ضرورت اصلاح هرم جمعیتی تا سال 1430
کد خبر: 4057799
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۵

ضرورت اصلاح هرم جمعیتی تا سال 1430

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی علوم پزشکی اراک گفت: در حال حاضر شرایط پنجره جمعیتی کشور به شکلی است که تا حدود سال 1430 فرصت داریم که هرم جمعیتی موجود را اصلاح کنیم.

شهلا نظری، مدیرگروه خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی اراک

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، شهلا  نظری، مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی علوم پزشکی اراک، امروز، 27 اردیبهشت در نشست مطبوعاتی که در آستانه هفته جمعیت در سالن جلسات جهاد دانشگاهی استان برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر رشد سالمندی در کشور به ویژه در برخی استان‌ها سرعت گرفته است و روند سالمندی در این استان‌ها جدی‌تر است. استان ما نیز جزو استان‌های پیر محسوب می‌شود و رتبه پنجم سالمندی به ما تعلق دارد.

وی با اشاره به اینکه برای خدمت‌رسانی به سالمندان باید شرایط و فضا را مهیا کرد، ادامه داد: این افراد جزو گروه فعال و پویای جامعه نیستند و میزان هزینه‌ای که باید برای آنها صرف شود بیشتر است؛ ازاین رو باید نیروی جوان و پویای کشور را افزایش داد. چراکه نیروی انسانی مهم‌ترین سرمایه یک کشور از حیث امنیتی، سیاسی و اقتصادی است. در شرایط بحرانی جمعیتی قرار داریم و برای رفع این مشکل باید همه بسیج شوند.

نظری اضافه کرد: برخی خانواده‌ها امکان اقتصادی افزایش فرزند را دارند ولی بدلایل مختلفی از این مهم سرباز می‌زنند و از نظر فرهنگی پذیرش این مسئله را ندارند که برای تغییر این دیدگاه مسئولان و رسانه‌ها باید تلاش کنند. نرخ رشد جمعیت تحت تاثیر چهار فاکتور مرگ، موالید، مهاجرت به داخل و مهاجرت به خارج است. نرخ باروری در حال کاهش است و این بسیار مسئله مهمی است.

وی با بیان اینکه نرخ باروری در قالب تعداد فرزندانی است که یک زن در سن باروری بدنیا می‌آورد، نرخ باروری کل کشور را 1.6 اعلام کرد و افزود:  در شهرستان‌های زیرمجموعه علوم پزشکی اراک این نرخ با توجه به آمارهایی که داریم حدود 1.37 درصد است. این آمار بیانگر این است که ما در این حوزه روند کاهشی داریم و باید هرچه سریعتر اقدامات لازم را انجام دهیم.

نظری تصریح کرد: تصویب قانون تعالی خانواده و تعالی جمعیت یکی از اقدامات مناسب در راستای رفع معضل جمعیت است. این قانون در آبان 1400 از طرف ریاست جمهوری به همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها ابلاغ شد و دستگاه‌ها موظف شدند موارد قانونی مرتبط با خود را انجام دهند. در حال حاضر شرایط پنجره جمعیتی کشور به شکلی است که تا حدود سال 1430 فرصت داریم که هرم جمعیتی موجود را اصلاح کنیم.

وی اظهار کرد: 6 ماده قانونی به مسئله زوجین نابارور می پردازد. در استان مرکزی شرایط درمان ناباروری بسیار تغییر کرده و مردم مجبور نیستند برای دریافت درمان به دیگر استان‌ها مراجعه کنند. گروه‌های مختلفی در این مفاد قانونی دیده شده‌اند و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی نیز در این عرصه وظایفی دارد که برای انجام آنها اقدام کرده است.

نظری با اشاره به شناسایی زوجین نابارور توسط مراکز بهداشت، ادامه داد: آمارهایی که در مورد تک فرزندی و بی‌فرزندی وجود دارد تکان دهنده هستند و بر اساس آمار سال گذشته نرخ خانواده‌های تک فرزند و بی‌فرزند در شهرستان‌های تحت پوشش علوم پزشکی اراک به حدود 30 درصد می‌رسد که اگر این افراد اقدام به فرزندآوری می‌کردند تاثیر بسیاری بر بهبود شاخص نرخ باروری داشت.

وی تأکید کرد: تمام اقدامات باید در کنار یکدیگر انجام شود تا در نهایت به تغییر مثبتی در رشد جمعیت منتج شود. در راستای بررسی نرخ ناباروری در کشور در سال 98 یک پژوهش کشوری انجام شد و خوشه‌هایی در هر شهر مشخص و بررسی شدند. بر اساس این تحقیق نرخ ناباروری اولیه و ثانویه در کشور حدود 30 درصد و در سطح استان 20 درصد بود.

نظری به نرخ پایین باروری در استان اشاره و ادامه داد: اقدام برای کاهش و پیشگیری از سقط به ویژه سقط‌های عمدی برای جلوگیری از کاهش نرخ رشد جمعیت بسیار مهم است. سقط جنین می‌تواند تبعات روحی و جسمی بسیاری برای مادر داشته باشد. به هیچ‌وجه نباید داروهای سقط در دسترس باشد و در این راستا بازدید از داروخانه‌ها انجام می‌شود و فروش غیرقانونی این داروها تبعات قضایی برای فروشندگان دارد. متأسفانه فروش اینترنتی این داروها مشاهده می‌شود که پیگیری این مسئله توسط پلیس فتا انجام می‌شود.

انتهای پیام
captcha