مخالفان هم باید به کمک دولت بیایند
کد خبر: 4057091
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵
ابوالقاسم رئوفیان:

مخالفان هم باید به کمک دولت بیایند

دبیرکل حزب اسلامی ایران‌زمین با به حق توصیف کردن توصیه رهبر معظم انقلاب مبنی بر همراهی با دولت در اجرای طرح اخیر اقتصادی گفت: امروز با یک مسئله ملی مواجه هستیم و ادامه روند فعلی مصالح نظام را به خطر می اندازد و اگر این شرایط با تغییرات و تحولات اساسی روبرو نشود می‌تواند یک سونامی نارضایتی در کشور ایجاد کند.

ابوالقاسم رئوفیان، دبیرکل حزب اسلامی ایران‌زمین

ابوالقاسم رئوفیان، دبیرکل حزب اسلامی ایران‌زمین، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره تأکید رهبر معظم انقلاب بر حمایت و کمک همه‌جانبه از دولت در اجرای طرح اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها به عنوان یک جراحی اقتصادی گفت: به اعتقاد من امروز علاوه بر موافقان و منتقدان، مخالفان دولت هم باید به کمک دولت بشتابند زیرا آنها فقط مخالف دولت یا رئیس‌جمهور هستند اما مخالف مصالح ملت و نظام نیستند. در واقع مخالف بودن نباید مانعی برای کار کمک به دولت باشد زیرا نتیجه موفقیت دولت بهبود وضعیت معیشتی ملت است.

وی افزود:‌ هیچ زمانی مانند امروز مردم در فشار و گرفتاری نبوده‌‌اند و این امر طلب می‌کند همه نخبگان، شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی با در نظر گرفتن مصالح ملی، اختلاف نظرها با دولت و تفاوت سلایق را کنار گذاشته و فضای روانی جامعه را آرام کرده و با بیان نظرات خیرخواهانه و دلسوزانه و در عین حال کاربردی خود مسئولان اجرایی را یاری کنند.

تداوم سیاست‌های فعلی اقتصادی ناممکن است 

رئوفیان با به حق توصیف کردن توصیه رهبر معظم انقلاب، گفت: ایشان دغدغه مردم و کشور را دارند و چنین امر مهمی نیاز به همراهی عمومی با دولت دارد. متأسفانه بخشی از وضعیت امروز نتیجه وعده‌های دولت‌ها بدون در نظر گرفتن اختیارات دولت، ظرفیت‌های کشور و شرایط جهانی و منطقه‌ای است. امروز تورم حدود 40 درصد یا بیشتر است و قطعاً بهبود درازمدت این وضعیت با تداوم سیاست‌های فعلی ممکن نیست و یک تحول اساسی در سیاست‌های اقتصادی ضروری به نظر می‌رسد.


بیشتر بخوانید:


دبیر کل حزب اسلامی ایران زمین با بیان اینکه امروز با یک مسئله ملی مواجه هستیم و ادامه روند فعلی مصالح نظام را به خطر می‌اندازد، گفت: اگر این شرایط با تغییرات اساسی روبرو نشود می‌تواند یک سونامی نارضایتی در کشور ایجاد کند. قرآن هم می‌فرماید: «الشَّيْطَانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَيَأْمُرُكُمْ بِالْفَحْشَاءِ»؛ شیطان از دریچه فقر وارد می‌شود و جامعه را به فحشا امر می‌کند و مجموعه دولتمردان باید با اجرای دقیق این طرح، این روند را معکوس کرده و مردم را به آرامش برسانند و این امر قطعا مستلزم همراهی همه جریان‌ها و گروه‌های سیاسی بدون در نظر گرفتن حب و بغض‌های شخصی و سیاسی است.

وی تصریح کرد: مردم هم اگر اجماع و اراده همگانی همه مسئولان و جریان‌های سیاسی را در اجرای این طرح ببینند قطعاً با اعتماد به مسئولان و دادن فرصت به آنها و صبر بیشتر آنها را در اجرای بهتر و کم‌تنش‌تر آن کمک خواهند کرد.

جاده رابطه دولت و احزاب دوطرفه شود

رئوفیان درباره نقش احزاب سیاسی در روند اجرای این طرح با انتقاد از نگاه دولت‌ها به احزاب سیاسی گفت: به نظر می‌رسد برخلاف نگاه قانون اساسی به احزاب و جایگاه آنها در کشور، دولت‌ها اصلا احزاب را قبول ندارند. دولت‌ها باید تکلیف خود را احزاب مشخص کنند، نمی‌شوند احزاب هم باشند و هم نباشند. زمان انتخابات که می‌رسد همه مسئولان دم از نقش احزاب در کشور می‌زنند اما همین که انتخابات به پایان می‌رسد، احزاب را کاملا فراموش می‌کنند.

دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین تأکید کرد: واقعا اگر مسئولان کشور احزاب را قبول ندارند، در قانون اساسی بازنگری کرده و اصول مربوط به احزاب را کاملا حذف کنند اما اگر قبول دارند، براساس همان شأنی که قانون اساسی برای احزاب در نظر گرفته برای احزاب شأنیت قائل شوند. شاید همین نگاه نادرست مسئولان به احزاب باعث شده در این وضعیت حساس احزاب سیاسی انگیزه‌ای برای کمک به دولت نداشته باشند.

وی یادآور شد: طی این نه ماه فعالیت دولت سیزدهم یک بار از احزاب برای شنیدن نظرات آنها دعوت نشده و حتی اسمی از آنان برده نمی‌شود و در این شرایط احزاب خودشان نمی‌دانند چگونه باید به دولت کمک کنند. به اعتقاد من جاده روابط دولت و احزاب باید دو طرفه باشد نه یک طرفه.

رئوفیان اظهار کرد: البته من منکر این نیستم که برخی احزاب مانند گعده و هیئت هستند که زمان انتخابات فعال می‌شوند و بعد از آن هم چراغ فعالیت‌شان خاموش می‌شود اما احزاب ریشه‌داری هم در کشور داریم که دارای بدنه فعال و کارشناسی اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... هستند و دولت‌ها می‌توانند از ظرفیت کارشناسی آنها بهره‌مند شوند و امروز بهترین فرصت برای دولت است که با ترمیم روابط خود با احزاب از آنها بخواهد نظرات‌ و پیشنهادات کارشناسی خود را برای اصلاح و عادلانه‌سازی نظام پرداخت یارانه‌ها ارائه دهند.

وی یادآور شد: رئیس‌جمهور می‌تواند با تعریف جایگاهی به نام مشاور رئیس‌جمهور در امور احزاب و گروه‌های سیاسی مسیر ارتباطی خود را با احزاب باز کند تا احزاب نیز بدانند از چه مسیری با رئیس‌جمهور در ارتباط باشند.

دیدارهای مردمی مقدمه است نه اصل

این فعال سیاسی اصولگرا با مثبت توصیف کردن ارتباط دولت و رئیس جمهور با مردم و تأثیر آن در اقناع افکار عمومی درباره ابعاد این طرح گفت: البته صرف حضور در میان مردم و شنیدن حرف‌ها و گلایه‌های آنها کارساز نیست و مقدمه‌ای برای اقدامات بعدی و مؤثر اجرایی است.

وی بیان کرد: در واقع وقتی رئیس‌جمهور بین مردم می‌رود و با آنها چهره به چهره دیدار می‌کند و قول‌هایی به آنها می‌دهد اگر مردم آثار این دیدارها را در سفره خود نبینند، تبدیل به یک اقدام مخرب می‌شود. مسئله دوم اینکه باید هدف از حضور در بین مردم مشخص باشد. امروز کدام مشکل و مسئله مردم است که مسئولان خبر نداشته باشند که حتما باید با حضور در جمع مردم متوجه شوند؟ گاهی اوقات هدف از حضور در بین مردم حل مسئله است و نیاز به یک بررسی میدانی دارد اما امروز مسئله مردم، مشکلات معیشتی و انتظار آنان برای ارتقای سطح زندگی در حد متعارف یک شهروند ایرانی است.

رئوفیان با بیان اینکه مسئولان باید درس حکمرانی را از فرمان حکومتی امیرالمومنین علی(ع) به مالک اشتر فرابگیرند، گفت: ایشان در این فرمان می‌فرمایند برای گزینش فرصت‌های برابر را برای همه فراهم کنید و درهای مدیریتی را باز کنید تا همه بیایند و از بین آنها شایسته‌ترین‌ها را انتخاب کنید تا آن تحول مدنظر در کشور اتفاق بیفتد. دیدارهای مردمی و واریز پول به حساب مردم تنها به منزله یک مسکن‌ عمل می‌کند و اگر به دنبال تحول مدیریتی و اقتصادی هستیم باید فرصت‌های برابر را برای همه فراهم کنیم تا شایستگانی که حتی مخالف من به عنوان رئیس‌جمهور هستند نیز بتوانند وارد حوزه مدیریتی شوند.

وی افزود: با اقدامات فعلی شاید از این مقطع عبور کنیم اما دوباره به یک مانع و دست‌انداز دیگر برخورد کنیم. اصلاح ساختاری همه‌جانبه راه اصلی تحول جامع است و باید در کنار اقدامات فعلی، اصلاح نظام مالیاتی، بانکی، پولی و تحول در روابط بین‌المللی و رفع تحریم‌ها نیز در دستور کار قرار گیرد تا این طرح آثار بلندمدت در جهت منافع مردم داشته باشد.

انتهای پیام
captcha