ضرورت دوری از نگاه انتزاعی و سکولار به قرآن
کد خبر: 4057230
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۴
معاون قرآن وزارت ارشاد مطرح کرد:

ضرورت دوری از نگاه انتزاعی و سکولار به قرآن

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه باید نگاهمان به قرآن را از نگاه‌های انتزاعی دور کنیم و به نگاه‌های کاربردی روی بیاوریم، گفت: در نهادهای مختلف باید از نگاه حداقلی و سکولار به قرآن پرهیز کنیم.

علیرضا معافبه گزارش ایکنا، بخش دوم مراسم اختتامیه بیست و ششمین جشنواره قرآنی هد هد ویژه اساتید، دانشجویان و کارکنان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور برگزیدگان این رویداد و جمعی از مسئولان، ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در سالن آمفی تئاتر مرکزی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران برگزار شد.

برنامه با قرائت قرآن توسط علیرضا امانی، نفر اول دانشجویان آغاز شد و در ادامه کلیپی با موضوع جمعیت پخش شد.

جواد باقری، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخش دوم اختتامیه، گفت: 86 هزار نفر در این جشنواره شرکت کردند و حدود 50 هزار و 500 نفر از این تعداد در دو مرحله دانشگاهی حضور داشتند؛ این بیست و ششمین جشنواره نیز به ایستگاه اجرایی آخر خودش نزدیک شد و امروز در خدمت 457 نفر از برگزیدگان این جشنواره هستیم.

وی افزود: نگاهمان این است که جشنواره به این اختتامیه ختم نشود بلکه جشنواره را با نگاه شناسایی استعدادها ببینیم، لذا بعد از این اختتامیه برنامه‌هایی برای استفاده بهینه و شرکت فعالانه برگزیدگان در فعالیت‌های قرآنی دانشگاه داریم.

در ادامه مسابقه فرازخوانی ویژه آقایان و مسابقه سؤال قرآنی نیز ویژه بانوان برگزار شد.

در بخش بعدی مراسم، علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه جشنواره هد هد، اسم بسیار زیبا، لطیف و دلنشینی دارد و به نقطه بسیار خوبی رسیده است، گفت: از دوستان وزارت بهداشت تشکر می‌کنم، من از مدافعان کارهای جشنواره‌ای و فستیوالی در حوزه فرهنگ، فکر، دانشگاه و مدیریت فرهنگی هستم، هدف این جشنواره‌ها یک واژه است که مکرر در لسان اهل علم گفته شده و آن «انس» است، هدف این است که فرد با قرآن و عترت و مفاهیم و ارزش‌ها و اندیشه‌های قرآنی انس بگیرد، قرآن را بخواند و تدبر کند، قرآن را در زندگی‌اش بیاورد و عمل کند.

وی بیان کرد: جشنواره هدهد و همه جشنواره‌های فرهنگی به دنبال این هستند که فرد با قرآن انس بگیرد و با قرآن به او خوش بگذرد، با سیره اهل بیت(ع) زیست کند و حیات طیبه و زیست مؤمنانه پیدا کند، با همان تقریری که قرآن از یک زیست امیدوار و با نشاط و مؤمنانه دارد؛ این مسئله راهبردی در این جشنواره و همه جشنواره‌ها دنبال می‌شود.

معاف عنوان کرد: به طور خاص الان و امروز در کشور ما می‌شود از جشنواره‌ها، هدف‌های جدی‌تری بعد از انس فردی در ساحت جمعی طلب کرد. وقتی انس فردی اتفاق افتاد، می‌بینیم که با مجموعه‌ای از چالش‌ها و مسائل در کشور مواجه هستیم، در فلسفه پزشکی از بقراط تا ابن سینا مسیری طی شده، اما امروز سؤالی در فلسفه پزشکی وجود دارد و آن اینکه آیا نظامات دانشگاهی ما خروجی‌هایی مثل ابن سینا دارند یا نه؟ حکمایی که هم به سلامت جسم بیندیشند و هم به سلامت روح. تأثیر معنویت و آرامش برخاسته از معنویت بر سلامت جسم و روح و درمان سریع‌تر، دهه‌ها و قرن‌ها در علم پزشکی مطرح بوده و هست.

معاف با بیان اینکه ما امروز در این جشنواره‌ها باید با نگاه مسئله‌محور چالش‌ها و مسائل جوانان و مردم را به قرآن و اهل بیت(ع) عرضه کنیم و پاسخ بگیریم، گفت: چنین جمع‌هایی باید ساز و کارهایی را برای گرفتن پاسخ از قرآن پیدا کنند، شما یک جمع بین رشته‌ای، فرارشته‌ای و چند رشته‌ای هستید، اهل فضای علوم طبیعی و پزشکی و درک از قرآن و اهل بیت(ع) و انس با قرآن هستید، اینجا باید بتوانیم مسائل این حوزه را لیست کرده و به قرآن عرضه کنیم و پاسخ بگیریم، این امر، طراحی و مدل و روش می‌خواهد.

نگاه انتزاعی به قرآن نداشته باشیم

وی با تأکید بر اینکه باید نگاهمان به قرآن را از نگاه‌های انتزاعی دور کنیم و به نگاه‌های کاربردی روی بیاوریم، افزود: در نهادهای مختلف باید از نگاه حداقلی و سکولار به قرآن پرهیز کنیم و به سمت نگاه‌های کاربردی به قرآن برویم.

وی ادامه داد: سؤالات مردم باید به مفاهیم قرآنی عرضه شود و پاسخ بگیرند، اما چگونه مسائلمان را از قرآن پاسخ بگیریم؟ یک سه گانه عرض می‌کنم که هر سه در قالب روایت هستند، روایت اول؛ امام علی(ع) به مالک فرمود، مالک بنشین تا اهل علم و تجربه حرف بزنند و تو گوش بده، روایت دوم، پیامبر(ص) به ابوذر فرمود، بنشین در جاهایی که حرف علمی می‌زنند و گوش بده، روایت سوم امام صادق(ع) هم فرمود دیدگاه‌ها را به هم بزنید تا حرف صواب از آن خارج شود.

معاون قرآن و عترت وزارت بهداشت با بیان اینکه فقط با زیباخوانی نمی‌توانیم انس با قرآن را در آحاد جامعه ایجاد کنیم، اظهار کرد: برای ارتباط با توده مردم با قرآن و مفاهیم قرآنی باید به این نگاه کاربردی و مسئله‌محور بیندیشیم و این جشنواره‌ها و کارهای خوب را مقدمه آن‌ها قرار دهیم، امروز مسئله کشور ما حکمرانی خوب یا حکمرانی بد است، ما نمی‌توانیم به عنوان جامعه قرآنی بگوییم ما کاری نداریم، اگر می‌خواهیم کارآمدی ارتقا یابد، اهالی دین باید با مردم گفت‌وگوهای مسئله‌محور داشته باشند و به سؤالات آن‌ها با متون دینی و فرهنگ قرآنی پاسخ دهند.

در ادامه محمدمهدی بحرالعلوم، معاون آموزش مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه خوشحالم که توفیق دارم خدمت همکاران سابق باشم، گفت: بخش معارفی پرمخاطب‌ترین بخش جشنواره هد هد است و بیش از 52 هزار نفر در این بخش شرکت کرده‌اند که 108 نفر از آن‌ها منتخبانی هستند که جوایزی دریافت خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد جنبه‌های محتوایی قرآن را بیش از پیش می‌توان در این بخش منتشر کرد، افزود: در بخش پژوهشی نیز 37 نفر به عنوان منتخب برگزیده شده‌اند که امیدوارم دوستانی که برنامه‌ریزی می‌کنند از فرصت این جشنواره برای رونق بیشتر فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها استفاده کنند.

انتهای پیام
captcha