تظاهرات گسترده جهانی در محکومیت ترور ابوعاقله + فیلم
کد خبر: 4057097
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶

تظاهرات گسترده جهانی در محکومیت ترور ابوعاقله + فیلم

روز گذشته شهرهای مختلف کشورهای اروپایی و استرالیا شاهد برگزاری راهپیمایی معترضان به ترور شیرین ابوعاقله خبرنگار فلسطینی و محکومیت جنایات اسرائیل به مناسبت روز نکبت بود.

به گزارش ایکنا به نقل از   القدس العربی، پایتخت انگلیس روز گذشته صحنه برگزاری تظاهرات هزاران نفر در محکومیت ترور شیرین ابوعاقله و هفتادو چهارمین سالروز نکبت فلسطین بود. این تظاهرات توسط سازمان‌های حامی حقوق مردم فلسطین در لندن برگزار شد.

تظاهرات‌کنندگان شعارهایی در محکومیت نظام آپارتایدی که اسرائیل علیه مردم فلسطین اعمال می‌کند، سر دادند و خواستار پایان دادن به اشغالگری‌های اسرائیل و آزادی فلسطین شدند.

تظاهرات‌کنندگان در مقابل مقر شرکت پخش بریتانیا (بی بی سی)، در مرکز لندن تجمع و سپس به سمت اقامتگاه رسمی و دفتر اجرایی نخست‌وزیر این کشور راهپیمایی کردند.

شرکت‌کنندگان پرچم‌های فلسطین را به اهتزاز درآوردند و با شعار سر دادن خشم خود را از ظلم وحشیانه مداوم اسرائیل علیه فلسطینیان ابراز کردند. آنها همچنین کشته شدن شیرین ابوعاقله، روزنامه‌نگار کهنه‌کار فلسطینی را که هنگام پوشش خبری حمله ارتش رژیم صهیونیستی به اردوگاه آوارگان جنین در شمال کرانه باختری اشغالی توسط نیروهای اسرائیلی مورد اصابت گلوله قرار گرفت، به شدت محکوم کردند.

تظاهرات گسترده جهانی در محکومیت ترور ابوعاقله  + فیلم

معترضان خواستار تحقیقات سریع و مستقل برای محاکمه عاملان آن شدند. تظاهرات‌کنندگان همچنین کتاب یادبودی را به افتخار خبرنگار کشته شده شبکه خبری تلویزیونی الجزیره قطر  امضا کردند. در پلاکاردی که در کنار کتاب یادبود نصب شده بود، نوشته شده بود: «شیرین ابوعاقله پنجاه و پنجمین روزنامه‌نگاری است که از سال 2000 توسط نیروهای اشغالگر اسرائیل به قتل می‌رسد».

معترضان همچنین از دولت بوریس جانسون خواستند به جانبداری از اسرائیل و صدور سلاح به این رژیم پایان دهد و در برخورد با مردم فلسطین عادلانه رفتار کند.

تظاهرات مشابهی در دیگر پایتخت‌های اروپایی نیز برگزار شد. در شهر وین، پایتخت اتریش، هزاران تظاهرکننده طرفدار فلسطین به مناسبت هفتاد و چهارمین سالگرد روز نکبت به خیابان‌ها آمدند و کشته‌ شدن روزنامه‌نگار کهنه کار فلسطینی توسط نیروهای اسرائیلی را محکوم کردند.

تظاهرات گسترده در سراسر جهان در محکومیت ترور ابوعاقله و سالروز نکبت + فیلم

همچنین تظاهراتی در کپنهاگ، پایتخت دانمارک، به مناسبت روز نکبت و انتقاد از اسرائیل به دلیل قتل عمدی روزنامه‌نگار فلسطینی برگزار شد.

در استرالیا نیز هزاران نفر در محکومیت ترور خبرنگار الجزیره و دیگر جنایات اسرائیل به خیابان‌ها آمدند. 

رژیم اسرائیل کرانه باختری و شرق قدس را در طول جنگ شش روزه در سال 1967 اشغال کرد. بعداً شرق قدس را در اقدامی که توسط جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده است، ضمیمه خاک خود کرد.

تظاهرات گسترده جهانی در محکومیت ترور ابوعاقله  + فیلم

همچنین نوار غزه از سال 2007 تحت محاصره زمینی، هوایی و دریایی غیرانسانی رژیم صهیونیستی و از سال 2008 شاهد سه جنگ بوده است.

به گفته وزارت بهداشت فلسطین ابوعاقله چهارشنبه گذشته هنگام پوشش خبری حمله اسرائیل در شهر جنین مورد اصابت گلوله واقعی قرار گرفت و در شرایط وخیم به بیمارستان منتقل شد. روزنامه نگار فلسطینی هنگام کشته شدن جلیقه مطبوعاتی به تن داشت.

روز نکبت (یوم النکبة) نامی است که فلسطینی‌ها و حامیان آنها در سراسر جهان برای اشاره به سالگرد بیرون راندن صدها هزار فلسطینی از سرزمین‌های خود و تشکیل رژیم اسرائیل در ۲۴ اردیبهشت ۱۳۲۷ برابر با چهاردهم ماه مه ۱۹۴۶ میلادی به کار می‌برند. 

در ادامه ویدئویی از تظاهرات مردم سیدنی در استرالیا را در محکومیت ترور خبرنگار الجزیره و سالروز نکبت مشاهده می‌کنید.

انتهای پیام
captcha