیگر به تاتارستان بیایند.

۳۰ سفیر از کشورهای سراسر جهان و رؤسای وزارتخانه‌های مختلف مرکزی موافقت خود را برای حضور در مراسم نمایشگاه کازان و موزه بزرگ پولکر  اعلام کردند.

سیزدهمین اجلاس بین‌المللی اقتصادی سامیت (روسیه- جهان اسلام و نمایشگاه حلال روسیه) نوزدهم ماه مه در کازان روسیه برگزار می‌شود و موضوع اصلی این نمایشگاه اشتراک منافع عمومی در اقتصاد و حوزه حلال است.

این رویداد از نظر تعداد شرکت‌کنندگان بسیار بزرگ است و حدود 160 شرکت‌کننده از 55 کشور سراسر جهان و 42 منطقه روسیه علاقه‌مندی خود را برای شرکت در این رویداد ابراز کرده‌اند و در مجموع انتظار می‌رود که 5000 مهمان در آن حضور داشته باشند.

این اجلاس از سال ۲۰۰۹ هر ساله با حضور کشورهای جمهوری اسلامی ایران، امارات متحده عربی، مالزی قرقیزستان، اندونزی، تایلند، الجزایر، آذربایجان، سنگاپور، ترکیه، کوبا، سودان، عربستان سعودی، افغانستان، بحرین، اردن، مراکش، پاکستان، قطر و قزاقستان برگزار شده است.

آخرین‌بار این اجلاس قبل از همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۱۹ با حضور بیش از ۵ هزار نماینده از نهادهای بین‌المللی، ارگا‌ن‌های دولتی، مؤسسات مالی، سفرای ۲۵ کشور، نمایندگان پارلمان، سرمایه‌گذاران و تجار ۷۲ کشور جهان و نیز ۲۵۰ نماینده از خبرگزاری‌ها برگزار شد.

در حاشیه اجلاس بین‌المللی اقتصادی کازان، نمایشگاهی نیز با عنوان «حلال» با حضور نمایندگان سازمان‌ها و شرکت‌کنندگان در اجلاس برگزار می‌شود که یکی از مهم‌ترین فرصت‌های همکاری متقابل مناطق فدراسیون روسیه و کشورهای جهان اسلام به شمار می‌رود.

کنفرانس سنت پولکر رویداد بزرگ دیگری است که 21 مه در موزه بزرگ پولکر به مناسبت جشن یادبود پذیرش اسلام توسط بلغارهای کنار رودخانه ولگا برگزار می‌شود.

معاون رئیس جمهور تاتارستان همچنین خبر داده است که مجمع علمای دینی نیز در همان محل موزه پولکر با مشارکت یک هزار ائمه جماعت از  76 منطقه روسیه و هفت کشور برگزار خواهد شد که اجلاسی بسیار مهم و نمادین خواهد بود.

اداره دینی اسلامی تاتارستان برای رویدادهای مهم دیگری هم آماده می‌شود. قرار است پایگاه نسخ خطی مرکز تحقیقات کامپیوتری تاتارستان نسخه اینترنتی از مصحف آسیایی قرآن چاپ شده در کازان را در اختیار قرار دهد، مصحفی که نخستین نسخه چاپ شده در جهان اسلام به شمار می‌رود و طی نشستی در روز 20 ماه مه در روسیه در این پایگاه منتشر می‌شود؛ البته حدود 4000 نسخه از این کتاب هم در اختیار علاقه‌مندان و شرکت‌کنندگان در این مراسم قرار خواهد گرفت.

همچنین اولین سنگ بنای مسجد کلیسای جامع در  شهر کازان و در منطقه پارک گرلی سابق گذاشته خواهد شد تا در آینده به مکانی برای جاذبه گردشگری نیز تبدیل شود.

انتهای پیام
captcha